Romania Military

Primul zbor al unui aparat multirol de generatia a VI-a a avut loc deja

Americanii isi vad de treaba lor si dupa ce traforeza de ceva timp la un motor pentru aparatele generatiei a VI-a acum ne anunta senini ca ei deja au efectuat un prim zbor cu demonstrator la scara real al viitorului aparat de generatie a VI-a, in cadrul programului Next-Generation Air Dominance (NGAD).

We’ve already built and flown a full-scale flight demonstrator in the real world, and we broke records in doing it. We are ready to go and build the next-generation aircraft in a way that has never happened before,” ne spune domnul Will Roper, inalt oficial american pe la achizitii pentru armia Varului nostru Sam, intr-o declaratie pentru Defense News.

In septembrie 2019 US Air Forces anunta ca daca vrea, in cinci ani va avea aparatul de generatie a VI-a, iar in septembrie 2020, aceeasi institutie accepta faptul ca aparatul lor a efectuat deja primul zbor. Lucru care nu trebuie sa ne mire, atat timp cat inca din 2018 americanii faceau teste cu motoarele care vor echipa aceste aparate si era vorba de teste pe motoare reale.

Iar cam asta-i tot ce cunoastem astazi. Nu stim cine-i producatorul, nu cunoastem date tehnice, nici pomeneala de vreo poza sau macar o schita, stim doar ca de-a lungul anilor au circulat tot felul de desene neoficiale ale unor astfel de aparate americane. Mai stim ca generatia a VI-a americana va veni cu cel putin doua aparate distincte, unul pentru US Air Forces si unul pentru US Navy.

Tot ce ne-a mai spus oficialul american este ca tehnologia dezvoltata ar fi: “…truly magical”.

Ce stim sigur este ca aparatul/ele vor avea caracteristici stealth mai avansate decat avioanele aflate astazi in folosinta, un radar mai puternic, sisteme de razboi electronic de neimaginat astazi ca putere instalata, o arhitectura deschisa, vor fi special proiectate sa poata folosi tehnologia “loyal wingman” aflata deja in dezvoltare.

Ce mai stim este ca va fi nevoie de motoare mult mai puternice decat cele folosite in mod curent astazi, pentru ca asa cum scriam in articolul din 2018, radarele pot fi atat de puternice cata energie electrica poate furniza motorul, senzori au fix aceeasi problema: energia disponibila, iar aici se folosesc deja containere destinate razboiului electronic activ autonome din punctul de vedere al energiei electrice folosite, acestea generandu-si singure – in zbor – energia necesara.

Astfel, peste toate cele este nevoie de un motor care sa fie si mai puternic decat F 125 care echipeaza astazi F 35, iar aici tehnologia implicata este cu adevarat magica.

Aflam astfel ca europenii, care n-au gustat generatia a V-a, se trezesc deja pe locul doi, americanii isi dezvolta motorul, au deja un prototip/demonstrator de generatia a VI-a care a efectuat primul zbor si sustin ca in cinci ani ar putea sa aiba avionul (greu totusi de crezut ca ar fi un avion complet dezvoltat, cu tot cu tehnologiile aferente), in timp ce in Batrana Europa abia s-au apucat sa creioneze aparatele si se asteapta la un prim zbor undeva departe intr-un viitor care se numar in destui ani de acum incolo.

De rusi nici nu mai vorbim, astia saracii, abia si-au adunat saracia sa lanseze, in sfarsit, productia de serie a Suhoi 57, desi nu stim daca avionul rusesc va fi la capacitate nominala (motoare, sisteme de arme dedicate, avionica gata), si tot fac desene cu bombardierul lor stealth (PAK DA) in timp ce americanii au deja un prim bombardier B 21 gata construit si s-au apucat de cel de-al doilea.

De China n-are rost sa aducem vorba, deocamdata cel putin.

GeorgeGMT

Exit mobile version