Romania Military

Primele F 16 au ajuns in Ucraina

Presedintele Volodimir Zelenski a anuntat ca Ucraina a primit livrarea lotului sau initial de avioane de lupta F-16 pe 4 august 2024. „F-16 sunt acum în Ucraina. Am facut-o”, a proclamat el in timpul unei ceremonii desfasurate intr-un  loc confidential, cu aeronava pozitionată alaturi de el si o alta pereche zburand deasupra capului. Nu este clar cate aeronave au fost livrate pana acum, in afara de cele patru vazute la ceremonia de bun venit.

Zelenski a mentionat lipsa de piloti instruiti si aeronave, dar a ramas optimist, mentionand ca mai multe F-16 si personal instruit sunt asteptate in curand.

Conform celor de la Wall Street americanii au inceput si livrarile de armament pentru avioane si aici – fara sa stim prea mult – putem discuta despre rachete aer-aer ca si despre bombe/rachete ghidate aer-sol. De altfel, imaginile difuzate de Fortele Aeriene Ucrainene prezinta arenonavele inarmate cu AIM-120 AMRAAM si AIM-9 Sidewinder AAM (rachete aer-aer) in timpul operatiunilor de taxi la sol si zbor.

Deocamdata insa numarul mic de avioane nu va permite ucrainenilor sa faca prea multe cu ele si in nici un caz nu cred ca le vor scoate la lupta aer-aer impotriva avioanelor rusesti. Ca sa faca acest lucru au nevoie de mai multe avioane, de multi piloti si de o baza tehnica stabila si bine pusa la punct la sol.

In presa au aparut diverse comentarii ale unor fosti piloti de F 16 americani care explica ca este o mare schimbare pentru ucraineni cand vor trece de la aparate sovietice (MiG si Suhoi) la cele americane F 16 atat din punctul de vedere al folosirii lor in lupta directa cat si al intretinerii acestora la sol.

Cand F 16 MLU a venit in Romania a fost un imens soc cultural si tehnologic pentru pilotii nostri, F 16 este un avion foarte diferit de MiG 21 Lancer, MiG 29 sau Su 27. Necesita mai multa pregatire, foarte multa seriozitate, respectarea stricta a protocoalelor de zbor si de intretinere, lucru obisnuit in cazul tuturor avioanelor de lupta occidentale.

Sovieticii aveau o atitudine mai relaxata, o disciplina mai laxa, lucruri care acum trebuie inlocuite cu o seriozitate germana, iar mentalitatea se schimba in ani de zile.

Revenind la posibilitatea ca F 16MLU ucrainene sa intre in lupta, presa occidentala scrie ca deocamdata doar sase piloti ucraineni ar fi fost scoliti, iar pentru anul 2024 se asteapta la un total de maximum 10 F 16MLU care sa ajunga in Ucraina.

Problema pilotilor este una enorma, trecerea de pe un avion pe altul se face in sase luni, dar de aici si pana a avea un pilot apt de lupta pentru linia I, lucrurile sunt mult mai complicate si dureaza mult mai mult. Nu putem decat sa ne uitam la Romania si modul in care F 16 a fost introdus la noi, asta in conditiile in care pilotii romani sunt toti vorbitori de engleza (lucru extrem de rar la ucraineni), iar MiG 21 Lancer avea o avionica prietenoasa cu pilotii in vederea trecerii pe F 16 si cu toate acestea lucrurile merg incet, pentru ca in aviatie scurtaturile se platesc cu viata.

Si, bineinteles, ca mai avem si problema bazelor aeriene ucrainene. Acestea sunt construite pentru folosirea avioanelor sovietice nu pentru F 16. Stim, cazul nostru, ca atunci cand F 16 au sosit, bazele aeriene au trebuit sa fie modernizate radical. Adevarat ca nu numai din cauza de F 16 ci si din cauza ca investitiile in aceste baze nu se mai facusera de mult timp, dar una peste alta desi F 16 poate opera fara problema si de pe piste betonate si baze aeriene de campanie, tot are nevoie de ceva mai mult decat un Su 27 / MiG 29, iar pentru rusi nu va fi mare probelma sa atace bazele – pistele – aeriene care vor gazdui avioanele americane.

Acum se pune problema daca ucrainenii vor fi in stare sa-si protejeze aceste baze aeriene si cel mai probabil ca vor face tot posibilul, dar nu trebuie uitat ca F 16 este un avion proiectat de americani pentru americani si care poate face prapad daca lupta in ecosistemul pentru care a fost proiectat.

Ramane acum de vazut, si va fi extrem de interesant, cum se vor descurca ucrainenii cu aceste avioane in conditiile lor specifice si daca vor avea “obraznicia” sa-si trimita F 16MLU la lupta aer-aer impotriva rusilor.

Evident ca pentru ca lupta aer-aer intre Su 30/35S si F 16MLU sa se produca mai este nevoie ca si rusii s-o accepte, dar daca Moscova isi va tine avioanele sub umbrela sistemelor sale anti-aeriene cu raza lunga s-ar putea sa nu vedem mare lucru.

Calcul hartiei arata ca rusii ar trebui sa-si lase pilotii la vanatoare libera pentru ca este o destul de importanta diferenta tehnologica intre F 16MLU si Suhoi Su-35S, rusii n-ar trebui, macar teoretic, sa aiba mari emotii. Avion mult mai nou, radar performant, rachete aer-aer cu raza mai lunga – evident totul pe hartie, si teoretic ar trebui sa dea de pamant cu F 16MLU.

Intrebarea cu adevarat importanta este ce vor face rusii daca situatia va fi inversa si F 16MLU, un avion vechi de 30 de ani, va face fata atat Su 30/35S cat si S 300/S 400? Ce vor invoca atunci rusii in apararea lor?!

PS Din punctul Romaniei de vedere lucrurile vor fi foarte interesante si multe lucruri de invatat vom avea. Se va putea cuantifica daca F 16MLU au fost o investitie decenta pentru noi, daca tehnologia lor mai este relevanta astazi si daca fac fata unui razboi aerian in care vor fi in inferioritate numerica si (teoretic) tehnologica.

GeorgeGMT

Exit mobile version