Nu la noi,..sau nu inca, pentru ca Romania nu a semnat deocamdata nimic, desi oferta Naval Group a iesit castigatoare. Patru Gowind plus modernizarea celor doua fregate Type 22.
Necazuri par a avea insa malaezienii si ei tot clienti ai Naval Group si tot cu Gowind pe post de castigatoare.
Astfel, in Malaezia Gowind-ul a castigat pe post de LCS (littoral combat ship) si va intra in dotarea marinei locale sub numele de “Maharaja Lela-class”. Si ei, ca si la noi, navele trebuiesc construite local.
Dar sunt probleme care tin atat de depasirea costurilor initial acceptate (depasire de 340 milioane de dolari) ca si intarzierea programului. Conform ministrului malaezian al apararii, Mohamad bin Sabu: “The first ship is now delayed by 34 months, and this is a very long time.” Declaratia a fost facuta pe 29 octombrie, ca raspuns la o interpelare din parlament.
Situatia malaezienilor este urmatoarea: contract semnat in octombrie 2013, sase nave de construit, contract incheiat in 2023, cu toate navele apte de lupta. Acum s-a anuntat ca 2023 este un termen cu totul de neatins pentru dotarea cu sase nave, iar depasirea de costuri este inevitabila (normala as spune eu daca depasesti termenul de livrare agreat).
Costul total al programului era sa fie foarte un pic peste 2,2 miliarde de dolari.
In procente, la finele lui 2019 programul trebuia sa fie realizat in proportie de 78%, dar realitatea arata doar 55,7%, iar malaezienii nu mai pot da inapoi acum si vor plati mai mult cu 340 milioane de dolari, vor accepta intarzierile, pentru ca au platit deja peste doua treimi din suma acceptata initial si cale de intoarcere nu mai exista.
Prima nava a fost lansata in 2017 si deocamdata nu se stie a cui este vina, certe sunt doar intarzierea si depasirea de costuri.
Gowind-urile malaieziene au in dotare 16 VL MICA, 8x NSM, printre altele.
GeorgeGMT