RBS-15 made by Saab.
Intrata in serviciu in 1984, RBS-15Mk1, foloseste pentru ghidare un sistem inertial propriu, radar si GPS. De la intratrea sa in serviciu a fost deja de mai multe ori modernizata .
Astfel, prima varianta, RBS-15 Mk 1 avea o raza de 70 de kilometri, iar in anul 1989 a intrat in dotare si varianta sa lansabila din aer, RBS-15F.
A doua generatie, RBS-15 Mk 2, a fost de la inceput gandita sa fie folosita in toate cele trei medii de lupta fara nici o modificare. Astfel ea putea fi lansata din aer, de la sol sau de pe mare, in aceeasi forma. Mk 2 folosea un radar KU.
Ajungem si la actuala varianta RBS-15 Mk 3, a carei raza a fost extinsa la 200 km., pastrand in acelasi timp caracteristicile Mk 2 si anume ca poate fi folosita oriunde fara pregatiri aditionale. Saab spune ca RBS-15 poate fi folosita de orice nava cu un tonaj minim de 150 to.
MBDA
Compania franceza are si ea rachete antinava foarte perfiormate. In iunie 2011, MBDA a lansat o noua racheta AN, cu raza scurta si destinata navelor de patrulare rapide numita Marte mk2/N, a carei raza este de 80km.
Marte MK-2/N atasata unui C-295
Bineinteles ca principala racheta anti-nava a celor de la MBDA este, faimoasa deja, MM39/MM40 Exocet, ajunsa si ea la Block 3, versiune aflata la bordul navelor de lupta grecesti Roussen class.
Block 3 Exocet are o raza de 180km, poate folosi GPS si data link, iar producatorul spune ca poata fi montata pe nave cu un depalasament de la 260 de tone in sus si minimum 45 metri lungime.
Exocet la bordul unui Rafale
Sea Skua, este o alta racheta anti-nava cu raza scurta a celor de la MBDA. Rapida si mult mai ieftina, Sea Skua are o raza de doar 25 km, fiind conceputa sa echipeze nave mici si rapide, sau elicoptere.
Sea Skula la bordul unui elicopter Royal Navy
Kongsberg
Norvegienii de la Kongsberg au dezvoltat NSM ( Naval Strike Missile) , care este in prezent folosita pe navele proprii din clasa Skjold. NSM are o raza de 185 km si foarte manevrabila. Prin gradul foarte inalt de manevrabilitate, ca si prin faptul ca este programata sa faca manevre evazive, in aporpiere de tinta, NSM-ul este foarte greu de lovit.
Sistemul de ghidaj are doua laturi: GPS si INS, acesta din urma foloseste terenul, atuunci cand este posibil, pentru ghidaj, la fel ca o racheta de croaziera. De asemenea incarcatura de lupta, in greutate de 125kg, este formata dintr-un focos cu fragmentatie, iar racheta “incearca” sa loveasca tinta cat mai aproape de linia de plutire, pentru a crea problemem cat mai mari. Chiar daca nu scufunda nava, o va obliga pe aceasta sa inainteze cu viteza foarte mica.
Si bineinteles este gandita sa atace la inaltimi foarte mici, putand veni si la 10 metri deasupra suprafetei marii.
Sursa: armada.ch
GeorgeGMT