MiG 29K in Marina Indiana
Francezii sunt deja in teste cu Rafale M in India la baza navala INS Hansa din Goa, acolo unde marina indiana are posibilitatea de a testa la sol aparatele, simuland puntea unui portavion.
Cel de-al doilea portavion al marinei, INS Vikrant, este deja lansat la apa si se asteapta ca nava sa intre in dotarea fortelor navale in august 2022, desi operationalizarea ei va mai dura ceva timp.
INS Vikrant este o copie a portavionului INS Vikramaditya si la fel ca acesta este o nava de tip STOBAR (cu punte inclinata) – cel mai raspandit tip de portavion care nu foloseste aparate de tip Harrier/F 35B.
Initial, portavionul ar fi trebuit sa foloseasca tot aparate rusesti MiG 29K, doar ca indienii au fost foarte neplacut surprinsi mai ales de fiabilitate acestora (in special de foarte slaba performanta a motoarelor) astfel ca se cauta un inlocuitor.
Intentia de achizitia priveste 26 de aparate – Multirole Carrier Borne Fighter (MRCBF).
Deocamdata nu se cunoaste sa existe vreun favorit, americanii sustin ca aparatul lor nu va avea probleme de gabarit – mai ales pe zona lifturilor navei – si ca Super Hornetul va putea fi operationalizat fara nici o problema.
Rafale M
Experti locali, citati de presa indiana, sustin si ei acelasi lucru, indicand insa ca Rafale ar putea fi favorizat, atat de dimensiunile ceva mai mici, dar mai ales de faptul ca avionul este deja integrat in fortele aeriene, iar acest lucru ar aduce economii pe zona intretinerii, a pieselor de schimb, pregatirii personalului.
In acelasi timp, Rafale foloseste arme pe care India le are deja in dotare pentru fortele sale aeriene: MICA, