Ce să facă ucrainenii cu el?! O întebare care poate părea ilogică, dar care are sens în condițiile în care Parisul a anunțat că șase astfel de aeronave vor fi livrate către Kiev. Poate că într-un final francezii vor oferi mai multe Mirage 2000-5 ucrainenilor dar întrebarea rămâne, nu atât din perspectiva utilității acestor aparate pe linia frontului ci mai ales a fărâmițării resurselor – și așa foarte puține – pe care ucrainenii le mai au pe zona forțelor aeriene.
În urmă cu un an, ministrul francez al apărării excludea o astfel de livrare către Ucraina, declarând în fața parlamentului că introducerea în serviciul ucrainean a Mirage 2000-5 ar însemna: “terribly complicated challenges,” lucru cu care n-ai cum să nu fi de acord, dar pe 6 junie 2024, președintele Macron anunță că țară sa va livra Mirage 2000-5 Ucrainei, iar opt luni mai târziu primul Mirage 2000-5 este în Ucraina.
Întrebarea mea, retorică, este ce puteau să învețe piloții ucraineni în maximum-maximorum 5-6 luni de antrenament astfel încât să zboare Mirage 2000 în condiții reale de război și să se și mai întoarcă acasă în viață?!
Este cu totul imposibil că în câteva luni să formezi un pilot de lupta pe supersonic care să și poată lua parte la război, astfel încât presupun că pregătirea piloților s-a făcut pe foarte repede-înainte și mai apoi Dumnezeu cu mila. Sau poate că Mirage 2000-5 va fi folosit exclusiv pentru lansarea rachetelor de croazieră Scalp și a bombelor ghidate AASM, dar chiar și așa lucrruile sunt foarte tulburi…
Avioanele au fost pregătite înainte de livrare pentru a putea executa atacuri la sol sau aer-aer, iar piloții și tehnicienii și-au făcut pregătirea la Baza Aeriană 133 Nancy-Ochey.
Sigur că efortul Parsiului este lăudabil singura nelămurire are legătură cu impactul pe care introducerea în seriviciul activ de lupta a câteva Mirage 2000-5 îl are asupra resurselor forțelor aeriene ucrainene. Merită să iroseșți resurse pentru câteva avioane când introducerea F 16 a creat mari probleme, când suedezii – deși pregătiți să livreze Gripen C/D – și-au amânat planurile exect pe motivul precarității resurselor ucrainene și au spus că mai întâi F 16 să fie asimilat cum se cuvine și mai apoi vedem ce facem?
Asta și în condițiile în care F 16 a fost promis într-un număr foarte mare ucrainenilor de danezi, olandezi, belgieni și norvegieni (unele estimări se apropie de 90 de aparate) și ar avea mult mai mult sens să-ți aloci puținul personal activ pentru integrarea unui avion pe care îl vei avea la dispoziție în număr mare, decât să le împrăștii pe două modele, din care unul va veni doar în câteva bucăți.
Mirage 2000-5 este un avion încă foarte relevant doar că mai contează și numărul de aparate avute în curte. În plus, orice avion are nevoie de piloți bine pregățiți, iar câteva luni este o glumă de pregătire, o glumă care poate duce la moarte pilotului și la pierderea unui avion care nu ar fi trebuit pierdut.
Așa că la ce se gândesc francezii când au forțat livrarea de Mirage 2000-5 către ucraineni?! Nu cumva Mirage-ul, deși un avion excelent încă, va fi mai mult o piatră de moară legată de gâtul ucrainenilor decât un real plus pentru forțele lor aeriene?
De altfel, prin pimavara lui 2023, ministrul apărării de la Kiev – Oleksii Reznikov – referindu-se la o eventuală preluare de aparate Mirage 2000-5 din Franța a fost foarte clar și a spus că acest lucru nu ar ajuta cu nimic forțele aeriene ale țării sale, ba dimpotrivă ar fi o pierdere in materie de piloți si tehnicieni, adica impărțirea resurselor fară vreun castig real.
Oficialul ucrainean a comparat atunci performanțele Mirage 2000-5 cu cele ale MiG 29 (ceea ce nu-i chiar adevărat) și a susținut că țara sa are nevoie de F 16.
GeorgeGMT
P.S.
Din ceea ce se spune in Franta, prin cercurile de cunoscatori (ATE Chuet inclus, video aici), sunt mai multe aspecte:
- Au fost livrate cateva aparate (cifra probabila 3-4)
- Adaugare personala: posibil ca aceste aparate sa fi fost retrase temporar din uz si sa fi trecut printr-o revizie, deoarece inclusiv personalul francez se plangea de intretinerea tot mai dificila a parcului de Mirage 2000.
- Acestea si urmatoarele cateva de anul acesta, fiind prelevate din inventarul activ vor fi inlocuite cu un mic decalaj de Rafale F4 comandate in ianuarie 2024 si livrate ccelerat printr-un efort suplimentar al Dassault. Urmatoarele loturi vor trebui livrate in mod similar, creand un mic gol temporar de capacitate pentru pilotii francezi care vor trebui sa compenseze prin reorganizare punctuala, suprasolicitand inventarul existent de Rafale. Se accepta o mica scadere a capacitatii operationale a Armée de l’Air pe perioada livrarilor de Mirage 2000 catre Ucraina, in anii urmatori.
- Misiuni principale:
- Misiune aer-aer (Combat Air Patrol)/ SWEEP (specialitate a bazei de la Cigogne): patrulare in spatiul aerian propriu, la distanta de linia frontului, contra dronelor si rachetelor de croaziera, in anumite conditii contra aeronavelor inamice pilotate. Lucru conjugat si sprijin pentru sistemele AA.
- Inlocuirea partiala a flotei de SU-24 si SU-25 decimate, pentru lansare prin „lobare” (zbor la mica altitudine si urcare temporare pentru alonja de lansare) de bombe cu planare si ghidaj. Supresia sistemelor antiaeriene (SEAD), insa lipseste racheta antiradar (posibila integrare echivalent american HARM), putand fi inlocuite partial de bombe ghidate, atunci cand pozitia este cunoscuta
- Armamentul probabil integrat in versiunea Mirage2000-5 livrata ucrainenilor: Mica din stocuri (numar relativ redus), Matra Magic 2 din stocuri (probabil numar mai mare, ieftin si utilizabil contra dronelor si avioanelor si elicopterelor la joasa inaltime), probabila integrare de AMRAAM (HARM?), Scalp, AASM Hammer, probabil si alte bombe cu planare si ghidaj din familia americana GBU.
Marius Z.