FARA vine de la ”Future Attack Reconnaissance Aircraft” și este programul americanilor prin care se dorește achiziția unui nou elicopter de atac și recunoaștere.
Cerințele sunt ambițioase și prețul la fel, fiind stabilit un maxim de 30 de milioane USD per aparat:
- inteligență artificială care să permită executarea anumitor misiuni în mod complet autonom, fără pilot la bord;
- sistem de comunicații securizat capabil să controleze mai multe drone concomitent. Denumirea americană a conceptului este Manned-Unmanned Teaming (MUM-T);
- arhitectură deschisă pentru a facilita modernizările ulterioare, atât ale hardware-ului cât și ale software-ului – Modular Open Systems Architecture (MOSA);
- viteză maximă de 205 Nd (235 m/h; 380 km/h);
- viteză de croazieră de minim 180 Nd;
- raza de luptă de 135 mile (217 km) la viteză ridicată.
Tocmai combinația de viteză susținută foarte mare cu raza de luptă solicitată i-au condus pe experți la concluzia că șanse obiective la câștigarea acestui program au doar modelele inovatoare din punct de vedere conceptual. Iar aici ne referim la modelul celor de la Sikorsky: S-97 Raider sau la cel al celor de la Bell: V-280 Valor.
Prototipul celor de la Sikorsky a avut unele probleme, inclusiv ceea ce ei denumesc „crash landing”, pe scurt, datorită unor probleme de software, elicopterul s-a prăbușit de la o altitudine mică. Problema a fost rezolvată, astfel că aeronava și-a reluat recent zborurile, după cum se poate vedea mai jos.
Mai mulți experți spun că proiectul celor de la Sikorsky are mai multe șanse, în special în programul FARA, fiind un elicopter mai mic față de V-280 al celor de la Bell, fapt confirmat chiar de Bell care participă la program cu un elicopter clasic, modelul 525 Relentless sau un derivat al acestuia și nu cu ceea ce a devenit emblema lor, un tiltrotor.
În ciuda problemelor tehnice, S-97 a reușit deja să atingă o viteza maximă de 202 Nd, însă oficialii firmei nu sunt siguri dacă vor atinge vreodată și viteza maximă pe care și-au propus-o inițial, și anume 220 Nd.
Design-ul lui Raider prezintă o serie de caracteristici specifice datorită celor două rotoare coaxiale care se învârt în sens opus, foarte aproape unul de celălalt, și a elicei propulsoare fără de care vitezele maxime vehiculate mai sus n-ar fi posibile în siguranță și pentru perioade mai lungi de timp. Pentru mai multe explicații privind aceste caracteristici vă invit să accesați acest link. Poza de mai jos este și ea elocventă în sensul indicării capabilităților elicopterului.
Prin programul FARA se urmărește înlocuirea Kiowa și a versiunii dedicate a Apache cu o aeronavă de cercetare prin luptă al cărei rol va fi deosebit de important în conflictele viitorului. Programul în sine este un sub-program al Future Vertical Lift.
Se poate lesne observa ”atenția” cu care americanii încearcă cu orice preț să evite un nou Joint Strike Fighter în materie de elicoptere. Atât pentru FARA cât și pentru FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) sunt organizate competiții separate, cerințele sunt individualizate inclusiv între ramurile armatei americane care urmează a folosi aceste aparate iar competitorii acceptați în cursă trebuie să construiască și să testeze prototipuri funcționale. În competiția pentru FLRAA pentru înlocuirea Black Hawk, V-280 Valor al celor de la Bell este mult mai bine poziționat și are deja la activ atingerea unei viteze de 300 Nd și mai mult de 100 de ore zburate. Cert e că americanii nu par să își mai dorească să rămână într-un singur model și ăla insuficient testat în prealabil.
Pentru mai multe informații despre RFI-ul din programul FLRAA puteți accesa acest link.
Un lucru e cert, în competiția dintre marile puteri, americanii urmăresc să schimbe regulile jocului în materie ridicând și mai mult nivelul tehnic al elicopterelor care vor lupta pe frontul viitorului. Timpul ne va arăta dacă au avut sau nu succes în acest demers.
Nicolae Hariuc
Surse:
Army Wants Revolutionary Scout Aircraft For $30 Million, Same As Apache E