De curand a aparut un raport oficial cu listele contractantilor privati ai fortelor armate SUA in Irak si Afganistan.
In general in mass media se face o mare confuzie intre contractantii civili, cei angajati pentru logistica, constructii, asistenta tehnica, medicala, translatori etc., absolut necesari pentru orice armata si contractantii de gen militar, in general folositi pentru paza, training sau alte operatiuni ”delicate”.
Acestia sunt departe de a fi civili, majoritatea avand o buna pregatire militara si experienta de obicei dobandita in fortele speciale din intreaga lume.
La acesti tip de contractanti privati ma voi referi in continuare. In anexele de mai jos sunt prezentate cifrele oficiale americane. Si nici macar nu este ceva nou, in multe din razboaiele omenirii s-au folosit luptatorii privati.
Cuvântul „mercenar” provine din latinul merces ( „salariu” sau „plată”); astăzi acest cuvant conotează ticăloșia, trădarea și crima. Nu a fost întotdeauna așa. Meseria de mercenar a fost odată considerata una onesta deși sângeroasa. Angajarea de mercenari pentru a lupta in războaie a fost o rutină de-a lungul istoriei militare: incepand cu regele sumerian Shulgi din Ur (2094-2047 î.Hr.), armata lui Xenofon (discipol al lui Socrate) de mercenari greci cunoscuta sub numele de „Cei zece mii” (401-399 î.Hr.), armatele de mercenari ai Cartaginei în războaiele punice împotriva Romei (264-146 î.Hr.), inclusiv armata de șaizeci de mii de soldați a lui Hannibal, care a adus elefanți peste Alpi pentru a ataca Roma, de la nord. Roma a angajat în mod regulat mercenari. Tot mercenarii au fost folositi uzual în războaiele din Evul Mediu european. De fapt, ei au fost numiți condottieri sau „contractori”, și s-au format in acele vremuri companii multinaționale, denumite „societăți libere”. Forță militară privată a fost norma, mai degrabă decât excepția în istoria militară, iar numai in ultimii trei sute de ani, armatele naționale mari au inlocuit luptele duse de mercenari. Se pare ca nici Moldova si Tara Romaneasca nu au fost de fapt exceptii.
Statele au cooperat treptat pentru a scoate în afara legii mercenarii.
Prin protocolul din 1977 incheiat ca amendament al Convențiile de la Geneva privind legile razboiului, articolul 47 prevede definiția internațională cea mai larg acceptată a unui mercenar, deși nu e aprobata de către unele țări, inclusiv de Statele Unite ale Americii.
- Mercenari
- Un mercenar nu are dreptul de a fi considerat combatant sau prizonier de război
- Un mercenar este orice persoană care:
(A) este în mod special recrutat pe plan local sau în străinătate, în scopul de a lupta într-un conflict armat;
(B) ia parte directă în ostilități;
(C) este motivat să ia parte la ostilitati din dorința de câștig privat și, de fapt, fiindu-i promise, de către, sau în numele unei părți din conflict, compensații materiale în mod substanțial mai mari decât cele promise sau plătite combatanților cu ranguri și funcții similare în forțele armate ale acestei părți;
(D) nu este de nationalitatea unei părți din conflict și nici rezident al teritoriului controlat de o parte la conflict;
(E) nu este un membru al forțelor armate ale unei părți la conflict; și
(F) nu a fost trimis de către un stat care nu este o parte la conflict in serviciu oficial ca membru al forțelor sale armate.
De ce SUA, cu cea mai puternica forta militara din lume, are nevoie de antreprenori privati?
Rapunsul consta in faptul ca fortele armate americane nu au avut suficienti voluntari pentru a sustine razboaie lungi ca cele din Irak si Afganistan
Desigur pentru politicienii care conduc orice tara aflata in razboi, este mai usor sa prezinti ca nu ai pierderi de soldati. Mercenarii nu se contorizeaza, fiindca lucreaza sub contract.
Legile lui Murphy spun ca oricum esti totdeauna inainte de alegeri si de fapt nu da bine la Tv sa vezi sicrie acoperite cu drapelul tarii coborate din avioanele ce se intorc din zona de conflict.
