In toate exercitiile militare aeriene din SUA, Red Air sunt „baietii rai” care au rolul de agresori. in timp ce „baietii buni” sunt denumiti Blue Air.
Genul de antrenament , la care participa avioane de tipuri diferite, se numeste DACT (Dissimilar air combat training) si a fost introdus in 1968, dupa o serie de dificultati in lupta ale americanilor la inceputul razboiului din Vietnam in fata Mig-urilor 17 si 21. Pilotii nu mai fusesera antrenati pentru dogfight datorita increderii in rachetele BVR, iar F 4 nu avea nici tun .
In mod traditional, antrenamentul se facea intre avioane similare.
Top Gun
In 1969 Navy a decis infiintarea TOPGUN si introducerea DACT in programul de antrenament, S-a folosit A-4 Skyhawk pentru a simula Mig-ul 17 si F-5E Tiger pentru Mig 21, avioane prezente si in celebrul film din 1986. Rezultatele in lupta ale pilotilor astfel antrenati s-au imbunatatit enorm.
F 16, respectiv F 5 in postura de „agresori”
Ulterior s-au format escadrile specializate cu cate 12-24 avioane, avand rolul dedicat de agresori in antrenamentele de lupta aeriana. Alte tipuri de avioane folosite: T 38 Talon, F 16, F18A si incepand cu 2005, F15C.
In cadrul programului Constant Peg desfasurat intre 1977 si 1990 in celebra Area 51, au fost evaluate Mig 17, Mig 21, Mig 23 , procurate din „diverse surse” si au fost antrenati pe aceste avioane pilotii care au zburat apoi in escadrilele Red Air. USAF opereaza si cateva Mi 24 Hind, Mi 8 Hip si Mi 2 Hoplite . Navy a mai folosit Kfir-ul israelian , iar la multe exercitii comune au participat si Mig-urile 29 ale Germaniei.
F 15
In mod normal, rolul de agresor este jucat de avioane mai vechi.
La mijlocul anilor ’80, Navy a constatat ca A4 si F5 nu simuleaza fidel capabilitatile aer-aer ale Mig 29 si Su 27 si a organizat o licitatie pentru achizitia unui aparat care sa indeplineasca cerintele. In final s-a ales F 16C construit special in varianta TF 16N , fiind dotat cu radar mai usor AN/APG-63 si eliminand toate echipamentele considerate inutile, pentru a-l face mai usor si agil in dogfight.Escadrilele de agresori USAF Red Air sunt:18th Aggressor Squadron bazat in Alaska si care foloseste F 16 C/D Block 30, 64 th Aggressor Squadron de la Nellis Nevada cu F 16C block 24/32 si cateva F 15C primite dupa desfiintarea 65th Aggressor Squadron in 2014.
Cele doua baze sunt gazde si pentru exercitiile Red Flag.US Marine Corps foloseste Marine Fighter Training Squadron 401 (VMFT-401) zburand F 5N II Tiger la Yumo in Arizona,
USNAVY : VFC 12, VFC 13 si VFC 111 toate dotate cu F5N, precum si celebra TOPGUN Naval Fighter Weapons school, din Miranmar langa San Diego. cu F16 A/B si. F18/A/B/E/F.
Avioanele sunt vopsite in culori de camuflaj de genul folosit de Sukhoi sau gen desert.In prezent constrangerile bugetare au dus la necesitatea folosirii companiilor private pentru rolul de „baieti rai” in cadrul antrenamentului pilotilor militari americani. In fata unei crize de piloti, bani si timp necesar trainingului, Pentagonul doreste sa foloseasca avioane si piloti privati pentru antrenament DACT si diverse exercitii. Se considera ca folosirea si intretinerea unor avioane F 16 si F 15 in acest scop este scumpa si in plus, un numar mare de piloti este scos din serviciul activ de lupta.Cum era si normal, cand apare o cerere, apar si ofertele.
Draken International este cea mai mare firma care ofera servicii de training cu urmatoarele aparate de zbor:- 11 A4 Skyhawk modernizate cu radar PESA APG 66
– 9 Aermacchi MB 339CB
– 25 MIG 21bis si 21UM
– 21 L 159 ALCA , dotate cu radar de generatia doppler Grifo L
L 159 a inceput exercitiile de Red Air cu F 35 ale USMCPractic se ofera servicii de „baieti rai” cu avioane dotate si cu diverse echipamente EW (poduri) la preturi de doar 20% din costurile de operare F16 si F 15.
L 159
ATAC (Airborne Tactical Advantage company) foloseste Kfir, L 39 si MK 58 Hawker Hunter. Firma a fost de curand achizitionata de Textron, care probabil in acest mod isi va gasi o piata pentru Scorpion.
Discovery Air firma canadiana ce opereaza Alpha Jet si multe tipuri de elicoptere. Au incheiat de curand un contract pe doi ani de proba cu Australia si opereaza si in Germania.
Se asteapta ca in curand sa apara de la Pentagon cerintele RFI pentru „RedAir” training.
Baza de la Nellis unde are loc Red Flag are un necesar de 9700 ore de zbor agresori si poate asigura doar 2700. Se asteapta ca in 2030 necesarul total de adversari sa fie de 115 000 ore de zbor. Probabil la jumatatea lui 2017 va apare si RFP-ul.
Chiar daca acest gen de contracte nu este nou, acum vor fi definite cerintele pentru aceste avioane de generatia aIV-a. Folosirea electronicii moderne montata in pod-uri, poate fi o solutie simpla de upgradare a vechilor platforme.
Serviciile cuprind atat antrenamente aer-aer cat si pentru CAS.
Aceasta piata estimata la cateva sute de milioane de dolari pe an, este in continua crestere.
O solutie privata interesanta au folosit si israelienii pentru avioanele M 345, cele 30 de aparate fiind achizitionate de o societate mixta formata de IAI cu Elbit. Aceasta se ocupa de mentenanta avioanelor si vinde „ore de zbor” catre IAF.
P.S. Oricum, la noi specializarea este pentru alt gen de privatizare.
PPS Si ca o amara constatare, putem observa ca si o companie privata ne-ar putea bate de ne-ar 🙂 asculta cu urechea, Draken detinand o flota mai smechera decat are RoAFul astazi…