La sfarsitul lunii martie Dassault a anuntat ca va vinde Qatarului inca 12 aparate Rafale, pe langa cele 24 deja comandate initial (in 2015 s-a semnat contractul in valoare de 6,3 miliarde de euro – avioane, munitie, piloti, tehnicieni etc).
Si Egiptul ar dori sa mai comande inca 12 Rafale, dar comanda a ramas in coada de peste datorita problemelor cu livrarile rachetelor de croaziera Scalp, care, desi sunt frabricate in Franta, contin subansamble americane, iar americanii nu vor ca Scalpul sa ajunga in Egipt.
Revenind la Qatar, acesta mica tara din Golful Persic are o flota de-ti sta mintea-n loc, astfel, pe langa Rafale, qatarezii mai dispun si de 24 de Eurofighter Typhoon, cateva Mirage 2000-5, 36 de F 15QA comandate deja…
Vestea buna pentru francezi este ca odata cu comenzile din India, Qatar si Egipt, Dassault a ajuns la o cadenta de fabricatie de 2 aparate Rafale pe luna, fata de un aparat pe luna cat aveau pana mai de curand.
Deocamdata insa, francezilor le lipseste un contract mare, iar prin aceasta intelegem fie o comanda substantiala catre o tara asiatica (gen India cu 126 de bucati in MMRCA), fie un contract cu o tara serioasa (europeana, membra NATO de preferat). Si mai intelegem prin „contract serios” o achizitie de aparate care sa faca din respectivul avion coloana vertebrala a acelei tari.
Pana in acest moment francezii, ca si cei de la Saab sau consortiul european Eurofighter, au vandut doar unor tari mai de mana a doua, din punct de vedere militar, lipsindu-le comenzile din partea unor aviatii cu un bun renume. Aici exceptam Cehia, o tara mica dar foarte respectabila.
Bineinteles ca aparatul francez nu poarta vreo vina, pur si simplu s-a nascut la granita dintre generatii si a ajuns la maturitate odata cu adolescenta F 35. Aceeasi situatie si pentru Gripen sau Eurofighter care raman doar aparate de nisa (politica cateodata, tehnologica altadata).
Pur si simplu ghinion…
GeorgeGMT