In linii mari am plecat de mult si n-am ajuns prea departe…
Pentru cine nu mai tine minte cum a pornit acest program – si este normal atat timp cat TBTul a fost „demarat” inca de pe vremea lui gabriel oprea (martie 2011) – trebuie amintit ca initial se vorbea despre un transportor blindat nou, dezvoltat in Romania cu ajutorul unui producator extern cu mare experienta.
S-a discutat despre Iveco, Patria, Piranha si altii.
Ca sa mai scurtam povestea, pana in noiembrie 2016 nu s-a intamplat absolut nimic cu exceptia faptului ca ACTTMul a dezvoltat unele solutii de protectie pentru noul transportor, solutii testate cu mult succes si brevetate intre timp.
Apoi in sfarsitul lunii noiembrie 2016 s-a anuntat (RoMilitary a anuntat de fapt) injghebarea unei asocieri intre gigantul german Rheinmetall si UM Moreni pentru dezvoltarea viitorului transportor blindat romanesc, numele asocierii – Romania Military Vechicle Systems, numele transportorului – AGILIS…
Din pacate lucrurile au trenat, pretentiile germanilor fiind cu totul si cu totul exagerate si nemaintalnite in industrie. Am mai scris despre acest aspect, Rheinmetallul a declarat ca lucrurile s-au mai aranjat, din pacate astazi, cand scriu acest articol, lucrurile nu s-au aranjat deloc si sansele sa mai vedem AGILISul construit cu Rheinmetall sunt din ce in ce mai mici, nu zero inca.
Asadar, anul trecut in luna mai am publicat pentru prima oara despre cate transportoare 8×8 si derivate vorbim, avand si un prim calendar al dezvoltarii si intrarii in dotare. De tinut minte ca in acel moment General Dynamics nu se vedea la orizont desi compania americana isi facea simtita prezenta la Bucuresti de mai multi ani.
La momentul cand noi am prezentat structura si termenele dotarii cu AGILIS s-a aflat pentru prima oara, in mod oficial cel putin, ca MApNul doreste o impartire a flotei in doua modele distincte de transportoare: 628 de vehicule cu totul din care transportor de trupe greu neamfibiu – 192 de bucati, transportor de trupe amfibiu – 161 bucati, restul fiind vehicule derivate pe acelasi sasiu.
Dar noi stiam, pe surse, ca la data inceperii discutiilor cu Rheinmetall MApN ar fi cerut ca pana cand AGILISul va fi gata de intrare in dotare sa fie achizitionat un batalion (in jur de 50 de masini) de Boxer…
Asadar din luna mai 2016 am aflat ca armata are de gand sa introduca in dotare transportoare blindate pe roti cu un grad ridicat de protectie, neamfibii. Unul dintre motive ar putea si acela ca dezvoltarea/achizitia unei MLI pe senile cam iese din discutie pentru urmatorii ani.
Tot in cursul anului 2016, si tot pe RoMilitary, ati aflat ca General Dynamics este in carti cu transportorul Piranha 5 produs/asamblat la UM Bucuresti. Desi initial lumea a fost ceva mai sceptica, mai ales in privinta Piranha 5, cu totii ne temeam de Piranha IIIC, lucrurile au evoluat rapid, iar vineri, 12 ianuarie 2018 s-a semnat contractul pentru 227 de vehicule.
Asadar, cine a hotarat sa flota de transportoare sa fie impartita in doua – amfibii si neamfibii?! Cel mai probabil MApNul si aici exista destule indicii, incepand cu posibila achizitie de Boxer, mai apoi modul cum a fost impartita productia AGILIS.
Cine a hotarat sa imparta mai apoi flota in doua modele de la doi producatori?! Aici principalul suspect este politicul, pe criteriul „sa dam la toata lumea”, sau din nou MApNul, care exasperat de modul cu totul ciudat (aproape rau-intentionat) de negociere al germanilor de la Rheinmetall, n-a mai avut rabdare si a mers pe mana unui producator mult mai cooperant si rezonabil in cereri, care oferea pe deasupra si un transportor deja existent, cunoscut si deja achizitionat de alte armate NATO.
Acum ramane necunoscuta AGILIS, dar daca lucrurile vor „merge” cu germanii cum au mers si pana acum, adica deloc, este de asteptat ca in cursul acestui an sa se repuna pe tapet restul de transportoare blindate – circa 400 de bucati – adica ne putem astepta ori la deschiderea negocierilor cu un alt producator de transportoare blindate amfibii, ori continuarea colaborarii cu General Dynamics, atat pe palierul unui vehicul 8×8 amfibiu cat si pe cel al transportorului blindat 4×4 (400 de bucati), zona pe care americanii si-au exprimat deja interesul.
PS La final nu putem decat constata ca proverbiala seriozitate germana este doar proverbiala, adica un mit. Ce-or fi fost germanii in urma cu cativa zeci de ani nu stim, ce vedem insa astazi este o imagine care nu aduce nici pe departe a companie germana asa cum credeam noi ca arata o companie din tara lui Rommel. Nemtii cer in continuare suma de +230 milioane de euro fara a putea sa ofere un produs.
PPS In privinta Piranha 5 am doua retineri, ca sa spun asa, prima se refera la pret vs dotare, adica sunt ok cu pretul mediu de patru milioane de euro per transportor NUMAI daca acest pret inseamna un vehicul gata de lupta, dotat cu un tun calibrul 30mm, tun care sa faca parte dintr-o turela grea, dotata la randul ei cu senzori, lansator de rachete AT, mitraliera. A doua retinere are legatura cu productia in tara a transportoarelor. Ce inseamna acest lucru mai exact? Carcasa se construieste la noi, turela, tunul, solutiile de protectie? Pana acum nu stim absolut nimic.
Daca pretul transportorului „chel” adica doar masina va fi de 4 milioane de euro ar cam fi teapa secolului, daca tinem cont ca Danemarca a platit un pret mediu de 1,6 milioane de euro pentru acelasi Pirahna 5, adica aproximativ 490 milioane de euro pentru 309 masini, noi cumparam 227 pentru 895 milioane de euro si de aici dilema mea…
PPPS La nivel de zvon se aude ca intarzierea semnarii contractului cu General Dynamics ar fi avut atat motive obiective (timp necesar redactarii documentatiei necesare) cat si unele subiective legate de dragnea&tariceanu, premierul luand taurul de coarne si fortand semnarea, de unde si prezenta lui cu ocazia ceremoniei.
GeorgeGMT