Si daca ai probleme cu logistica practic n-ai tancuri, atat timp cat nu conteaza numarul de unitati din flota ci numarul de tancuri operationale.
Faptul ca industria germana are probleme reale pentru sustinerea cu piese de schimb a parcului de tancuri Leopard 2 se stie de mult timp, lucrurile au devenit publice atunci cand Polonia a dorit sa-si modernizeze tancurile Leopard 2A4 la standardul “PL”. Practic germanii nu au fost in stare sa ofere industriei poloneze piesele/subansamblele necesare.
Initial s-a crezut ca de fapt germanii nu vor sa-i ajute pe polonezi mai ales ca acestia din urma doreau ca programul de modernizare sa fie derulat in Polonia, dar se pare ca indiferent de buna sau reaua-credinta a industriei germane de profil lucrurile sunt ingrijoratoare, cu atat mai mult cu cat Leopard 2, in diferitele sale variante, este cel mai raspandit tanc in Uniunea Europeana: Turcia, Grecia, Spania, Polonia, Finlanda, Suedia si evident Germania detin si opereaza flote importante de tancuri Leopard 2, asta pe langa alte natiuni europene/ ne-europene care au flote mai mici. Plus restul de vehicule auxiliare pe sasiu de Leopard 2.
Si acum faptele:
- Polonezii doresc sa-si modernizeze 142 de Leopard 2A4 la standardul Leopard 2PL, doar ca lucrurile merg foarte greu. Programul a demarat in 2015 si trebuia finalizat in 2021-2022, dar in actualul context, cel mai optimist termen este 2027. Iar polonezii sustin ca de vina sunt companiile germane care nu reusesc sa aprovizioneze cu cele necesare, in cantitatile si la termenele convenite;
- Tara Snitelului (Austria adica) s-a hotarat sa-si modernizeze flota de de tancuri Leoprad 2A4, mai exact 56 de unitati, la standardul A7 si se asteapta ca procesul de modernizare a celor (doar) 56 de tancuri sa dureze cel putin 5-7 ani;
- Ucraina, aici lucrurile sunt chiar mai complicate si tragice, tara fiind angrenata intr-un razboi pe viat si pe moarte cu bolsevici de la Est. Ucraina are mari probleme cu flota sa de Leopard 2, astfel, tancurile sunt un cosmar logistic pentru Kiev. Pe de o parte, se pare, ca mecanici ucraineni nu se descurca foarte bine cu masina de lupta germana si calitatea intretinerii lasa de dorit, pe de alta parte, se manifesta o acuta lipsa a pieselor de schimb necesare atata pentru intretinerea normala a tancurilor cat si pentru reparatia celor avariate in lupta.
Astfel incat o parte a tancurilor Leopard 2 ucrainene sunt trase pe dreapta din lipsa de piese de schimb (unele fiind consumabile). Situatia tancurilor ucrainene (85 de unitati au fost promise) a fost pusa pe tapet de Sebastian Schaefer, membru al Bundestag, dupa vizita pe care a efectuat-o in Lituania impreuna cu ministrul german al apararii, Boris Pistorius.
In urma vizitei, parlamentarul german a trimis scrisori catre cele doua companii germane care detin centrul de reparatii si intretinere a tancurilor din Lituania si care, evident, ca sunt si producatoarele tancului german: Rheinmetall si Krauss-Maffei Wegmann. Deputatul german s-a plans de lipsa pieselor de schimb ca si de faptul ca distanta dintre centrele de reparatii si linia frontului este enorma, tancurile Leopard (si nu numai ele ci si alte vehicule blindate germane donate Ucrainei) se pot repara si intretine in Lituania, Polonia si Romania, atelierele aflandu-se la sute de km de beneficiar.
Dar daca in privinta distantelor dintre front si ateliere lucrurile sunt mai de inteles, incapacitatea industriei germane de a mentine pe front cateva zeci de tancuri Leopard 2 da de gandit, iar daca mai adaugam si ritmul extrem de lent in care polonezii (iar in cazul lor nu-i putem banui ca nu depun toate eforturile) si austriecii isi vad tancurile modernizate, lucrurile devin extrem de ingrijoratoare.
Cu atat mai preocupante cu cat, repet, majoritatea tancurilor NATO din Europa sun Leopard 2, ori daca Germania are probleme cu sustinerea unui batalion pe frontul ucrainean si a modernizari a 200 de tancuri (Polonia+Austria) la ce ne putem astepta daca NATO – Europa va avea nevoie de aceste tancuri?
