Rafale M cu-n Suhoi in „gheare”. Ala cu fortajul „aprins” de fuge e Suhoiul…
Asa cum am mai scris anul trecut, Marina Indiana este interesata de Rafale M (naval) pentru viitorul lor portavion Vishal. Acum indienii nu sunt deloc siguri ce tip de avion vor folosi, nu sunt siguri nici macar daca Vishal va avea o propulsie clasica sau una nucleara.
Pe aceste criterii India a luat legatura cu patru tari pentru ajutor in proiectarea si construirea primului lor portavion clasic – CATOBAR, nava urmand sa fie una clasica, cu punte de decolare orizontala si catapulte, totul la un deplasament de 65000 tone si 50 de avioane ambarcate.
Conform surselor indiene, proiectarea portavionului va avea legatura cu avionul ales pentru opeare la bordul sau, asadar mai intai va fi ales avionul si abia apoi va fi definitivat proiectul noului portavion. Si din acest moment posibilitatile se raresc teribil…
F 35C
In acest moment India si Franta au cazut de acord asupra unei vanzari a 36 de aparate Rafale, printr-un contract direct, guvern-guvern. In vederea prezentarii Rafale M, o delegatie franceza la nivel inalt este asteptata in curand la New Delhi pentru prezentarea acestui aparat, cat pentru lamuriri privind operarea Rafale M la bordul portavionului Charles de Gaulle.
Deocamdata Marina Indiana detine doua portavioane: unul tip STOBAR -INS Vikramaditya si unul tip STVOL – INS Viraat. INS Viraat va fi in curand scos din dotare si inlocuit cu primul portavion construit in India, dupa un proiect rusesc – Vikrant, practic o nava-sora cu Vikramaditya.
Vikrant va avea un grup aerian “rusesc” compus din aeronave MiG 29K si elicoptere Kamov, similar cu ce are la bord Vikramaditya, dar viitorul Vishal va fi cu totul altceva si va dispune de aeronave “grele”, lansate cu ajutorul catapultelor, similar cu ce au americanii pe Nimitz-class/Ford-class si francezii pe Charles de Gaulle.
Deocamdata indienii prospecteaza piata si este foarte probabil ca cel care va castiga contractul pentru grupul aerian (pentru avioane) sa fie implicat si in proiectarea/constructia portavioanului, iar aici hindusii nu au chiar atat de multe variante, pentru ca astazi in lume sunt doar doua marine militare care opereza portavioane CATOBAR”: US Navy si Marine Nationale, restul detinatorilor de portavioane opereaza ori nave de tip STOBAR – rusii, chinezii si, evident, indienii, ori portavioane mai mici de tip STVOL (sau mai mari in cazul britanicilor), asadar “batalia” se va da intre Paris si Washington, cu atat mai mult cu cat ambele tari pot oferi totul: avionul pentru portavion, experienta in proiectrea si mai ales operarea unei astfel de nave, plus – eventual – sistemul de propulsie atomic.
In rest nici o alta tara nu poate oferi un pachet complet precum francezii si americanii, rusii nu au construit niciodata un portavion CATOBAR, iar britancii nu mai opereaza astfel de nave de zeci si zeci de ani, iar restul chiar nu conteaza.
MiG 29K
PS Auzind ivanii de vrerea hindusilor s-au si aruncat sa ofere…MiG 29K, desi MiG -ul merge pe portavioanele STOBAR, pe cand indienii vor un portavion „de-adevaratelea”, d’ala CATOBAR, cu catapulte si cabluri de arestare si avioane grele cu raza si incarcatura mare, etc, etc…
Asadar MiG 29K iese din discutie aici.
GeorgeGMT