Puma Naval apuntand
Dupa ce in S.C. IAR S.A. Brasov a facut eforturi mari sa se mentina pe linia de plutire in ultimii 10 ani, dupa 2006 (cand se pare ca a livrat ultimele IAR330 Puma M ) a reusit sa lucreze la doua comenzi: 4 bucati IAR-330 Puma Naval (primul la 30 ianuarie 2007) noi (sau modificate dupa unele surse) si modernizarea a 25 de bucati Puma SM pt. Emiratele Arabe Unite SOC (search & rescue). Varianta SM a fost omologata in 2006 impreuna cu cei de la Eurocopter iar contractul valora 89 mil.$, urmand a fi executat pana in 2008, cele 25 de elicoptere adaugandu-se la o achizitie de alte 10 bucati Puma/Oryx cumparate la mana a doua din Africa de Sud..
Puma Naval
Ulterior, in cursul lui 2010, se pare ca 4 elicoptere au ajuns in dotarea Libanului, donate de Emirate, urmand a mai primi un lot de inca 6 aparate. Totalul de elicoptere modernizate in Romania pentru aceasta comanda se pare ca nu a depasit 20 bucati din cele 25 prevazute initial, serviciul SOC al Emiratelor fiind apoi inzestrat cu elicoptere Blackhawk UH-60L (sursa).
PUMA SM UAE SOC in Liban
Dincolo de intrebarea cu privire la numarul total de elicoptere Puma Naval care vor fi livrate catre fortele romane si standardul acestora, o alta intrebare legitima ar fi cum s-a reusit livrarea a 4 elicoptere noi de catre IAR Brasov, daca acesta si-a pierdut licenta de productie cu ceva timp in urma, un proces cu privire la mentenanta si licenta fiind deschis vis-a-vis de Eurocopter Romania, ca urmare a privatizarii partiale a IAR Brasov cu acestia? Sau situatia s-a schimbat intre timp? Ar mai fi si varinta in care este vorba de modificarea unor platforme pre-existente pentru misiuni navale.
Tot SM-ul cu senzorii din bot
Elicopterul Puma Naval este 100% construit la IAR Brasov S.A. sau si Eurocopter are o contributie, primind probabil si o plata in contul licentei de productie? Aceasta avand in vedere ca pentru elicopterele Emiratelor Arabe a fost nevoie si de o omologare a Eurocopter S.A.
Puma Naval in hala de asamblare
Oarecum ciudat, dar probabil justificat de licenta de productie care acopera doar modelul Puma, este ca desi elicopterele Puma SM ale Emiratelor sunt aduse practic la un nivel foarte apropiat de Super-Puma (motoare Makila1A1 de 1589CP, full-glass cockpit – Collins avionics), in cazul Navalului s-a preferat o versiune mai apropiata de Puma M/SOCAT (motoare TURMO IV CA de 1400CP, avionica SOCAT adaptata misiunilor navale).
Cabina Puma Naval
Din acest punct de vedere, IAR Brasov S.A. au practic competenta de a moderniza elicopterele IAR/SA-330 Puma la un standard apropiat de AS 532 UB Super-Puma iar Eurocopter Romania are in executie o comanda similara de modernizare pentru 24 dintre elicopterele britanice (HC Mk2+ versus AS 532 Puma Mk2+).
Si pe cand era … doar Mk1
Detaliul modernizarii Puma SM al UAE SOC poate fi gasit aici:
Cel al Puma Naval aici:
Iar cel al Westland Cougar HC Mk2 aici:
http://www.airforce-technology.com/news/newsmod-receives-puma-mk2
In urma modernizarii, Puma HC Mk2 este capabil sa duca o sarcina utila de 2 ori mai mare la o distanta tripla fata de varianta Mk1, in special datorita trecerii la motoarele Makila si a schimbarii transmisiei si rotorului anticuplu, rolul sau fiind acela de transport tactic de trupe, lupta cu miscare rapide de contingente sau operatiuni umanitare. Glass cockpit-ul este completat de modificari structurale ale sectiunii superioare, ranforsarea jonctiunii cozii, modificari ale sistemului de alimentare cu combustibil, ale prizei de aer multifunctionale pentru motoare, ale sistemului de cabluri electrice, ale cuplarii la cutia de viteze, noi sisteme de control ale motorului si sistem de stingere a incendiilor.
Puma Naval al Emiratelor Arabe Unite – cam cum ar putea arata si un Naval Super-Puma romanesc
Potrivit contractului cu UAE, costul pentru un elicopter modernizat la standardul SM ar fost de 3,56 mil.$ la nivelul anului 2006 iar contractul Eurocopter de modernizare a elicopterelor britanice la standard HC Mk2 reflecta un pret/bucata de 18,3 mil. euro, o diferenta semnificativa, data probabil de un program mai amplu, cu includerea altor costuri si echipamente in oferta, inclusiv modificari de structura si ranforsari, schimbarea transmisiei si rotorului anticuplu cu unul compozit, modificari ale instalatiei electrice dar si protectie balistica. Despre costurile programelor britanice, mai multe aici: http://www.official-documents.gov.uk/document/hc1012/hc15/1520/1520_i.pdf
O alta problema a S.C. IAR S.A. este ca a fost eliminat din competitia pentru asigurarea necesarului de elicoptere catre statul roman (min. Interne, SMURD, ISU) prin crearea unui caiet de sarcini care a favorizat Eurocopter Romania, cel care ar fi trebuit sa fie partenerul IAR. Brasov si care are 49% din actiuni apartinand IAR Brasov. Contractul in cauza viza achizitia de catre statul roman a unui elicopter multirol usor, concretizat in variante ale EC-135 pentru SMURD si MAI, contract care ar fi dat o paine si celor de la S.C. IAR S.A. chiar daca Eurocopter ar fi facut mare parte a asamblarii in tara.
Eurocopter EC-135/635 militar
Achizitia, proiectata pe 10 ani, se ridica la suma de 247 de milioane de euro pentru 29 de elicoptere, din care 26 de elicoptere usoare au alocati 202 mil. euro (7,8 mil. euro/ elicopter), restul de 45 mil. Euro reprezentand contravaloarea a 3 elicoptere grele (15 mil. Euro/bucata). Interesant de observat ca un EC-135 pleaca de la 3 mil. Euro (4,2 mil.$) si poate urca in functie de echipament pana la 6,75 mil.$, la 8 mil. euro/bucata gasindu-se o versiune mai degraba militara – EC-635.
Nu stim ce model era prevazut pentru elicopterul greu pentru cei 15 mil. Euro/bucata, dar fiind vorba de Eurocopter, ne putem gandim la EC-725/ EC-225 sau AS-332 Super-Puma, desi preturile actualizate ale acestora trec de 15 mil. euro. La un pret ceva mai coborat s-a realizat in serie mica elicopterul Puma-Naval, care potrivit datelor DPA a costat aproximativ 12,5 mil. euro.
AS-332 Super-Puma Naval
Elicopterele Puma-Naval vor intra intr-o noua faza de extindere a capacitatii de operare, IAR Brasov castigand in noiembrie 2012 licitatia pentru capabilitati de protectie a motoarelor impotriva aspirarii obiectelor straine (valoare de 50.700 RON), urmand apoi o achizitie de torpile antisubmarin si balize acustice cu procesoare Thales TMS2000 (desi exista si o solutie autohtona). Contractul de mentenanta al variantei navale a fost atribuit in 2013 prin licitatie catre IAR Brasov (575000 RON) .
Puma Naval inainte de vopsire- primele zboruri
Urmatoarele faze de crestere a capacitatii de lupta a elicopterelor Puma-Naval si implicit a fregatelor si eventual corvetelor ar trebui sa cuprinda si rachete anti-nava, care ar trebui sa fie comune cu cele lansabile de pe fregate. Trebuie avut in vedere un raport cat mai bun intre calitate, raza de actiune, compactitate si pret, nevoia pe termen scurt de rachete antinava a Romaniei nedepasind cateva zeci de astfel de rachete, probabil apropiat de 100 cu tot cu stocuri, astfel asigurandu-se inarmarea vaselor de lupta si elicopterelor navale.
AS-532 chiliene cu Exocet
Si aici fara…
Un exemplu, prezentat de Tehnomil.ro este cel al Super-Pumelor AS-532 SC navale din Chile, dotate cu AM-39 Exocet (28 de bucati cumparate), iar fregata Almirante Williams (Type22), a primit 20 de bucati MM-40 Exocet Block-2 (raza de actiune 72km).
EC-725 francez navalizat cu desant
In acelasi timp, ar fi necesar si un pachet de protectie balistica minim pentru calibrul 12,7mm. Cresterea in greutate data de protectie, radar si masa rachetelor si altor sisteme ar putea penaliza performanta elicopterului, aici putand interveni necesitatea de a instala motoare mai puternice si eventual schimbarea rotoarelor si transmisiei catre un standard apropiat de PUMA SM sau chiar HC-MK2 …
Super-Puma elvetiene
Aceeasi problema o are si parcul de IAR-330 SOCAT si M, care vor necesita cresteri ale protectiei (blindaj cel putin pentru proiectilele de 12,7mm sau chiar superior pe anumite sectiuni ale elicopterului) si care probabil ar fi primele candidate la o revizie in adancime in viitorul apropiat pentru refacerea resursei, probabil dublata si de ranforsari de structura, schimbari ale rotoarelor si palelor, precum si ale transmisiei si motoarelor, acestea fiind zonele cele mai solicitate de-a lungul ciclului de viata.
Iar o degivrare in pale ar putea fi o optiune atat de necesara pentru zborurile militare sau de interventie medicala/urgenta care sa se desfasoare indiferent de conditiile meteo. Si poate ar fi interesant macar un studiu de scadere a masei prin inlocuirea cu fibra de carbon a unor elemente actualmente metalice ale elicopterului IAR-330, care ar ajuta de asemenea la scaderea greutatii structurii.
Puma Naval cu husa de protectie
Deci un program similar Puma SM sau HC2, practic un Super-Puma low-cost, este necesar in viitorul apropiat pentru parcul de elicoptere Puma al Romaniei, pentru a le aduce cat mai aproape de EC-725 sau AS-532, elicoptere care sunt deocamdata destul de scumpe pentru a putea face o achizitie in numar mare care sa inlocuiasca parcul actual. Intre timp, probabil ca si motoarele Turbomeca Makila 1A1 turboshaft de 1,589 CP actualmente disponibile si la IAR Brasov S.A. ar putea fi schimbate in optiunile de modernizare cu altele mai noi si mai puternice:Turboméca Makila 1A2 1877 CP (+34% putere motor), A4 sau unele echivalente actualelor motoare instalate pe EC-725/225: Turboméca Makila 2A1 la 2382 CP (+70% putere motor)…
Un EC-725 naval grecesc
In timp, peste 5-6 ani, am putea incepe o achizitie cu productie in tara de EC-725 Caracal, NH-90 sau alt competitor, astfel ca pana in 2025 sa inlocuim parcul de elicoptere Puma cu versiune net superioara IAR-330 Puma, fiind si un salt tehnologic semnificativ de aproximativ 30 de ani, dar si cu un pret pe masura.
EC-725 “terestru”
Iata comparativ cu un IAR-330 Puma M/Naval care sunt avantajele EC-725 sau NH-90:
- Raza de actiune de aproape 2 ori mai mare
- Sarcina utila aproape dubla
- Viteza maxima mai mare cu 15%
- Motoare mai puternice (cu 70%)
- Rotorul are 5 pale fata de cele 4 ale Puma si sistem de degivrare
- Sonda de re-alimentare in zbor
- Capacitate de atasare blindaj standardizat
- Plafon de zbor superior cu 30%
- Plus, o structura noua, cu inca 20-30 de ani de exploatare fara riscul unor accidente cauzate de imbatranirea materialelor.
