General-locotenent Christopher C. Bogdan
“We must use all of our energy finishing development within the time and money we have, we must continue to drive the cost of producing F-35s down, and we must start today to attack the long term life cycle costs of the F-35 weapon system”, a declarat generalul Christopher C. Bogdan in fata Senate Armed Services Committee’s.
Generalul american a mai spus ca programul JSF merge inainte, s-a reusit rezolvarea unor probleme, dar altele inca mai asteapta o solutionare eficienta. Aici Bogdan face referire la pachetul software si integrarea lui, pretul aparatului si mai ales costurile asociate cu operarea F-35. Se face trimitere si la Legea Sechestrului bugetar care ar putea, prin reducerea de fonduri alocate, sa aiba un efect exact contrar si anume crestere costurilor de operationalizare a F-35, iar pe termen mediu si lung, cresterea costurilor de productie, dar mai ales costurile de operare, care sunt de fapt cel mai important aspect in cadrul acestui program.
Generalul american a mai declarat ca o crestere, in loc de scadere, a costurilor cu operarea avioanelor F-35 poate face ca o parte dintre clientii externi sa-si regandeasca nu numai numarul total de aparate comandate, ci chiar sa aiba in vedere renuntarea definitiva la achiztionarea de aparate F-35, iar o scadere a numarului de aparate comandate va avea un impact imediat negativ asupra acelorasi costuri de operare.
“The increases may result in reduction of their aircraft quantities, which would, in turn, increase unit costs even more and cause them to relook their commitment to the program.”
Mai pe romaneste Bogdan le sugereaza senatorilor americani sa nu se zgarceasca acum la bani, si sa piarda din vedere viitorul, pentru ca pe termen lung o economie facuta astazi, de cateva milirade de dolari, ar putea sa coste multe zeci de miliarde maine, prin reducerea drastica a comenzilor si cresterea costului per aparat, in cazul tuturor operatorilor de F-35. Iar cum SUA va fi principalul operator, un cost crescut de achizitie, cuplat cu sume mai mari necesare mentinerii aeronavelor operationale, face ca balanta cheltuielilor sa fie foarte sensibila in urmatoarea perioada, poate chiar critica pentru viitorul JSF, in termen de numar de avioane construite si costuri totale de operare.
Sursa: Defense-update
GeorgeGMT