Bell a prezentat pe 1 octombrie 2019 competitorul companiei în programul FARA – Future Attack Reconnaissance Aircraft despre am mai scris și noi aici.
Reiau cerințele programului ca să ne dăm seama de ce este capabil Invictus, elicopter dezvoltat din platforma civilă 525 Relentless:
- inteligență artificială care să permită executarea anumitor misiuni în mod complet autonom, fără pilot la bord;
- sistem de comunicații securizat capabil să controleze mai multe drone concomitent. Denumirea americană a conceptului este Manned-Unmanned Teaming (MUM-T);
- arhitectură deschisă pentru a facilita modernizările ulterioare, atât ale hardware-ului cât și ale software-ului – Modular Open Systems Architecture (MOSA);
- viteză maximă de 205 Nd (235 m/h; 380 km/h);
- viteză de croazieră de minim 180 Nd;
- raza de luptă de 135 mile (217 km) la viteză ridicată.
Nu voi sta să dau copy-paste din alte articole, voi comenta doar cele două poze făcute publice:
- piloții stau în tandem, la fel ca în elicopterele de atac dedicate, aeronava având un profil optimizat pentru reducerea semnăturii radar;
- rotorul principal (de 40 picioare diametru, conform cerinţelor programului) are patru pale care beneficiază de tehnologia dezvoltată pentru 525 Relentless (care are cinci pale), rotorul anticuplu este înclinat sub un anumit unghi. Elicopterul este prevăzut cu aripi care generează portanță la viteze mari, ajutând rotorul principal;
- trenul de aterizare triciclu și armamentul sunt escamotabile;
- sunt două prize de aer pentru admisie și, inedit, o singură evacuare pentru motoare, în tribordul aeronavei;
- în bot sunt destul de vizibile tunul de 20 mm și bila cu senzori.
Avionica este open architecture asigurată de Collins Aerospace și este de tip plug and play, iertată fie-mi romgleza. Elicopterul beneficiază integral de comenzi de tip fly by wire, ceea ce este, zic unii, o premieră americană în materie.
Abordarea Bell este convențională prin comparație cu ceilalți competitori iar Bell marșează foarte mult pe caracteristici de genul soluție lipsită de riscuri, disponibilitate mare, întreținere facilă etc.
Ah, să nu uit, prețul unui astfel de elicopter nu trebuie să depășească 30 milioane USD…
Bell și-a actualizat site-ul cu noul model despre care puteți citi mai multe aici, inclusiv o faina poză la 360 de grade.
Enjoy!
Nicolae Hariuc
Sursa: