DWL002
Chinezii se uita cu multa seriozitate la F 22 Raptor, considerandu-l o amenintare potentiala foarte serioasa pentru sistemul lor de aparare anti-aerian si anti-racheta, datorita caraterisiticilor stealth ale aparatului american si daca tot au dibuit problema, poporul Marelui Zid zice ca ar avea si ac de cojocul Raptorului imperialist.
Iar nepotii lui Mao sunt chiar foarte optimisti, ba am putea spune chiar aroganti, media chineza scriind cu putin timp in urma ca Raptorul american si Neuronul european ar fi “depasite” deja din punctul de vedere al radarelor chinezesti.
Cand ceinizii fac astfel de arogante ei se gandesc la noul lor radar (sensor) pasiv DWL002, care a fost aratat publicului in mai la Beijing, cu ocazia unei expozitii internationale pentru sisteme electronice defensive.
DWL002 este compus dintr-o statie centrala si doua pana la patru statii secundare, dispune de o raza de 400km in fata avioanelor de vanatoare si pana la 600km in fata avioanelor mari de tip E-3 Sentry sau E-2 Hawkeye.
VERA-E
Insa nu este ceva cu totul nou si noi am mai discutat pe blog despre astfel de sisteme radar pasive, radarul ucarinean de tip Kolchuga (pe care chinezii l-au si cumparat de altfel) fiind cam aceeasi mancare de peste, sau radarul pasiv cehesc VERA-E pe care chiar chinezii au vrut sa-l cumpere in 2004, tranzactia fiind blocata de americani.
In esenta acest tip de detectoare pasive urmaresc emisile electromagnetice ale tintelor aeriene, detectand orice tip de puls, emisie, exsitand posibilitatea ca un avion sa fie descoperit chiar daca nu emite nimic, prin simpla perturbare a campului electromagnetic natural din preajma aparatului.
Teoretic astfel de radare au raza foarte mari, dar tot teoretic sunt destul de usor de bruiat, pana astazi acasta tehnologie nerupand gura tragului. Cel mai probabil DWL002 este o variant modernizata a radarului YLC 20, care la randul lui este inspirit dupa VERA-E, pe care chinezii chiar daca nu l-au cumparat, au apucat sa-l studieze foarte bine, la care se adauga ceva de la Kolchuga.
De altfel nu este secret faptul ca chinezii folosesc modele la scara reala a aparatelor B-2 Spirit, F 22 sau F 35 americane pentru teste cu radarele lor la Luoyang Optoelectro Technology Development Center (LOEC), in provincial Henan.
Deocamdata la nivel mondial acest tip de senzori electromagnetici pasivi nu au facut prea mare valva, desi asteptarile erau mari, mai ales in privinta radarului ucrainean, deocamdata insa Rusia nu a mers pe aceasta poteca tehnologica ci tot pe radare clasice, active, preferand sa-si modernizeze tehnica activa de detectie si sistemele de razboi electronic, de unde putem deduce ca deocamdata F 22-ul ar fi in siguranta fata de senzori pasivi chinezesti.
De altfel si “cehul” VERA-E va este cunoscut, poate nu direct, dar acest senzor electromagnetic pasiv este asa-zisul radar fabricat in Cehia si pe care presa europeana il credita cu ceva ani in urma cu capacitatea de a detecta avioane stealth. Intre timp lucrurile s-au mai sedimentat si astazi nimeni nu mai este chiar atat de sigur ca in caz de conflict un senzor pasiv ar putea avea rezultate mai bune decat un radar activ…
GeorgeGMT