Revenind incet, dupa socul de ieri, cand recunosc nu ma asteptam ca francezul sa castige, si fara prea multe informatii despre atuurile invingatorului, Dassault poate fi, in sfarsit, felicitat!
A asteptat, a sperat, dar a prins un contract de povestit nepotilor! Cum Rafale este in competitie in Emiratele Arabe si Brazilia, sansele ca ratusca cea urata a lumii aviaonelor de generatie 4.5, sa se transforme intr-un mare invingator pe ultima turnanata, sunt acum foarte serioase. Hai sa fim seriosi, cu exceptia fanilor sai, cine ii dadea sanse francezului, la inceputul competitiei?!
MIG-35, deja indienii opereaza o sumedie de avioane rusesti, Typhoon-ul incoronat neoficial ca fiind cel mai bun si aristocratic(ca pret), avion al generatiei sale, Gripen E/F, mai ieftin, full transfer de tehnologie, nu mai zic de americani cu F/A 18 si F-16!
Rand pe rand ceilalti au cazut din diferite pricini, de la motoare putin fiabile(MIG-35), la tehnologie considerata la capat de drum(F-16), sau la lipsa unui transfer serios de tehnologie(F/A-18). Ramas cap la cap cu Eurofighter Typhoon, Rafale nu parea chiar favorit, iar informatile precum ca francezul a fost ales datorita pretului mai mic per unitate cu aproximativ 4 milioade de dolari, nu mi se pare justificat. Patru milioane /unitate nu este mare lucru, este costul catorva rachete AA cu raza scurta, asadar ar trebui sa fim atenti de ce a pierdut EF.
Pentru ca intrebare care se pune acum este daca Rafale a castigat, sau Typhoon a pierdut. Nu trebuie uitat ca EF-ul s-a dus cam peste tot cu un avion slab in rol de multirol, fara capacitati prea pronuntate in atacul la sol, cu un demonstrator de radar AESA montat pe un elicopter si cu o gramada de promisiuni. Ca va fi si va face…idee este insa in cat timp si cu ce costuri?!
S-ar putea ca Trache 3, cu AESA in botic, sa fie intradevar scumpa, s-ar putea ca mentenenta sa fie mult mai dificila decat pare la o privire de departe…S-ar putea ca Eurofighter sa nu fie decat un adolescent foarte promitator, cu parinti foarte bogati si puternici, dar fara note prea bune la scoala.
Iar Rafale este oricum un avion ceva mai matur. Mai trebuie amintit aici si flota de Mirage 2000, pe care India o detine si care in mod sigur va fi upgrad-ata acum in concordanta cu tehnologia si avionica de pe Rafale, cele doua avioane fiind perfect compatibile pentru lucrul in echipa.
Rafale si Mirage 2000, deasupra Libiei, impreuna si in Indian Air Forces
Ce avion va avea de infruntat francezo-indianul in urmatorii ani?!
Pakistanul probabil ca a inceput sa caute solutii inca de cand stia ca in competitie au ramas doua avioane europene extrem de puternice! Care va fi raspunsul sau, putem doar ghici! Cum relatile dintre SUA si Pakistan s-au inrautatit , iar cele cu China sunt aproape de excelente, am putea prognoza o accelerare a productiei avionului pakistano-chinezesc JF-17, mai ales ca se preconizeaza ca varianta JF-17B sa dispuna, in premiera pentru au avion fabricat de China,de radar tip AESA. De asemenea noul stealth made by China, J-20, ar putea intra si el in vederile pakistanezilor.
Oricum la avansul pe care India il va lua in urmatorii ani, din punct de vedere al dotarii fortele sale armate, Pakistanul nu va putea face fata mult timp de acum incolo. La nivel de Marina Militara, India va avea doua noi portavioane, dotate cu MIG-29K, Harrier si posibil chiar Rafale, iar la nivel de aviatie, India are deja suprematia prin flota de Suhoi 30 MKI, upgrad-area Mirage 2000, iar acum Rafale, un avion care este la ani-lumina, de tot ce poate ridica Pakistanul astazi in aer!
Cel mai probabil Pakistanul va intra din ce in ce mai mult pe orbita Chinei, in probleme militare, India fiind un dusman comun ambelor tari, singur nemaiputand sa faca fata avansului aproape covarsitor al indienilor.
Interesant de urmarit, urmatoare miscare a pakistanezilor si reactia Chinei prin J-20 si nu numai!
De mentionat ca semnarea contractului se asteapta pentru luna martie, Dassault fiind acum intr-o faza de negociere exclusiva a termenilor contractlui, conform declaratilor franceze.
Inca odata trebuie sa dam Cezarului, ce-i al Cezarului si sa apaludam o victorie cu adevarat istorica pentru Dassault! Nice job Rafale!!! 2012 ar putea fi anul Lui!