Cei de la Israel Aerospace Industries (IAI) se lauda la show-ul aeronautic de la Paris de anul acesta cu un nou radar AESA in banda UHF, dedicat dedetectiei la distante mari a rachetelor balistice, obiectelor extra-atmosferice dar capabil si de detectia avioanelor stealth si a dronelor. Radarul de detectie timpurie se numeste ULTRA (ELM2090) si poate fi compus dintr-un singur modul AESA, denumit C-1 si avand dimensiunile 3x3m, sau poate ajunge la 11 seturi cu cate 2 astfel de module, in formatul C-22, atingand dimensiunea de 10x30m. Astfel clusterul UHF este modular si configurabil ca si distanta (lunga si foarte lunga), elevatie si azimut si tipuri de misiuni realizabile.
Modul de baza ULTRA-C1 al EL/M2009 (sursa IAI)
Divizia ELTA Systems Group a IAI sustine ca radarul ULTRA se afla déjà in serviciul unui client a carui identitate nu a fost facuta publica.
ELM2009 este folosit ca avertizare timpurie, completand misiunile altor radare: Super Green Pine (ELM2080S) si Multi-Mission Radar(ELM2084). Astfel, ULTRA-C1 detecteaza la distante de pana la 500km gama de tinte aeriene déjà specificata, urmand a transfera apoi altor radare specializate sarcina de angajare a respectivelor tinte. Radarul ULTRA-C1 este usor de transportat datorita dimensiunilor sale, fiind instalat pe un piedestal care se poate roti la 360°, piedestal instalabil pe un camion 6×6.
O varianta intermediara este C-6, radar tactic de avertizare timpurie alcatuit din 3 seturi a cate 2 panouri, acesta nemaifiind mobil ci asamblabil rapid la fata locului. C-22 este versiunea «strategica », pentru avertizare contra rachetelor balistice si obiecte extra-atmosferice. Atat C-6 cat si C-22 se pot orienta cu ajutorul unor monturi culisabile, antena putand fi orientata pe un orizont de 320°.
Revenind in Europa de Est, cehii doresc sa achizitioneze radare 3D AESA EL/M 2084 MMR (Multi Mission Radar), radare in banda S care sunt integrate si cu sistemele Spyder-MR, Iron Dome si David’s Sling.
Cehii doresc sa faca achizitia de la ELTA Systems cu implicarea firmei Retia din Pardubice, pentru a asimila macar partial tehnologia si mentenanta, dorindu-se implicarea in contract in proportie de 40% din partea firmelor cehe. Achizitia se refera la 5 bucati de astfel de radare, in valoare de 5,9 mld. Coroane Cehe, adica de 4 ori suma planificata initial, insa aceasta asigura cheltuielile de intretinere pana in 2040 in paralel cu prelungirea perioadei operationale a vechilor radare sovietice de tip P-37.
In 2012 armata ceha a incercat o achizitie similara pentru 10 radare, in valoare de 3,5 mld. Coroane cehe, insa statul a refuzat pe temeiuri de legislatie oferta unei companii mixte Ceho-Slovace in cadrul unui program de dezvoltare comun intre Cehia, Slovacia, Polonia si Ungaria. Ulterior a fost refuzata si ofertarea facuta de catre consortiul the IAI Israel- Retia Cehia- Elta Systems Israel.
Contracandidatul principal in aceasta nisa a fost radarul 3DELRR (Expeditionary Long-Range Radar) al celor de la Lockheed Martin, mai ieftin, dar cu performante considerate usor inferioare de catre specialistii cehi si cu risc de parazitare a comunicatiilor civile, in timp ce sistemul israelian in banda L era mai sigur.
Slovacii cauta si ei sa achizitioneze un sistem similar, in numar de 3 bucati, ca sa acopere intregul teritoriu al Slovaciei, conditia principal pentru competitia din aceasta toamna este ca pretul sa nu depaseasca 20 mil. Euro/ bucata (82 mil. $ per total).
Revenind la obiectul achizitiei, radarul EL/M 2084 MMR este capabil, in modul de supraveghere aeriana, sa urmareasca simultan 1200 de tinte pana la 250km departare si sa acopere un azimut de 120° in mod static.
Video EL/M 2084 MMR:
https://www.youtube.com/watch?v=8YqaJLvCy9E
In acelasi timp, radarul israelian este capabil sa asigure atat descoperirea cat si iluminarea tintelor ghidand sisteme antiaeriene cu raza medie, dupa cum se observa si in videoclipul de mai sus.
EL/M 2084 MMR este fratele mai mare al EL/M 2106 (110 km raza de actiune si gestiune a 500 de tinte) pe care le-am cumparat noi acum cateva luni si al caror rol este sa ghideze sisteme de rachete cu raza scurta, cum ar fi Spyder-SR. Marturisesc ca destinatia achizitiei romanesti de 4 bucati e o parte a unui puzzle nu foarte clar inca.
Radarul P-18
O stire interesanta este legata de a doua tinerete a radarului 2D (bi-dimensional) de avertizare timpurie P-18 banda VHF (1RL131 Terek / NATO „Spoon Rest D”) in versiunea H, oferita de firma ungureasca Arzenal. Modernizarea consta in inlocuirea echipamentelor cu unele digitale, modulare, cresterea frecventelor de la 4 la 41 cu reglaj imediat automat. Emitatorul si receptorul au doar elemente solid-state, usor de inlocuit si cumparate «off-the-shelf », emitatorul fiind bazat pe principiul comprimarii pulsului (pulse compression). De asemenea sistemele de test si diagnostic sunt “built-in” iar timpul de operare intre defectiuni a fust mult imbunatatit (in medie 12.000 de ore de operare).
Nnumarul de vehicule necesare a scazut de la 4 la doar doua (unul pentru echipamentul de procesare si unul pentru antena), cel de procesare dispunand si de un generator de rezerva. Statia de procesare a P18H este capabila sa schimbe informatii cu alte radare, putand lucra in retea.
Datorita functionarii in lungimii de unda din domeniul metric, se pare ca sistemul P-18H este capabil sa detecteze si aeronave care folosesc tehnologie stealth.
Fiind un radar bidimensional, azimutul si distanta sunt stabilite automat, pentru stabilirea inaltimii fiind necesar un locator modern dedicat. Parametrii legati de semnalul emis si cel reflectat receptionat si procesat sunt afisati de statia de lucru ARM-0 si cea secundara, ARM-01.
La acestea se poate adauga in optiune un sistem de identificare a tintelor (IFF).
Unitatea centrala afiseaza situatia spatiului aerian in mod online sau offline, fiind responsabila de selectarea modului de lucru, controlul mai multor statii radar, afisand imaginea analogica a spatiului aerian si informatiile sintetizate radar pe o singura interfata.
De retinut ca si cehii de la Retia detin o varianta de modernizare a P18 cu performante similare…
Video – modernizarea P-18 furnizata de Retia:
https://www.youtube.com/watch?v=8AUTAgze2FE
Marius Zgureanu
Surse :
http://defense-update.com/20150607_ultra_radar.html#.VXcu3-9nXs1
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=16581
Citeste si :
http://www.rumaniamilitary.ro/la-altii-se-poate-2
http://www.rumaniamilitary.ro/o-solutie-romaneasca-pentru-modernizarea-rachetelor-hawk