La Salonul de invenții și inovații “Inventika” din 15-18 octombrie desfășurat în cadrul Romexpo, sub egida Ministerului Educației Naționale, a fost prezentată la standul INCAS macheta avionului IAR-99 TD, varianta modernizată a avionului românesc de antrenament IAR-99 Șoim.
Prototipul este așteptat a fi gata de testare în 2016 și reprezintă un pas cheie în dezvoltarea pe termen lung a noii generații de avioane de antrenament produse în țara noastră. IAR-99 TD își propune să se încadreze în generația 4.5 de avioane militare de antrenament.
Ca și aspect, macheta demonstratorului tehnologic se remarcă printr-un “bot” alungit ce face loc modernului radar AESA și o ușoară redimensionare a șasiului pentru montarea noului motor marca Honeywell, mai modern decât actualul Viper. Avionul va fi în continuare subsonic, cu o viteză maximă de aprox. 850 km/h.
Un element de noutate va fi constituit de bordul complet digitalizat, care împreună cu sistemul HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick), avionica modernă și sistemul de comunicații compatibil cu cele mai recente standarde NATO va permite realizarea de misiuni de antrenament militar complexe, ce includ comunicarea cu rețeaua de radare la sol și simularea de ținte virtuale.
Dorim mult succes acestui proiect și fabricarea la scară largă pentru dotarea Forțelor Aeriene Române și, de ce nu, exportul către țările care doresc un avion militar de antrenament avantajos ca preț, fiabil și compatibil cu noua generație 4.5 în curs de implementare în majoritatea țărilor NATO.
Ion Anton
Sursa+foto: rbnpress.info
RomaniaMilitary
IAR 99TD este in fapt un demonstrator tehnologic care are la baza varianta „Soim” a IAR 99. Aparatul este modificat la Avioane Craiova si are numarul de bord 7003.
Se preconizeaza ca in 2016 sa inceapa testele cu noul demonstrator tehnologic – IAR 99TD. Programul are in vedere dezvoltarea si producerea noii generatii de avioane pentru antrenamentul avansat pe supersonic si se desfasoara sub patronajul ACTTM.
In cadrul programului IAR 99TD se are in vedere in primul rand o noua arhitectura a avionicii, astfel:
-posibilitatea de a se monta un radar AESA (mie personal mi se pare exagerata aceasta pretentie, mai ales pentru avion destinat antrenamentului si poate atacului la sol. Ca sa faca cu un AESA extrem de scump?)
-o noua motorizare, posibil Honeywell
-realizarea unui nou sistem de comanda si control integrat
-reconfigurarea posibilitatilor de inarmare
-un nou sistem de comunicatii
-climatizare in cabina
-modernizarea/modificarii arhitecturii si tehnologiei folosite in cockpit, tinand cont de intrarea in dotare a avioanelor F-16A
-roata de bot va deveni directionabila
GeorgeGMT