Romania Military

Rafale a murit! Traiasca MMRCA 2.0!

eurofighter_typhoon_rsaf_by_emigepa-d6sm1z8

                                                                                          Avion de atac usor… 🙂

Si astfel Peter Hultqvist ministrul suedez al apararii, se duce prin India sa le explice hindusilor ca Saab Gripen E/F sigur poate fi fabricat local (lucru pe care probabil nici suedezul nu-l crede 🙂 ). Dar nu trebuie blamat pentru ca are si el guri de hranit acasa, iar la altii – la suedezi de exemplu – politicienii chiar se zbat pentru industria nationala si pentru locurile de munca ale co-nationalilor lor…

Acum stirea.

Pe 31 mai  Ministerul Apararii de la New Delhi a invitat mai multi fabricanti de avioane la o discutie avand ca principal scop fabricarea locala a unui avion de atac usor care sa inlocuiasca MIG 21 indian. Printre invitati au fost si suedezii de la Saab sau rusii de la Rosoboronexport.

Aici facem o paranteza si constatam ca hindusii au mintit 🙂 ! Cum indienii au anuntat ca in locul aparatelor Rafale vor folosi LCA Tejas pentru inlocuirea batranelor MIG 21/27, ajungem la concluzia ca acest anunt a fost doar apa chioara, hindusii stiind foarte bine ca in nadejdea Tejasului raman fara aviatie militara si astfel au invitat la discutii companii straine…

Acum nu este clar daca suedezii prezinta Gripen E/F ca fiind un avion de atac usor ( pentru ca nu este) sau au pus pe masa tehnologia Gripen si propunerea de a dezvolta impreuna cu hindusii un astfel de avion. Nici rusii nu au in inventar un avion de atac usor, dar asta nu-i o problema atat timp cat nici MIG 21 nu este un avion de atac usor ci un interceptor care poate face si vanatoare…

Dar indienii gandesc altfel decat restul lumii si in spatele sintagmei “avion de atac usor” se poate ascunde orice, inclusiv un avion supersonic bi-motor… ca doar nici Rafale nu era saracu’ avion de atac usor. Dar mergem mai departe…

Cum Rafale a cam iesit din cursa MMRCA si a ramas doar cu cele 30 si ceva de aparate livrabile catre India, oportunitatea s-a deschis pentru ceilalti, doar ca este foarte putin probabil ca industria indiana sa poata asimila in viitorul apropiat si chiar mai indeparat, un avion de lupta modern.

Insa tentatia este foarte mare pentru ca se aude ca India pune pa masa un contract in valoare de 10 miliarde de dolari (in jur de 100 de aparate) si cum pe piata avioanelor de lupta este mare inghesuiala si foamete multa batalia va fi cel mai probail crunta…

Iar ca lucrurile sa fie clare ce anume inteleg indienii prin sintagma “avion de atac usor”, purtatorul de cuvant al ministerului apararii de la New Delhi face lumina si spune ca toata lumea este invitat la negocieri: Eurofighter, Gripen, F/A 18 SuperHornet, F 35, F 16, MIG 35, adica numai avioane de atac usoare, unul si unul…cu exceptia tocmai a lui M-346 Master (sau de ce nu a fratelui estic Yak-130) pe care italienii au decis recent sa-l foloseasca in locul lui Eurofighter Typhoon la antrenamente, acesta din urma fiind mult, mult prea scump ”la vedere”!

Curios este ca si francezii de la Dassault sunt invitati cu al lor Rafale, de unde putem deduce ca intre timp clauzele contractuale vor fi diferite fata de primul MMRCA, cel mai probabil hindusii o vor lasa mai moale cu produsul in India a apartelor, sau se vor multumi sa produca doar lichidul pentru parbrize, asta in conditiile in care nu vad cum alt mare producator (indiferent cine) ar accepta sa-si asume garantia pentru aparatele produse in India de catre HAL, conditie care pana la urma  dus la nefinalizarea afacerii cu francezii.

Asadar MMRCA 2.0 incepe!

 

GeorgeGMT

Exit mobile version