Companiile militare private sunt la fel ca orice altă corporație multinațională, recrutează la nivel global: Mexic, Ghana, Australia, Canada, Africa de Sud, Peru, Columbia, și așa mai departe. De asemenea, ei plătesc angajatilor salarii diferite. La fel ca și industria manufacturiera din întreaga lume, industria militară privată caută forță de muncă ieftină pentru a-si maximiza profiturile. Un angajat din America de Sud este platit cu doar 1000 $/luna de exemplu, probabil cei din Africa si mai putin.
Angajarea companiilor militare private nu mai este un fapt izolat. Acum, că SUA a încetat angajarea unui număr mare de contractori privati din Irak și Afganistan, această industrie de multe miliarde de dolari cauta clienti noi. În consecință, piața se extinde, in functie de cerere si oferta.
Numai anul trecut, mercenarii au apărut în mai multe zone de luptă: Emiratele Arabe Unite i-au angajat să lupte în Yemen, Nigeria i-a angajat pentru a-l învinge pe Boko Haram, Putin i-a angajat să lupte în estul Ucrainei; luptă în Siria, Irak, Afganistan si in Somalia platiti de armatori contra piratilor de ocazie. Utilizarea intensă de catre SUA a acestui gen de de contractori militari a dus la cresterea numărului lor și, de asemenea, de facto, a legitimat utilizarea acestora. Acum si aceasta industrie este în curs de globalizare.
Oricum toata aceasta evolutie este foarte periculoasa pentru democratie, nefiind decat o mare minciuna si ipocrizie. Acum ce sa mai vorbim, caci daca ne uitam in istorie chiar Vaticanul folosea mercenari.
O astfel de industrie care lucreaza in mod logic doar pentru profit, trebuie sa isi faca marketing, PR si sa incerce sa isi extinda piata.
Sa ne uitam doar la celebra serie de filme The Expandables, care fascineaza publicul din toata lumea, acesti eroi fiind exemple, culmea pozitive, pentru tinerii de pretudindeni.
În cazul în care SUA ar reglementa această industrie restrictiv, industria s-ar muta off-shore, dincolo de raza de acțiune a autorităților de reglementare. Mai rău, nu există legi internaționale solide pentru a controla această industrie. Chiar dacă a existat un protocol la Geneva privind acest subiect, ar fi dificil de aplicat. De exemplu, cine ii va aresta pe mercenari in teatrele de lupta? Trimiti politia in Yemen sa-i caute si sa-i aresteze?
Ca o consecinta, a aparut si o organizatie a acestor societati militare private – ICOCa – cu sediul in Elvetia, tara de mercenari cu traditie, care isi propune sa stabileasca un cod de conduita, o alta culme a ipocriziei .
Conflictele de astăzi sunt lupte ce includ o gamă incomodă de motive care impletesc interesele naționale, politice, comerciale si private.
Sa speram ca odata cu micsorarea evidenta a puterii militare a multor natiuni stat mai mici, interesele marilor puteri nu vor scapa de sub control aceste forte obscure, care in mod evident nu pot dori decat escaladarea conflictelor armate pentru motive legate de profit.
