Clasificări, clasificări, clasificări….
Sovieticii au susţinut întotdeauna că „Amiral Kuzneţov” este un crucişător greu purtător de aviaţie şi rachete şi nu un portavion. Mai mult decât atât, nava este dotată cu rachete navă-navă, antiaeriene şi antisubmarin. Este un hibrid pe care aviaţia nu are rol predominant spre deosebire de portavioanele americane unde rolul aviaţiei navale ambarcate este esenţial. Explicaţia acestei denumiri deosebite priveşte convenţiile internaţionale, cel mai probabil fiind vorba de Convenţia de la Montreaux şi, îndeosebi, eludarea unora dintre prevederile acestei convenţii.
Pentru scopul acestui articol trebuie să ne întoarcem în timp, în România sfârşitului de secol XIX. Deşi la acel moment România desfăşura un intens comerţ naval, doar un procent nesemnificativ de mărfuri era transportat de nave sub pavilion românesc. Pentru a remedia această stare de lucruri, statul român decide înfiinţarea Serviciului Maritim Român (SMR) în 1895. Inedit, spre deosebire de marinele statelor cu tradiţie în navigaţie, în România, marea majoritate a echipajelor civile aveau să provină din marina militară. De obicei lucrurile funcţionează invers.
„Lebedele albe”, mândria SMR-ului
Cinci dintre navele comerciale cumpărate de SMR aveau să fie cunoscute ca „Lebedele albe”:
- ”Principesa Maria” / ex ”Ignazio Florio”: construit 1895-1896, la Fratelli Orlando, Livorno
- ”Regele Carol I”: construit 1898, la Fairfield Shipbuilding & Engineering Co., Glasgow
- ”România”: construit 1904-1905, la Chantier et Ateliers de la Loire, Saint Nazaire, Franța
- ”Împăratul Traian”: construit 1906, la Chantiers et Ateliers de la Loire, Saint-Nazaire, Franța
- ”Dacia”: construit 1907, la Chantiers et Ateliers de la Loire, Saint Nazaire, Franța
De ce erau denumite „Lebedele albe” rezultă fără echivoc din pozele de mai jos:
„Dacia” Sursa: Modelism, Cristian Crăciunoiu
„România” Sursa: Modelism, Cristian Crăciunoiu
Articolul complet pe RNHS