Fortele Aeriene Sud-Africane nu au mai reinnoit contractul cu SAAB pentru suportul de multi-tasking al JAS-39 Gripen, renuntand in acelasi timp si la optiunea deschiderii unui centru de instruire Saab pe teritoriul Africii de Sud.
Datorita lipsei finantarii si a personalului calificat, zvonindu-se ca doar 6 piloti sunt calificati sa zboare pe Gripen, aproape jumatate (12 din 26) din avioanele Saab Gripen sunt stocate, preferandu-se sa se zboare pe trainere BAE-Hawk cu cabina “Gripen-izata”. Cu toate acestea, numarul de piloti activi capabili sa zboare pe JAS-39 Gripen este secretizat.
BAE Hawk al SAAF pe pista
Fortele aeriene sud-africane dispun de un numar de 24 de BAE Hawk MK-120, care suplinesc si roluri de recunoastere tactica insa pot fi folosite si ca platforme de arme care pot ataca tinte desemnate de Gripen-uri. Din anii ’90 si pana in prezent, un numar de 7 escadrile de lupta au fost desfiintate, alaturi de desfiintarea sau reducerea activitatii unor baze aeriene, tipuri mai vechi de avioane, cum a fost Canberra B(1)12 fiind complet retrase din serviciu.
BAE-Hawk sud-africane in formatie
Ciudat este ca aceasta situatie a aparut dupa ce, in anii ’90 inventarul si numarul de escadrile ale SAAF a fost redus drastic, cele 32 + 16 Mirage F1 AZ+CZ iesind din serviciu, alaturi de cele 38 Cheetah-E, 16 Cheetah-D (din cele 27 de Mirage III DZ/D2Z) si 16 Cheetah-C (provenite din Mirage IIIEZ) si modernizate probabil cu Israel si putand acomoda inclusiv motoare de MIG-21, dupa ce anterior fusesera scoase din uz si cele 15 Blackburn Buccaneer dar si Electric Canberra.
MirageIII Cheetah erau similare cu IAI Kfir-ul israelian, desi SAAF “beneficia” de un embargo militar in acea perioada. Actualmente, o parte din parcul de Cheetah stocate pana in 2008 au fost vandute catre Chile si Ecuador, ultimele active gasindu-se in cadrul a 2 escadrile ecuadoriene.
Practic, dintr-o forta care dispunea de 48 Mirage F1 si 36 (Mirage III) Atlas Cheetah (Cheetah E au iesit din serviciu la paritia variantei C), fortele sud-africane se limiteaza actualmente la 26 de avioane, din care doar mai putin de jumatate sunt active.
Mirage F1 sud-african in culori de camuflaj
Programul de suport pentru Gripen-ele din serviciul South African Air Force (SAAF) a expirat in luna aprilie a acestui an, neexistand pe moment interes pentru reinnoirea sa de catre guvernul sud-african, mentenanta fiind facuta fara sprijinul producatorului.
In acelasi timp, un alt aspect al problemei este faptul ca in urma introducerii in legislatiei a politicii anti-segregare, fortele aeriene sud-africane au inceput sa inroleze piloti si personal tehnic de culoare, care cumulat cu salariile mici au dus la retragerea din serviciul activ incepand cu 2005 a peste 91 de militari experimentati, toti albi. Interesant rezultat al aplicarii cu orice pret a legii anti-discriminare…
Din 2009 s-a lansat un nou program de calificare a personalului, pentru cei nou veniti, care contine cursuri de utilizarea computerului, limba engleza si stiinte exacte, in plus anagajandu-se si personal al companiilor aeriene civile. Scopul pregatirii este cresterea capacitatii pilotilor si personalului de la sol de a exploata un nou tip de avion de lupta.
Se discuta de asemenea despre deschiderea unui centru SAAB “Gripen Fighter Weapons School” la baza Overberg, centru in care sa se invete din problemele intalnite de sud-africani si sa se evite astfel de situatii in celelalte tari care exploateaza Gripen (Ungaria, Cehia, Suedia, Tailanda), desi comandamentul South African National Defence Force a negat ca ar sprijini o astfel de initiativa. La respectiva baza trebuiau instalate simulatoare, lansatoare de rachete iar pentru zboruri se putea folosi 4-6 avioane Gripen din inventarul SAAF, antrenamentul fiind planificat sa inceapa in octombrie a.c. De asemenea, se are in studiu o posibila locatie in Tailanda pentru acest centru de antrenament.
Gripen-uri suedeze incadrate de Cheetah SAAF
Iata unde poate duce o planificare proasta a mentenantei, dublata de birocratie si legislatie aplicata abuziv, chiar daca tara respectiva are resursele financiare de a achizitiona si exploata corect aparate de lupta de ultima generatie… Deci se pot intampla lucruri traznite si la case cu renume in domeniu!
Marius Zgureanu
SURSA: Altair.com.pl