Romania Military

Portavionul „Charles De Gaulle” prin colonii…

Charles de Gaulle cu 35 de aparate de zbor la bord

Dupa ce in toamna anului trecut portavionul a iesit din santierul naval dupa o MLU, acum se indreapta catre Oceanul Indian si Pacificul de sud-est (sau Asia de sud-est, daca vreti) pentru a sustine interesele franceze din acest colt de lume.

Ca o noutate absoluta, este prima misiune a lui „Charles De Gaulle” in care grupul aerian de lupta este compus numai din aparate Rafale. Inainte de reparatiile capitale si modernizari (MLU) grupul aerian avea in compunere si aparate de atac Super Etendard, aceste fiind retrase insa in urma cu doi, inainte intrarii navei in santierul din Toulon.

In principiu, portavionul poate opera pana la 40 de aparate la bord, dar niciodata nu a atins aceasta cifra, insa cu ocazia exercitiului FANAL 19, 35 de aparate au fost, in premiera, la bordul navei: 30 de Rafale M, doua E-2C Hawkeye  si trei elicoptere. Si se aude ca ar mai fi fost loc de inca ceva aparate de zbor…

Dupa FANAL 19 (un exercitiu de pre-dislocare), grupul de lupta francez va naviga spre Mediterana de Est, prin Suez, Marea Rosie (unde a avut cateva zile de exercitii impreuna cu grupul de lupta al portavionului american USS John C. Stennis), Oceanul Indian si in final Pacificul de Sud-Est, unde sunt asteptate vizite in teritoriile franceze din respectiva arie geografica.

In mod curent, din grupul de lupta al portavionului francez fac parte: un distrugator din clasa „Horizon”, o fregata FREMM, un submarin de atac nuclear, nave de sprijin, logistice.

Nu discutam, bineinteles, de o simpla croaziera de placere, ci de aratat Chinei ca puterile europene (care poate si are cu ce) nu se vor lasa intimidate de pretentiile Beijingului in Marea Chinei de Sud si vor apara libertatea de navigatie alaturi de US Navy.

Ministrul apararii de la Paris, Florence Parly, a declarat in octombrie 2018 ca tara sa „as always stood in the front line in defence of the inalienable right of freedom of navigation in international waters.Whenever there are infringements of this fundamental principle of international law, as is currently the case in southern China, we shall make a show of our freedom to act and sail in such waters,”

In luna mai 2018, o nava de asalt (port-helicopter) din clasa „Mistral” a facut poze cu prietenii chinezi prin Marea Chinei de Sud, iar in luna august avioane de lupta franceze au survolat prin zona.

De notat ca Parisul are interese mari in Pacificul de Sud-Est, teritorii destule (atat in Pacific cat si in Oceanul Indian), astfel ca libertatea navigatiei chiar este o problema suficient de importanta pentru ca Franta sa trimita un grup de lupta foarte puternic intru sustinerea intereselor sale acolo alaturi de aliatii sai: Statele Unite, in primul rand, Australia sau India.

Fac asta din doua motive: au multe teritorii prin zona de interes chineza si, mai ales, au si cu ce sa-si arate muschii, mai ales ca chiar au ce sa-si arate, Franta fiind singura tara care opereaza un portavion cu propulsie nucleara si este tot singura (alaturi de americani, in ambele cazuri) care detine un portavion CATOBAR, adica unul clasic cu punte de decolare-aterizare dreapta.

Ca o curiozitate, in zona Oceanului Indian, teritoriul cu cel mai mare PIB per capita este insula Reunion, teritoriu francez, in Oceanul Pacific (zona de sud-est si fara a lua in considerare Australia sau Noua Zeelanda) tot in teritoriile franceze intalnim cel mai mare PIB per capita. De prisos sa spunem ca cel mai mare PIB per capita (apropiat de cel al UE) din America de Sud si Centrala este in Guyana Franceza…

GeorgeGMT

Exit mobile version