Desi povestea devenirii lui T-345A HET/M311 High Efficiency Trainer) a fost ceva mai lunga, in sfarsit Aeronautica Militare se poate bucura de primele doua aeronave de acest tip.Aeronavele au aterizat in data de 22 decembrie 2020 la baza aeriana Lecce-Galatena, sediul Escadrilei 61 Stormo italiene, unde au fost asteptate de sefului statului major al fortelor aeriene italiene.
Cele 2 HET au fost transferate de la baza Leonardo din Vinegono, ca urmare a incheierii procedurilor de receptie efectuate de personalul Direzione Armamenti Aeronautici e Aeronavigabilità (DAAA, Direcția Generala Armament Aerian si Navigabilitate) și Ufficio Tecnico Tecnico Tetionale (UTT, Biroul Tehnic Teritorial) din Milano, cu sprijinul Reparto Sperimentale Volo (RSV, centru de testare a zborului) apartinand aeronauticii militare.
Perechea de T-345A receptionata
T-345A va fi utilizat ca parte a formarii in etapele II si III a pilotilor apartinand Aeronautica Militare și a altor forte aeriene straine, care vor trece apoi in etapa IV la pregatirea pe aeronavele de antrenament avansat T-346A Master. Acest nou program de instruire va integra scoala pilotilor italieni cu viitoarea Scoală Internatională de Pregatire a Zborului (IFTS), ale carei activități au fost inaugurate la 16 decembrie 2020 la Baza Aeriana Decimomann, unde se vor instrui piloții din Qatar.
T-345A inlocuieste in inventarul italian aeronava MB339A/CD, similara IAR-99 ca motorizare, utilizata de Aeronautica Militare dar si de echipa de acrobatie aeriana Frecce Tricolori.
Intre timp si taiwanezii progreseaza rapid in domeniul aeronavelor de antrenament avansat, cu al lor AIDC T-5. In data de 25 decembrie 2020, la Ching Chuan Kang Air Force Base (Taichung Qingquangang) in Taiwan a decolat pentru prima data al doilea prototip al aeronavei de formare avansata Hanxiang Aerospace Industrial Development Corp) T-5 (AT-5) Yong Ying (aka Vulturul Curajos).
AIDC T-5 prototipul 10002 in zbor cu trenul scos
Aeronava are numărul de serie 11002 / 09-9002 iar zborul s-a desfasurat fara probleme cu trenul de aterizare ne-escamotat, rotindu-se 5 ture deasupra aeroportului.
Reamintim ca primul prototip AIDC XT-5 a avut primul zbor in iunie 2020 decoland de pe acelasi aeroport. T-5 este destinat a inlocui in numar de 66 de exemplare aeronavele AT-5 si F-5E/F ale flotei taiwaneze pana in 2026.
Primul prototip la decolare
AIDC T-5 este un derivat pentru antrenament al AIDC F-CK Ching-Kuo, folosind in locul celor doua motoare Honeywell/ITEC F125-GA-100 turbofan (27 kN uscat / 42kN pc), doua motoare Honeywell/ITEC F124 /200 TW, similarecu cele instalate pe Alenia Aermacchi M346 Master.
Astfel, spre deosebire de F-CK care era capabil de MAch 1,8, AIDC T-5 poate realiza doar zboruri transonice/usor supersonice, de pana la 1350 km/h.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=32325
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=32312
Citeste si:
Leonardo-m-346fa-prima-comanda
Un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2
http://www.rumaniamilitary.ro/hongdu-l-15-pentru-ucraina-2
www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian
http://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99
http://www.rumaniamilitary.ro/f-5-tiger-ii-si-cele-9-vieti-ale-sale
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-109-swift-date-tehnice
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal