De ce?! Intrebarea nu are legatura cu calitatea multirolului francez ci cu politica de achizitii a Regatului Saudit in domeniul aviatiei, acolo unde aparatele americane sau de sorginte britanica sunt in dotare. Niciodata sauditii nu au cumparat avioane frantuzesti, dar nave de lupta au mai cumparat.
In prezent, sauditii opereaza aparate F 15C/SA, Eurofighter de pe linia britanica de productie si Panavia Tornado, tot via Regatul Unit.
Ryadul a dorit sa-si suplimenteze numarul de Eurofighter cu 48 de aparate via Londra dar Berlinul si-a folosit dreptul de veto si a blocat afacerea pe motiv de omucidere voluntara a ziaristului Jamal Khashoggi in 2018.
Acum aflam ca Arabia Saudita, intr-un mod foarte oficial, a cerut amanunte despre o posibila achizitie a 54 de aparate Rafale. Deocamdata discutam despre intrebari puse de arabi si raspunsuri date de francezi, nu exista o suma oficiala si nici un calendar de livrare, desi cu un an in urma, La Tribune ne informa ca sauditii iau in considerare o achizitie majora, undeva intre 100 si 200 de aparate Rafale.
Intre timp se pare ca lucrurile s-au mai linistit si se discuta doar despre trei escadrile pe model romanesc – 54 de unitati.
Dar nici acum lucrurile nu sunt tocmai clare, pentru ca francezii sunt patiti cu sauditi, teapa cu australienii nu a fost prima de acest fel. Spre sfarsitul aniilor “70, guvernul de la Ryad a negociat cu Franta pentru achizitia de avioane Mirage F1, israelienii s-au opus cat au putut unei astfel de dotari pentru Arabia Saudita, arabii au facut stanga-mprejur si au cumparat de la americani F 15. Francezii au ramas cu buza umflata si avioanele nevandute, spre marea bucurie a celor de la Boeing.
In actualul context geopolitic, Arabia Saudita & Prietenii (adica OPEC+) au refuzat cererea Washingtonului de a creste productia de titei, ba chiar au redus-o spre profunda nemultumire a Congresului American care fara zabava a si introdus o propunere legislativa prin care Regatul Saudit sa-si mai puna pofta in bat fata de armamentul american. Deocamdata legea respectiva n-a fost votata, dar daca va fi sauditii isi vor pune in bat si flota de F 15SA/C care va ramane fara piese de schimb, poate chiar fara tehnicieni, arme etc si nu-i lucru de saga ca dintr-o lovitura sa ramai fara 2/3 din fortele tale aeriene (Eurofighter+Tornado =150 unitati, F 15C+F 15SA =270 de avioane), plus ca sansa de a cumpara F 15EX dispare si ea treptat-treptat dincolo de orizont.
In aceste conditii, sauditii ori ca vor sa-si diversifice flota si optiunile, ori ca vor sa puna presiune pe americani, ori ca Rafale le face cu ochiul la modul cel mai sincer: le place aparatul si nu mai pot sa-si gandesca viitorul fara el. Ar mai fi si varianta interoperabilitatii cu Egiptul – 54 de aparate Rafale si Emiratele Unite – 80 de Rafale F 4 comandate
Intre timp Marea Britanie si Japonia nu au acceptat Arabia Saudita ca membru cu drepturi depline in programul Tempeast – „Global Combat Air Programme”.
Ramane acum de vazut care din cele trei variante este cea adevarata, daca sauditii chiar vor ajunge la un acord cu francezii, despre cate avioane discutam si mai ales care ar fi calendarul de livrare, atat timp cat Dassault tot aduna comenzi in ultima vreme si nimeni nu plateste avioanele acum si sa le primeasca atunci cand americanii vor avea primul zbor cu al lor, cel de-a sasea generatie.
Mai ramane si intrebarea daca arabii vor Rafale F 4 sau F 5, iar in conditiile de dupa 7 octombrie ramane de vazut si daca Parisul mai este dispus sa ia in considerare macar o astfel de cerere de oferta.
GeorgeGMT