Rafale M
In competitia pentru achizitionarea de avioane pentru Indian Navy se lupta Rafale M si F/A-18 Super Hornet. INS Vikrant a fost proiectat sa foloseasca MiG 29, doar ca intre timp indienii s-au convins de calitatea deosebita a Migurilor si vor alte avioane. Ghinion insa, liftul au fost proiectat pentru Mig 29 iar Rafale M intra in lift doar daca i se demonteaza sina de armament din capatul aripii. O alta problema este ca indienii doresc 26 de avioane din care 8 biloc. Alt inconvenient, Rafale biloc nu opereaza decat pe uscat, nu poate opera pe portavioane. Pretul Rafale M, alta problema.
Având în vedere producția sa limitată de mai puțin de 50 de unități (singurul operator este Marina Franceză), prețul lui Rafale M este mai mare decât cel al versiunilor convenționale operate de Forțele Aeriene Franceze, IAF si alti clienti. Evident ca francezii trag tare pe acest contract, au avantajul ca deja au vandut Rafale in India si cunosc cum merg treburile pe acolo, mai ofera si asistenta in dezvoltarea unui motor indian pentru un avion de generatia a a cincea indian AMCA (No comments!) prin firma Safran. AMCA exista, cel putin pe hartie, nu fiti rautaciosi.
Asa ca francezii sunt competitori redutabili, pot castiga contractul cu toate inconvenientele Rafale M, sunt inca in competitie, desi multi oficiali indieni sustin că ar trebui să descalifice Rafale cu două locuri din licitație. „Opt dintre cele 26 de aparate Rafale pot opera numai de la baze terestre. Este greu de înțeles de ce Marina ar cumpăra avioane care nu pot opera de pe un portavion”, a spus un oficial indian.
Boeing F/A- 18 Super Hornet
Boeing subliniaza avantajele F/A -18, sunt produse aproximativ 1400 de celule Super Hornet, ceea ce ar reduce anumite costuri de operare, iar motorul de pe F/A-18 se potriveste perfect pentru marina indiana. Avionul naval american folosește două motoare General Electric F414, care este acelasi motor ales de India pentru a-si echipa propriul design de avion de luptă ambarcat, Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF) pentru Marina (care, întâmplător, seamănă foarte mult cu designul Rafale) si care va fi și motorul Tejas MkII al Forțelor Aeriene. Se asteapta ca F414 să fie fabricat în India sub licență de la General Electric. Indienii spera ca urmatoarele 31 de avioane care vor opera pe portavioanele lor sa fie TEDBF, ar fi de dorit pentru indieni ca toate cele 57 de avioane de pe portavioane sa foloseasca acelasi motor.
Boeing a mai oferit Indiei si posibilitatea achizitionarii F15EX Eagle II, pentru care a obtinut autorizatia guvernului american sa-l vanda in India.
În aprilie 2018, Fortele Aeriene Indiene au propus licitația MMRCA 2.0 pentru achiziția a 114 avioane de luptă suplimentare pentru flota sa aeriană, în urma achiziției a 36 de avioane Rafale, contract foarte banos.
Boeing are o experienta foarte buna in relatiile cu indienii, a vandut in India 22 elicoptere Apache AH-64 si 15 CH-47 Chinook, iar offsetul a mers foarte bine pentru indieni. Tata Boeing Aerospace Limited (TBAL) a anunțat in 2021 livrarea celui de-al 100-lea fuzelaj pentru elicopterul de luptă AH-64 Apache către Boeing de la unitatea sa de producție de ultimă generație din Hyderabad. Fuzelajul a fost transportat la uzina de producție Boeing AH-64 Apache din Mesa, AZ, pentru integrare în linia finală de asamblare.
Cele doua imagini merg foarte bine impreuna, la unii functioneaza foarte bine offsetul.
Caudillo
BIBLIOGRAFIE:
https://www.ajaishukla.com/2022/05/india-could-buy-rafales-for-aircraft.html
https://eurasiantimes.com/boeing-to-offer-worlds-fastest-heavy-duty-fighters-to-india/