HSwMS “Södermanland”
Asa cum scriam in decembrie anul trecut, guvernul polonez a inceput, se pare, procedurile oficiale pentru achizitia a doua submarine suedeze, in prezent nefolosite, din clasa A 17 – „Södermanland” modernizate.
Presa poloneza sustine acum ca guvernul suedez a demarat, la randul sau, procedurile si ar exista in parlamentul de la Stockholm o cerere de aprobare a vanzarii celor doua nave de care faceam si noi vorbire la sfarsitul lui 2019: HSwMS “Södermanland” si HSwMS “Östergötland”.
De precizat ca cele doua submarine au trecut printr-un program de modernizare pe la mijlocul anilor 2000, fiind dotate inclusiv cu sistem AIP Sterling si formeaza astfel o sub-clasa proprie de nave: “Södermanland”.
Lansate initial in anii 1987 si 1990, au fost amplu modernizate si relansate la apa in 2003, respectiv 2004, navele fiind astfel operationale, fara alte modernizari, inca 20 de ani. Ceea ce inseamna, totusi, ca si asa modernizate, cele doua submarine tot se apropie de durata lor proiectata de viata (din 2003 pana in 2020 au trecut cam 17 ani) de unde si necesitatea unei noi modernizari, poate refacere de resursa.
Pretul pe care Varsovia ar trebui sa-l plateasca este de 237 milioane de euro (nu exista deocamdata o suma oficiala), pentru nave si probabil alti bani pentru echipaje, intretinere etc.
Daca polonezii vor cumpara pana la urma cele doua submarine din Suedia, sansa ca A 26 sa devina viitorul submarin nou al marinei poloneze creste si ea, ramane insa o intrebare: bulgarii ce alte doua submarine se gandesc sa cumpere? De la germani?
Aceasta clasa de submarine dispune de sase tuburi lans-torpila in prova (calibrul clasic de 533 mm pentru torpile grele Mk-63) si trei tuburi calibrul 400 mm pentru torpile usoare Mk-43.
Suedia, prin guvernul sau, sustine ca vanzarea celor doua nave ar deschide oportunitatea formarii unui parteneriat strategic intre cele doua tari in privinta constructiei si intretinerii submarinelor, un parteneriat care ar oferi de lucru (mai pe romaneste) pe termen lung companiei Saab- Kockums ca si oportunitati de dezvoltare pe banii polonezilor.
Cel mai probabil ca parlamentul va da unda verde tranzactiei, unele probleme tehnice sunt insa de discutat.
Astfel, HSwMS „Östergötland” a fost retrasa din activitate inca din 2011 si „canibalizata” de piese si subansamble in favoarea navei-sora HSwMS „Södermanland”. Cert este ca ambele submarine au nevoie de programe importante de modernizare si reparatii, „Södermanland” fiind programata pentru retragere in 2021 tocmai datorita sumelor prea mari necesare pentru ca nava sa fie in continuare operationala.
Pe de alta parte, marina suedeza a ajuns la concluzia ca modernizarea celor doua submarine nu ar aduce nici un avantaj marinei (probabil raportat la sumele necesare a fi investite), submarinele fiind considerate fara viitor si fara potential de modernizare.
In documentul inaintat parlamentului suedez nu se pune problema inchirierii celor doua nave si nici nu se face referire la vreo anumita suma, dar daca se ajunge la un acord, polonezii trebuie sa bage mana adanc in buzunar pentru modernizare, eventuale modificari, refacerea resursei, pregatirea echipajelor si intretinerea pe termen mediu a navelor.
GeorgeGMT