In urma cu cateva zile publicam un articol preluat din Vocea Rusiei, articol in care un grup de experti rusi, stransi uniti in jurul unui pahar de vodka, faceau misto, inginereste vorbind, de belele amaricanilor cu F-22-ul, cel cu problem ela oxigenul pilotiilor si de F-35 al carui cost real si final, doar bunul Dummnezeu il stie, noi astilalti, muritorii adica, nu putem dacat sa ne minunam de valentele mereu crescande ale pretului JSF-ului.
Pana aici nimic deosebit: ivanii radeau ce-i drept, dar aveau si de ce, numai ca viata, cateodata iti trage una peste bot de uiti si cum te cheama si de ce ai venit in locul respectiv.
F-22 Raptor, motivul de mandrie al americanilor
Foto: defenseindustrydaily.com
Asadar ivanii nu sunt nici ei imuni, cu al lor PAK FA, la intarzieri si depasiri de costuri. Daca T-50 ar fi trebuit predat Fortelor Aeriene pentru incercari prin 2015-2016, termenul a inceput sa creasca. Poate, zic rusnacii, prin 2019?! La fel ca si americanii si ivanii si-au tras parteneri, in proiectul T-50 datorita costurilor mari de dezvoltare.
Partenerii rusiilor sunt indienii, iar cand e vorba de bani dati rusiilor, indienii sunt foarte circumspecti si asta datorita lungii lor relatii de afaceri cu ivanii. Nu mai demult anul trecut, a iesit mare scandal apropos de portavionul pe care Rusia il revitalizeaza si modernizeaza pentru India. De la un cost initial negociat de 1 miliard de dolari, pretul final bate 2,5 miliarde de dolari pe motiv de coruptie la indienii si pe motiv ca rusii au ascuns la negocieri planurile originale ale navei, prezentand partii indiene palnurile altei nave!
F-35, subiectul de bancuri, ironii si mistouri al rusiilor
Foto: defenseindustrydaily.com
Asadar baietii se cunosc foarte bine. Sa revenim acum la PAK FA. Odata cu anunatrea unei…mici intarzieri , hindusii au luat foc, amintindu-si de aventurile lor cimune cu rusii. Astfel din cele 6 miliarde de dolari necesari dezvoltari modelului de baza, ceva mai mult de jumatate sunt acoperiti de India, iar aceasta inatrziere ingrijoreaza, mai ales datorita faptului ca rusii au “uitat” sa precizeze cu cat vor creste costurile. Precizam inca o data: 6 miliarde doar dezvoltarea de baza a proiectului, nu si intrarea in fabricatie!
Avionica inseamna extra costuri, iar India nu a fost inca informata cam “cat” extra poate insemna aceasta avionica. Initial comanda Indiei era de 250 bucati PAK FA la un cost estimate de 100 milioane de dolari bucata, dar in prezent numarul avioanelor ce vor fi cumparate a scazut la 200 de bucati, iar hindusii vad cum epopeea F-35, dpdv al costurilor, le-a cazut si lor pe cap.
Mai mult decat atat, invizibilui rusiilor, T-50 nu este chiar asa de invizibil precum F-22, sau chiar F-35, sau B-2, ivanii declarand deja ca s-au facut unele compromisuri la…invizibilitate, in favoarea manevrabilitati, dar, in acelsi timp, India ar prefer un avion ceva mai invizibil si ar prefera un aparat cu doua locuri.
…Si PAK FA-ul motiv de mare durere de cap pentru indienii
Foto: defence.pk
Probleme destul de neplacute au aparut deja si in privinta motoarelor ce vor echipa in standard PAK-ul si de asemenea si la sistemele electronice defensive. Adica nu arata chiar asa cum sustin rusii. Si de aici se pare ca au aparut si intarzierile. Astfel PAK-ul ivaniilor ar fi intr-un dezavanaj mortal in fata F-35, nemaivorbind aici de F-22 , datorita decalajului in armamentul electronic si asta in sensul ca ar fi foarte vulnerabil sa fie lovit de la o distanta de la care nici macar nu ar fi constient ca avioanele americane sunt prin zona.
In present caracteristicile cunoscute ale T-50-lui ar suna cam asa:
-34 tone, aproape cat un SU-27
-supermanevrabilitate, este/va fi, primul avion din lume care va avea motore 3D, care vor putea orienta jetul in trei directii, si mai ales fiecare motor poate fi manevrat separate si independent de celalalt.
-electronica/avionica de ultima generatie, radar AESA, contramsuri, etc
-este bineinteles stealth, sau semi-stealth
-poate folosi supercruise indefinit
-pretul. Ei aici e aici. Rusii spun ca pretul la poarta fabricii, fara dotari este de 60 milioane dolari, iar full-option sare de 100-110, un pret extrem de mic pentru un vanator greu, si cam similar cu pretul unui F-16 de ultima generatie.
Mai spun rusii ca avionul va avea o resursa de zbor de 6000 de ore, iar motoarele vor fi OK timp de 4000 de ore!!! Asta cu motoarele este chiar haioasa si sunt curios cum au reusit sa treaca de la cele 300 de ore ale MIG-29, la 4000 de ore, cunoscute fiind problemele ivaniilor cu timpul de viata al motoarelor lor.
Mai spun rusnacii ca T-50 va fi mai manevrabil decat seria Su-30, el insusi campion mondial la acest capitol.
Si mai trebuie spus ca PAK FA-ul nu este un rival direct al F-22 Raptor-ului American, datorita faptului ca este un semi-stealth, dar cu ajutorul electronicii si al sistemului integrat de aparare AA, in principiu ar fi un oponent foarte serios pentru orice aparat vestic.
Sursa: strategypage