In ultima perioada au aparut in presa informatii – chiar stiri explozive – despre posibila demarare a fabricarii si constructiei transportoarelor blindate TBT 8×8 la Moreni. Ni se spune ca totul este gata, productia putand incepe chiar de anul acesta, cel mai tarziu anul viitor.
Ei bine, din punctul de vedere al unuia care chiar stie cu se mananca un transportor blindat si ce anume trebuie pentru o productie de serie si apropiat industriei de aparare, pot sa afirm cu toata taria ca “stirea” este doar o dezinformare.
In primul rand TBT 8×8 nu exista pur si simplu! Pozele si referirile la carcasa care a fost folosita de ACTTM pentru teste cu privire la solutiile proprii de protectie (in special grilajul de sub podea pentru contracararea si canalizarea suflului exploziei), n-au nici o legatura cu viitorul TBT, din absolut nici un punct de vedere! Pur si simplu s-au sudat niste table, intr-o forma aproximativa de carcasa blindata si cu asta basta. Singura asemanare dintre viitorul TBT si tablaria aruncata in aer la Jegalia este faptul ca si TBTul va avea un tren de rulare 8×8.
Asa-zisul TBT, in realitate doar niste roti si cateva table sudate
In al doilea rand programul national pentru transportorul de trupe TBT 8×8 nu are nici macar un leu finantare si nici nu se aude ca ar primi ceva anul acesta, dar chiar daca guvernul ar aloca fonduri, tot ar fi nevoie de macar doi ani pana cand primul prototip ar intra la omologare, un termen serios s-ar duce spre 2-3 ani pana la productia de serie. Singurul TAB gata de productie este SAUR 2, dar armata nu doreste acest transportor.
In al treilea rand programul TBT 8×8 nu are nevoie de fonduri de la guvern – asa cum in mod fals se lasa a se intelege – este suficient ca MApN sa faca o comanda si sa semneze un contract. Solutia – impusa de altfel de MApN – esta ca in program sa fie cooptat un mare producator mondial, care sa asigure know-howul, clinciul este ca in acest moment trei mari producatori sunt gata sa intre in programul TBT cu arme si bagaje.
Avem General Dynamics cu Pirahna, Rheinmetall cu Boxer si finlandezii de la Patria. Toate cele trei mari concerne au oferit sprijin gratuit, au oferit drive-lineul gratuit (1-2 bucati, cate or fi necesare), cam toti sunt dispusi sa vina cu bani de acasa pentru cercetare-dezvoltare si constructia a doua prototipuri, care prototipuri sa fie construite exact pe cerintele armatei romane.
Asadar nu avem nevoie de bani ca sa incepem programul, avem nevoie doar de buna-vointa. Asta daca nu cumva se doreste importul transportorului „la cheie” din afara…
Acum sa lamurim inca ceva. Am auzit destul de des ineptia conform careia nu statul ar trebui sa plateasca dezvoltarea-cercetarea ci fabrica, care mai apoi sa vina cu produsul in competitia organizata de MApN! Ori aceasta logica este cu totul absurda, nimeni in lume nu face asa ceva!
Competitia se organizeza astfel: Romania anunta ca doreste sa cumpere 1000 de transportoare, in cateva configuratii, publica un caiet de sarcini si impune anumite conditii, mai apoi mari producatori vin si cea mai buna oferta este aleasa. Atunci compania castigatoare impreuna cu compania romaneasca, desemnata de guvern sa integreze transportorul in Romania, incep sa lucreze si sa dezvolte produsul conform specificatiilor armatei. Din partea guvernului roman, ministerul economiei ar trebui sa se ocupe de fabricatie/integrare.
Statul trebuie doar sa semneze un contract ferm cu castigatorul competitiei si sa plateasca transportoarele cumparate, in cadenta anuala negociata.
Asta ar fi in mare tot secretul (exact asa se face in toata lumea. Crede cineva ca in Franta Nexter a dezvoltat VBCIul pe banii ei si mai apoi a participat la vreo competitie? Dar Rheinmetall in Germania si Olanda cu Boxerul?), dar se pare ca se doreste importarea directa a transportoarelor, fara asambalre si integrare partiala in industria romaneasca, iar daca tinem cont de necesarul de + 1000 de TAB-uri si daca adaugam ca pretul mediu al unui astfel de vehciul poate depasi lejer 3 milioane de euro, ajungem sa ne intrebam de ce vrea neaparat armata sa scoata din tara 3 miliarde de euro?!
Cate locuri de munca s-ar putea genera pe orizontala si verticala unui astfel de contract? Multe mii… Cati bani s-ar intoarce catre bugetul de stat daca macar 50% din transportor este integrat in Romania? Pai peste 7-800 milioane de euro, usurand astfel efortul bugetar si ieftinind practic transportorul.
Iar odata cu intrarea in exploatare, alte miliarde de euro s-ar cheltui pentru intretinerea flotei in cei 20-30 ani de exploatare, bani care in cea mai mare parte ar merge catre economia nationala si ar crea aici locuri de munca, plus ca am avea si oportunitatea exportului.
Iar daca am integra partial un transportor modern am putea sa facem si un mic “export” de tehnologie catre SAUR 2, transportor care ar putea fi mai apoi promovat la export ca o varianta low cost serioasa si moderna. Am putea sa facem in asa fel incat SAUR 2 si viitorul TBT 8×8 sa fie compatibile pe mai multe paliere: comunicatii, piese de schimb, armament, etc si astfel sa iesim la export cu o solutie completa: un transportor modern dar mai scump, sau un transportor modern dar mai modest si ceva mai ieftin.
De retinut din acest articol trei idei principale:
- Nu exista nici un TBT 8×8 gata de productia de serie, totul este doar o minciuna;
- Exista cel putin trei mari producatori gata sa vina cu bani de acasa pentru dezvoltarea si inceperea productiei TBT 8×8 in Romania;
- Se face orice numai si numai pentru a nu se produce in tara.
Vedem ca si in cazul transportoarelor se duce – de catre MApN – exact acceasi politica ca in privinta mentenatei flotei de tancuri (care flota vai mama ei), acolo unde armata a refuzat tot timpul sa faca intretinerea in fabrica si insista s-o faca ea in remizele sale. Pana aici totul pare bine, doar ca intretinerea unui tanc are cinci stadii si armata romana (orice armata de fapt) poate executa doar stadiile de la 1-3 in nici un caz 4 si 5…
Daca mai tinem cont si de faptul ca o mare parte din tancurile declarate operationale sunt de fapt trase pe dreapta, ne intrebam de ce MApNul refuza sa-si intretina tehnica de lupta in uzinele romanesti?!
Cu sistemul AA Gepard a facut la fel, l-au ciocanit prin garajele lor cat au stiut, apoi l-au suit in tren spre Germania…
GeorgeGMT