Famila Oryx/Super-Puma
AS 532U2 vs EC725 Caracal
Technical params |
NH90 |
|||
Echipaj |
3 |
3 |
3 |
2 |
Capacitate |
16 |
20 |
28 |
20 |
Lungime |
15m |
15.53 m |
19.5 m |
16.13 m |
Inaltime |
4.6m |
4.92 m |
4,97 m |
5.23 m |
Diametru rotor |
16.2 m |
15.60 m |
16.20 m |
16.30 m |
Suprafata rotor |
206.15 m2 |
206.0 m² |
206.1 m2 |
|
Sarcina utila |
3000 kg |
4650 kg |
5,670 kg |
4,200 kg |
Masa gol |
3615 kg |
4350 kg |
5,330 kg |
6,400 kg |
Masa maxima |
7400 kg |
9000 kg |
11,200 kg |
10,600 kg |
Motoare/forta |
2 × Turboméca Turmo IVB, 1,044 kW (1,400 hp) |
2 × Turbomeca Makila2A1, 1,300 kW (1,742hp) |
2 × Turboméca Makila2A1, 1,776 kW (2,382 hp) |
2 × Rolls-Royce Turbomeca RTM322 1,662 kW (2,230hp) |
Viteza maxima |
263 km/h |
278 km/h |
324 km/h |
300 km/h |
Viteza croaziera |
239km/h |
285 km/h |
||
Raza de actiune |
550 km |
573km |
857 km |
800 km, |
PRET |
18 mil euro |
40 mil. euro |
30-35 mil. euro |
|
Plafon serviciu |
4,800 m |
4,800 m |
6,095 m |
6,000 m |
Rata de urcare |
9.2 m/s |
7.1 m/s |
8.7 m/s |
8 m/s |
Trapa spate |
NU |
NU |
NU |
DA |
Navalul romanesc apuntat
In incheiere, fisa tehnica si rolul elicopterului Puma Naval, asa cum figureaza pe pagina DPA:
Fregate tip 22 – Elicopter naval
|
|
FIRME AUTOHTONE IMPLICATE ÎN PROGRAM:
– SC IAR Braşov SA- Prim contractor
Subcontractori:
– SC Turbomencanica SA Bucureşti
– SC Aeroteh SA Bucureşti
– SC Aerofina SA Bucureşti
– SC Aerostar SA Bacău
OBIECTIVE:
– elicopterul IAR 330 Puma Naval este principalul sistem tehnic-operaţional utilizat de fregatele tip 22 pentru executarea misiunilor antisubmarin
– acest elicopter poate fi echipat în diferite variante, necesare pentru executarea următoarelor domenii de misiuni:
- observare şi supraveghere navală şi aeriană dincolo de orizontul radar al navei
- ASuW (Air and Surface Warfare) – acţiuni împotriva navelor de suprafaţă
- SAR (Search and Rescue) – căutare şi salvare
– dotarea cu elicopter naval a fregatelor va asigura creşterea sprijinului necesar participării în cadrul misiunilor internaţionale:
- creşterea capabilităţii de luptă antisubmarin
- creşterea capabilităţii de căutare şi salvare
- sprijinirea îndeplinirii misiunilor de luptă împotriva traficului ilegal pe mare
DOTARI (diferente fata de IAR-300 PumaL) – extras in engleza de aici:
- cockpit layout (identical to that of the Puma SOCAT)
- Rafael Toplite eletro-optical ball senor in the nose – EOP (same as on the Puma SOCAT)
- laser and radar warning receivers (same as on the Puma SOCAT)
- blade antennas under the tailboom and on top of the main rotor fairing (same as on the Puma SOCAT)
- chaff and flare dispensers under the main gear sponsons (same as on the Puma NATO)
- foldable main rotor blades
- inflatable flotation gear
- door-mounted winch on the starboard side
- anti-crash seats
- harpoon for deck landing in rough weather
- crash position indicator on the port side of the tailboom
- two searchlights under the fuselage, behind the cockpit
- bubble-type observation window on the slideing doors
Fişa cu principalele caracteristici (clic pentru descărcare)
Video Puma Naval aici:
http://www.youtube.com/watch?v=f09658zyCi4
Deci Puma Naval va trece din nou prin uzina, mai devreme sau mai tarziu?
Marius Zgureanu
Citeste si:
Eurocopter România livrează primul elicopter modernizat Forţelor Aeriene Britanice
Inca o durere de putini stiuta…. Elicopterul Ka-126 construit la IAR Brasov.
IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?
EC-725 o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru SC IAR S.A.?
Eurocopter EC135, un elicopter versatil
Denel Rooivalk – o maturitate tarzie
Modernizarea Marinei Militare a Romaniei (Amiinter.com)
POZE:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/cougar.htm
http://wiki.scramble.nl/index.php/Romanian_Naval_Aviation
http://forummarine.forumactif.com/t4018-fregates-anti-sous-marines-type-22