Fregata low-cost Type 31 – General Purpose Frigate (GPFF) – nava care ar fi trebuit sa se vanda precum painea calda la export, va mai avea de asteptat pana cand sa guste apa marii.
Oficial, ministerul apararii de la Londra a oprit programul pe motiv ca nu exista suficienti competitori, dar acesta va fi lansat in curand cu speranta ca mai multe companii se vor arata interesate.
Alte surse sunt insa mai transante si vorbesc pur si simplu de lipsa banilor. Suma necesara demararii programului ar fi de 1,25 miliarde de lire sterline, bani pe care ministerul nu-i are, sau daca-i are nu vrea sa-i cheltuie pe fregate low-cost.
Leander concept – BAE Systems
Programul Type 31 a fost anuntat prin 2017 si se avea in vedere ca pretul navei (fara armament) sa nu depaseasca 250 milioane de lire, fiind – cred britanicii – un fel de Dacia Logan (sau Duster?) al fregatelor, iar prima nava ar fi trebuit sa fie lansata in 2023.
Nu cunoastem inca care ar fi principiile constructive care ar sta la baza unei nave ieftine, dar o idee ne-am putea face, daca tinem cont ca una dintre cele doua oferte existente, cea a celor de la BMT Defence Services si Babcock, are in vedere un proiect bazat pe fregata daneza „Iver Huitfeldt”, care fregata are la baza o multime de solutii folosite pe nave mai putin de prima linie. Astfel danezii au obtinut o nava militara mult mai ieftina, fara ca design-ul sa fie unul 100% militar precum la alte fregate europene.
„Arrowhead 120”, unul dintre cele doua concepte aflate in studiu de catre cei de la BMT Defence Services si Babcock
Cei de la BAE Systems au propus o nava bazata pe „Khareef” class (trei nave construite pentru Oman) care ne-a placut si unora din noi.
Asadar si Type 31 ar putea fi un hibrid ieftin folosind aceeasi reteta, sau un OPV ceva mai bine inarmat. Britanicii au de gand sa cumpere cinci astfel de nave si se pregatesc pentru inevitabila gramada de comenzi externe, cred ei…
GeorgeGMT