Surse :
http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/R44116.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercenary
Table 2. U.S. Armed Forces and Private Security Contractor Personnel in
Afghanistan
(Q2 FY2008-Q3 FY2016)
Foreign and Host | ||||
Total Private | U.S. National | Country National | ||
U.S. Armed | Security | Private Security | Private Security | |
Forces | Contractorsa | Contractors | Contractors | |
Q2 FY2008 | 28,650 | 6,982 | 167 | 6,815 |
Q3 FY2008 | 33,902 | 3,537 | 5 | 3,532 |
Q4 FY2008 | 33,450 | 3,847 | 9 | 3,838 |
Q1 FY2009 | 32,500 | 3,689 | 15 | 3,674 |
Q2 FY2009 | 38,350 | 4,373 | 17 | 4,356 |
Q3 FY2009 | 55,100 | 5,198 | 19 | 5,179 |
Q4 FY2009 | 62,300 | 11,423 | 76 | 11,347 |
Q1 FY2010 | 69,000 | 14,439 | 114 | 14,325 |
Q2 FY2010 | 79,100 | 16,733 | 140 | 16,593 |
Q3 FY2010 | 93,800 | 17,932 | 152 | 17,780 |
Q4 FY2010 | 96,600 | 18,869 | 197 | 18,672 |
Q1 FY2011 | 96,900 | 18,919 | 250 | 18,669 |
Q2 FY2011 | 99,800 | 18,971 | 250 | 18,721 |
Q3 FY2011 | 98,900 | 15,305 | 693 | 14,612 |
Q4 FY2011 | 98,200 | 21,544 | 603 | 20,941 |
Q1 FY2012 | 94,100 | 20,375 | 570 | 19,805 |
Q2 FY2012 | 88,200 | 26,612 | 519 | 26,093 |
Q3 FY2012 | 85,600 | 28,686 | 480 | 28,206 |
Q4 FY2012 | 76,500 | 18,914 | 2,014 | 16,850 |
Q1 FY2013 | 65,800 | 19,414 | 2,094 | 17,320 |
Q2 FY2013 | 65,700 | 17,993 | 1,378 | 16,615 |
Q3 FY2013 | 61,300 | 16,218 | 873 | 15,345 |
Q4 FY2013 | 55,800 | 14,056 | 844 | 13,212 |
Q1 FY2014 | 43,300 | 11,332 | 1,007 | 10,325 |
Q2 FY2014 | 33,200 | 5,591 | 641 | 4,950 |
Q3 FY2014 | 31,400 | 3,177 | 424 | 2,753 |
Q4 FY2014 | 27,800 | 2,472 | 252 | 2,220 |
Q1 FY2015 | 10,600 | 1,511 | 317 | 1,194 |
Q2 FY2015 | 9,100 | 1,525 | 398 | 1,127 |
Q3 FY2015 | 9,060 | 1,779 | 421 | 1,358 |
Q4 FY2015 | 9,100 | 1,655 | 312 | 1,343 |
Q1 FY2016 | 8,930 | 1,083 | 176 | 907 |
Q2 FY2016 | 8,730 | 872 | 125 | 747 |
Q3 FY2016 | Not Yet Available | 1,022 | 174 | 848 |
Table 4. U.S. Armed Forces and Private Security Contractors in Iraq
(Q1 FY2008-Q4 FY2013)
Foreign and Host | ||||
Total Private | U.S. National | Country National | ||
U.S. Armed | Security | Private Security | Private Security | |
Forces | Contractorsa | Contractors | Contractors | |
Q1 FY2008 | 161,783 | 9,952 | 830 | 9,122 |
Q2 FY2008 | 159,700 | 7,259 | 515 | 6,744 |
Q3 FY2008 | 153,300 | 7,704 | 1,540 | 6,164 |
Q4 FY2008 | 146,900 | 10,446 | 886b | 9,560 |
Q1 FY2009 | 148,500 | 9,218 | 727b | 8,436 |
Q2 FY2009 | 141,300 | 12,942 | 681 | 12,261 |
Q3 FY2009 | 134,500 | 15,279 | 802 | 14,477 |
Q4 FY2009 | 129,200 | 12,684 | 670 | 12,014 |
Q1 FY2010 | 114,300 | 11,095 | 776 | 10,319 |
Q2 FY2010 | 95,900 | 11,610 | 1,081 | 10,529 |
Q3 FY2010 | 88,320 | 11,413 | 1,030 | 10,383 |
Q4 FY2010 | 48,410 | 11,628 | 1,017 | 10,611 |
Q1 FY2011 | 47,305 | 8,327 | 791 | 7,536 |
Q2 FY2011 | 45,660 | 9,207 | 917 | 8,290 |
Q3 FY2011 | 46,010 | 10,414 | 935 | 9,479 |
Q4 FY2011 | 44,755 | 9,554 | 844 | 8,710 |
Q1 FY2012 | 11,445 | 8,995 | 751 | 8,244 |
Q2 FY2012 | — | 3,577 | 288 | 3,289 |
Q3 FY2012 | — | 2,407 | 116 | 2,291 |
Q4 FY2012 | — | 2,116 | 102 | 2,014 |
Q1 FY2013 | — | 2,281 | 235 | 2,046 |
Q2 FY2013 | — | 2,359 | 259 | 2,100 |
Q3 FY2013 | — | 2,148 | 217 | 1,931 |