Romania Military

Putem discuta putin si despre logistica?

Sa incepem cu o problema simpla insa actuala (transportul tancurilor Leclerc la Cincu).

Capete tractor pentru transportul blindatelor. Francezii vor sa-si aduca Leclerc-urile in Romania insa nemtii nu ii lasa sa le transporte pe Autobahn-urile lor.

Indignare de partea franceza!

Ce uita francezii este ca ei isi transporta echipamentele militare grele cu un cap tractor cam batraior pentru acest domeniu: Renault TRM 700-100 care a intrat in serviciul activ (deci a fost conceput cativa ani buni inainte) la inceputul anilor ’90

Masa capului tractor cu trailer: max 39 tone.

Nemtii isi transporta tancurile (si un Leopard A5 nu este decat cu 0.9 tone mai greu gata de lupta  decat un Leclerc modernizat care are o masa de 63 tone gata de lupta cu un cap tractor MAN / Rheinmetall SLT Mammut (cu o masa totala admisa de 130 tone – cap tractor+trailer+incarcatura), pe cand aliatii nostri care au baze si in Germania isi transporta tancurile proprii (care in varianta M1A2sepV2 are o masa de 73.6 tone,  ultima iteratia fiind si mai grea) pe Autobahn-urile germane cu capete  tractor Oshkosh HET A1 M1070A1 care are o masa proprie de 20.6 tone si are o masa totala admisa sau gross combined weight ratio de 107.3 tone.

Ce uita mass media franceza (si pe cale de consecinta, cetateanul francez mai putin informat, insa foarte indignat de vecinii de peste Rhin), este redat in tabelul de mai jos (nu am gasit masa totala admisa a Renault TRM 700-100 asa ca am calculat simplu: 39 tone cap tractor si trailer + cele 63 de tone ale Leclerc).

Unde e problema?

In primul rand la aritmetica: limita admisa pe puntea tractoare este mai mare decat cea de punte simpla. Astfel incat un cap tractor cu 4 punti din care 2 tractoare (cazul MAN si Oshkosh) sunt admise pe drumurlile din Germania pe cand capul tractor Renault nu este. De fapt problema este a celor de la logistica francezilor: ar fi trebuit sa stie acest lucru si nici macar nu ar fi trebuit sa aplice pentru autorizatiile de transport evitand astfel nu doar scandalul mediatic inutil ci si situatia jenanta in care s-au pus (btw exista aplicatii care te ajuta sa calculezi masa admisa pe punte tractoare si punte purtatoare disponibila inclusiv in Franta).

In al doilea rand: parcul invechit de masini transportoare. Si o recunosc inclusiv francezii, care tocmai ce si-au dat seama ca trailerele din dotare sunt “putin”mai inalte decat ar trebui si astfel nu pot sa transporte noile Griffon, care datorita RWS-ului instalat nu le pot transporta nici pe propriile lor drumuri. Griffon, trebuie sa inlocuiasca celebrele VAB-uri care initial avusesera o inaltime de 2.06 metri, care a tot “crescut” cu modernizarile ce au intervenit de-a lungul timpului si RWS instalat pana la 3.03 metri, insa Griffon cu RWS instalat are 3,5 metri inaltime!

Solutia de compromis (insa nu disponibila “toute de suite “):Porte-engins blindés surbaissé – PEBS care fiind mult mai joasa, nu va permite accesul in teren accidentat.

VBCI pe trailer transportat la Cincu (Battle Group Forward Presence – #MissionAigle)

De remarcat distanta dintre vehicule (astfel incat sa nu apara accidente  in coloana asa cum se intampla prin alte parti).

Culmea este ca francezii stau excelent la nivel logistic de transport al carburantilor, avand cu CaRaPACE (Camion Ravitailleur Pétrolier de l’Avant à Capacité Étendu).

si cu CCNG (camion citerne de nouvelle generation) o capabilitate excelenta de transport tactic al carburantilor.

In final, daca tot vorbim de armata franceza, sa remarcam efortul depus de genisti francezi la Cincu pentru constructia Camp Berthelot , cca 140 de militari apartinand de regimentele 19 si 31 de geniu, impreuna cu cca 70 de militari belgieni (apartinand batalioanelor 4 si 11 geniu 18 logistic).

Au avut foarte putin timp la dispozitie, fata de partenerii americani care de ani de zile dezvolta baza, si au déjà experienta (ca si francezii…inclusiv negativa mai ales in ultima vreme datorata administratiei locale si birocratilor de la apelor romane).

IAT

Exit mobile version