Întrebat în mai multe rânduri de soarta programului având ca obiect dotarea Ro Navy cu corvete de ultimă generaţie, noul Ministru al Apărării a refuzat să ofere un răspuns concret, menţionând o posibilă reevaluare a ofertelor şi ofertanţilor.
Programul propus de fostul guvern Cioloş are în vedere construcţia a patru corvete model „Sigma 10514” pentru suma de 1,6 miliarde de euro, un program desfăşurat pe parcursul a 7 ani prin contractarea şantierului Damen de la Galaţi. Surprinzător pentru noi, contractul include şi obligaţii de offset pentru producătorul olandez, fiind vehiculate mai multe opţiuni, dintre care mi-au atras atenţia posibilitatea modernizării fregatelor, dar şi a altor nave din inventarul Ro Navy – dragoarele şi navele logistice?
Dar care ar fi, prin urmare, potenţialii competitori ai Damen în programul de construcţie a corvetelor, în opinia domnului Leş existând doi, trei asemenea producători.
Având în vedere caracteristicile evidenţiate în materialele date publicităţii referitor la modelul ales de Ro Navy, precum şi preţul vehiculat, cred că se evidenţiază doi competitori principali şi unul secundar. Principalii competitori ai Damen sunt DCNS – Franţa cu corvetele de clasă „Gowind 2500” şi programul turcesc „Milgem” – corvetele de clasă „Ada”. În secundar, cred că putem avea în vedere şi şantierele CMN, tot din Franţa, cu proiectul „C-Sword 90”.
În acest scop, şi fără a o mai lungi foarte mult, vă invit să lecturaţi tabelul comparativ de mai jos, de natură a evidenţia caracteristicile fiecărui potenţial competitor al corvetelor „Sigma 10514” produse de Damen.
Adaug şi câteva comentarii personale, întrucât, din ce se poate observa în tabel, navele sunt asemănătoare din mai toate punctele de vedere, cu mici diferențe.
C-Sword 90
Competitorul șantierului CMN se remarcă printr-un proiect extravagant, cu pronunțate caracteristici stealth, asemănător noii fregate de talie intermediara franțuzești („FTI”) sau distrugătorului american USS „Zumwalt”. Mi-a atras atenția radarul cu patru antene fixe, ce acoperă un câmp de 360o în stilul radarelor care echipează distrugătoarele de clasă „Arleigh Burke” sau crucișătoarele de clasă „Ticonderoga”. Proiectul, prezentat în 2014 la Euronaval nu şi-a găsit până acum niciun cumpărător şi, din acest punct de vedere, probabil s-ar putea negocia un acord bun cu cei de la CMN.
Principalul dezavantaj pe care îl văd la acest proiect este lipsa hangarului capabil să acomodeze un elicopter de până în 10 tone. Lucru valabil de altfel şi pentru „Gowind 2500”, al cărei hangar poate acomoda un elicopter de până în 5 tone, deși este posibil ca, pentru egipteni, DCNS să fi reconfigurat hangarul.
Gowind 2500
Ambele corvete franțuzești dețin un sistem de lansare verticală pentru rachete anti-aeriene cu câte 16 tuburi fiecare, mai mult decât cele 12 tuburi ale Sigma 10514, în timp ce corveta turcească se laudă cu ultima versiune a Sea RAM, cu 21 de rachete anti-aeriene.
SIGMA 10514
Toate modelele sunt prevăzute a fi echipate cu câte 8 rachete anti-navă, ultimele variante de Exocet în cazul corvetelor franțuzești, dar şi în versiunea de echipare indoneziană a „Sigma 10514”. Corveta turceasca merge însă pe mâna Harpoon, tot în ultima sa versiune.
De altfel, corvetele de clasă „Ada” se remarcă prin armamentul de proveniență americană spre deosebire de ceilalți competitori care marşează pe armament de provenienţă europeană, „Ada” integrând şi armament produs în Turcia (turelele mitralierelor, sonarul).
În termeni de armament anti-submarin, caracteristicile sunt din nou asemănătoare, cu mențiunea că, cel mai probabil, toate modelele pot fi echipate cu sonar tractat. Aici putem nota un plus pentru propulsia electrică a „Sigmei”, care poate face diferenţa în lupta anti-submarin.
În termeni de propulsie, se remarcă Sigma 10514, cu a sa propulsie diesel & electrică, foarte utilă pentru lupta ASW şi MCM („mine counter measures”) – dragare mine, mai pe românește, şi „Ada” cu a sa propulsie diesel & gaz, fapt reflectat şi în autonomia navei turceşti, mai mică decât a competitoarelor.
Ada – class corvete
În final, eu pariez în continuare pe „Sigma 10514”, o navă echilibrată, modulară, cu caracteristici stealth, la care se adaugă avantajul şantierului de la Galaţi, iar în secundar pe „Ada” şi „Gowind 2500”, nu neapărat în această ordine.
TCG Heybeliada pe mare montata – Ada class
Nu în ultimul rând, consider că ne aflăm într-un moment foarte important pentru Ro Navy, fiind în faţa unor decizii capitale, modernizarea fregatelor şi achiziţia noilor corvete. Este un moment în care trebuie să ne facem temele foarte bine şi să alegem cu gândul la viitor, nu neapărat la prezent. Este totodată momentul la care vom alege noi sisteme de radar, senzori şi armament, fiind atât o alegere politică cât şi una tehnică, o alegere care va defini Ro Navy în următorii 30 de ani. Şi, de dragul uniformizării, ar trebui să alegem sistemele cu cele mai bune perspective de dezvoltare în viitor.
PS Un lucru bun (ramane de vazut cat de bun) este declaratia ministrului de finante, care a spus sambata ca bugetul se construieste pe doua directive care nu sunt negociabile: deficit maxim de 3% si alocarea de 2% din PIB pentru MApN…
Nicolae
Surse:
https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/corvette/c-sword-90/
http://www.naval-technology.com/projects/gowind-2500-corvette/
https://en.wikipedia.org/wiki/Gowind-class_corvette
http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514
https://en.wikipedia.org/wiki/Sigma-class_corvette
https://en.wikipedia.org/wiki/MILGEM_project
http://www.naval-technology.com/projects/milgem_class_corvett/
http://www.naval-technology.com/projects/sigma-10514-pkr-guided-missile-frigates
http://navalanalyses.blogspot.ro/2015/06/ada-class-corvettes-of-turkish-navy.html