Pe 7 noiembrie prima nava din clasa FDI – Frégate de Défense et d’Intervention a fost lansata la apa in santierul naval din Lorient (Naval Group). “Amiral Ronarc’h” este prima din cele cinci fregate de talie intermediara comandate de Marina Franceza, iar urmatoarele patru ar trebui sa fie gata pana in 2030.
In privinta acestei prime nave din clasa, anul viitor vor incepe testele pe mare, iar in 2024 fregata va fi predata fortelor navale.
Pe langa cele cinci unitati comandate de Paris, Grecia are si ea o comanda ferma pentru trei astfel de nave cu o optiune pentru inca una. Lucrul la prima fregata greceasca a inceput de ceva timp iar pe 21 octombrie primul bloc constructiv al navei a fost asezat intr-un doc uscat al aceluiasi santier naval francez.
FDI este o nava frumoasa, ma refer aici mai ales la arhitectura cumva retro aleasa de arhitectii navali francezi, arhitectura ce aduce aminte de navale de lupta de la sfarsitul secolului XIX, perioada in care navele militare chiar aratau impozant, a nave de lupta. In rest nava este capabila sa duca lupta in toate cele trei medii, poate sustine un elicopter mediu de zece tone, lansatoare verticale Sylver A 50 pentru Aster 15/30, rachete anti-nava Exocet Block 3C si este, conform Naval Group, prima nava franceza care este special proiectata sa rezista atacurilor IT.
In Marina Franceza FDI va inlocui navale clasei “La Fayette”. Mai multe detalii despre programul “FDI” gasiti AICI.
De remarcat ca nava are din constructie o rezerva de spatiu suficienta incat sa sustina transformari importante fara mari batai de cap. Un exemplu aici ar fi diferenta de inarmare intre fregatele destinate Frantei si cele dorite de Grecia. Astfel, Franta va avea la bordul navelor sale doua lansatoare verticale (a cate opt tuburi per lansator) Sylver A 50 pentru rachete Aster15/30, in timp ce grecii vor dispune de patru Sylver A 50 – 32 de tuburi de lansare.
Primele doua nave grecesti vor fi la acelasi standard cu cele franceze (urmand ca in viitor sa fie modificate), iar urmatoarele doua vor fi diferite, aici intrand pe langa cele doua A 50 suplimentare si un sistem anti-racheta SeaRAM.
Ca specificatii generale, fregatele FDI au un deplasament de 4500 tone, o lungime de 122 metri, viteza maxima 27Nd, autonomie 45 de zile si un echipaj format din 125 de marinari, plus posibilitatea de a ambarca inca 28 de pasageri.
FDI ar fi cea de-a doua nava “digitala” dupa “Zumwalt”ul US Navy.
Si ca de obicei, cand vorbim de navele altora, nu putem sa nu ne aducem aminte, pentru ca asa se cuvine, si de mortii nostri: cele patru corvete moarte inca inainte de nastere si cele doua fregate Type 22, lovite in continuare de o dura dizabilitate totala.
Dar sa fim optimisti, rusii sunt vai steaua lor, desculti, prosti si totul inepti, turcii sunt aliatii nostri, bulgarii la fel, ungurii hat departe in pusta lor, asa ca cine sa ne atace pe noi pe la Marea Neagra?! Iar pentru o astfel de eventualitate (sa recunoastem, cu totul absurda) vom avea doua elicoptere anti-nava. Dedicate anti-nava, nu elicoptere multirol precum au altii si care pot duce si lupta anti-nava. Nu! Ale noastre, cand vor fi, vor fi doar anti-nava, lucru cu adevarat nemaivazut si nemaintalnit atat in Marea Neagra cat si in Mediterana, Baltica, Marea Nordului sau Oceanul Atlantic de la nord de ecuator…
PS Intrebare retorica. Oare noua ne-ar prinde bine patru astfel de fregate in loc de patru corvete, trei fregate etc?! Poate ne-ar prinde da” cine sa gandeasca la asa ceva?! Cui sa-i pese?!
GeorgeGMT