Trebuie remarcat inca un lucru: disponibilitatea flotei de Leopard 2. Ce procent din tancurile europene de sorginte germana sunt operationale in caz de razboi si cate dintre ele vor ramane operationale (scoatem din discutie actiunile inamicului) dupa cateva luni de front?
Daca Germania nu se descurca cu +300 de unitati ce va face daca fi nevoita sa intretina in jur de 2000 de tancuri aflate in dotarea armatelor europene, fara sa mai adaugam alte cateva sute prin restul lumii?
Si atunci motivatia polonezilor de a cumpara tancuri Abrams si K2 Black Panther devine una mai bine argumentata decat ar parea, iar detinatorii de tancuri germane ar fi bine sa-si puna la punct depozitele de piese de schimb si sa aiba la ei in tara capacitati extinse pentru intretinerea si reparatia tancurilor propri, dar pana la urma tot la mana industriei germane ajungi atunci cand ai nevoie de piese de schimb, iar daca acestea nu vin la timp, atunci ai destula vreme sa faci poze cu tancurile tale frumos aranjate in curtea uzinei in asteptarea camioanelor cu piese.
Ori la capitolul fiabilitate, T 72 – asa cum isi arunca el turela in aer la etajul trei – este un tanc de incredere. Asta este opinia unui ofiter de tancuri roman care a facut parte din batalionul de T 72 Ural dislocat pe vremuri la Targoviste. Ori in Ucraina luptele tanc vs tanc au fost, asa cum se asteptau si ofiteri de tancuri, foarte rare. Pe frontul ucrainean tancul este folosit in rol de sustinere a infanteriei cu tunul, fiind de fapt o piesa de artilerie de mare mobilitate.
Tancurile sunt distruse in Ucraina cu ajutorul rachetelor AT, artileriei si de catre drone, mult mai rar de alte tancuri, asadar desi T 72 este net inferior Leopard 2A6, acest lucru aduce putina alinare ucrainenilor, atat timp cele doua tancuri nu prea s-au intalnit si ambele sunt folosite pe post de artilerie, ori in acest caz conteaza doar tancul care este pe front, se poate deplasa si care poate trage cu tunul.
Nivelul de protectie, optica superioara, precizia tunului etc sunt la capitolul “si altele”. In Ucraina valoarea tancului este data de mobilitate si tun, plus fiabilitatea sa. Si uite-asa dai o caruta de bani pe un Leo 2A7V si te trezesti ca nu ai ce face cu el, nu ajungi in lupta cu tancul, iar inamicul, dotat cu relicve sovietice isi facea treaba linistit pentru ca are nevoie doar de un tun care sa traga, de o pereche de senile care sa rostogoleasca tunul in pozitie si un motor care sa invarta senilele, orice altceva este… moft.
Asta nu inseamna ca Leopard 2 este un tanc slab si de lepadat, ba dimpotriva este un tanc german autentic, necazul lui provine de fapt din propriul sau succes: prea multe tancuri operationale in lume, prea mica baza industriala care le sustine.
PS Si ca sa ne facem o idee despre situatia actuala a fortelor terestre germane, astazi Berlinul dispune de doar 35 de lansatoare multiple de rachete (MLRS) MARS II, varianta germana a M 270. Doar 35 de lansatoare, in conditiile in care o tara precum Romania va detine doar pe zona HIMARS 54 de masini de lansare, cu o capacitate similara a 27 de MARS II.
Diferenta dintre Romania si Germania vine insa din faptul ca Bucurestiul mai detine si alte sisteme MLRS: APRA 40 si LAROM, pe cand germanii isi sprijina intreaga lor forta terestra in 35 de masini de lansare. Daca ne aducem aminte de ce spunea generalul Alfons Mais, comandantul fortelor terestre germane (Heer), cum ca tara sa nu are capacitatea de a sustine un razboi la intensitate ridicata, acum intelegem si de ce…
Si cum Germania este unul dintre principalii piloni ai apararii comune europene, poate intelegem mai bine acum disperarea cu care Polonia cumpara armament. Polonezii se uita spre vestul lor si stiu ca in caz de ceva nu pot pune baza pe germani si, evident, nu numai germanii sunt in aceasta situatia ridicola.
Pentru ca daca germanii nu pot lupta pe flancul nordic lucrurile devin suspicios de grave pentru europeni.
GeorgeGMT