Hindusii daca nu sunt foarte saraci cu duhul reusesc totusi sa ne pacaleasca pe toti si sa ne faca sa credem ca ar fi.
Astfel, scriam in urma cu ceva timp despre faptul ca India a trimis cereri de informare catre mai multi constructori de portavioane, in ideea ca tara cu peste 1,2 miliarde de suflete sa se doteze cu un portavion de tip CATOBAR modern.
Mai scriam in articolul respectiv ca in realitate sunt doar doi constructori care detin astfel de nave: Statele Unite si Franta, restul lumii are doar portavioane de tip STOBAR.
Indienii vor o nava cu un deplasament mediu (60 mii de tone), cu propulsie nucleara si care sa poata opera un grup aerian format din 54 de aeronave.
Surpriza vine din faptul ca New Delhi a inceput discutiile cu primele doua tari pe criteriul ca aceasta ii furnizeaza deja avioane pentru Marina (Rusia cu MiG 29K) si Franta ( Cu Rafale si posibil Rafale M), lasand SUA si Marea Britanie pentru negiocieri ulterioare, desi – din punctul meu de vedere – discutia ar trebui inceputa cu SUA si Franta si terminate cu una dintre ele.
Problema apare in cazul Rusiei, tara care niciodata in istoria ei navala nu a construit si operat un portavion de tip CATOBAR, iar hindusii s-au mai parlit rau de tot in cazul achizitionarii si modernizarii actualului portavion INS Vikramaditya.
Inteleg discutiile cu Franta, dar nu pe cele cu rusii, desi ivanii sunt foarte optimisti ca ei vor castiga contractul. Pentru Moscova o astfel de pleasca ar fi cu adevarat noroc chior, daca tinem seama ca astfel ivanii ar putea dezvolta si mai apoi construi un nou tip de nava (extrem de complex) pe banii altora. Pana la urma singurul portavion operational rusesc este batranul Kuznetov, o nava de tip STOBAR, asadar ce portavioane stiu rusii sa construiasca?
Britanicii, spaima marilor in prima parte a secolului trecut, nu mai sunt nici ei ce-au fost, portavioanele lor vor fi de tip STOVL, asadar singurele doua variante posibile sunt Statele Unite si Franta, cu mentiunea ca daca alegerea va fi facuta in favoarea Frantei trebuie discutat cu americanii pentru sistemul de catapulte.
Asadar ce rost au discutiile cu rusii?!
Iar istoria cu rusii e chiar haioasa – asa daca nu esti indian si a trebuit sa platesti pentru INS Vikramaditya, ex- Amiral Gorshkov o mare gramada de bani. Rusii au cerut initial pentru modernizare si reparatii putin sub un milliard de dolari, la final hindusii au platit 2,4 miliarde. Costurile cu testele pe mare au costat 550 de milioane de dolari, de la o suma discutata anterior de…27 milioane de dolari, basca termenul de livrare depasit cu foarte mult, asadar ce asteptari au indienii de aceata data?
O alta afacere comuna, PAK FA, s-a lasat si asta cu injuraturi, acuzatii de furt si pacaleala, deocamdata indienii refuzand sa mai puna banii jos pentru fieratania rusilor. La tancuri si-au luat-o iar, rusii dubland pretul pentru proiectilele perforante peste noapte, avandu-i pe indieni clienti captivi pe T 90 si lista poate continua la nesfarsit.
GeorgeGMT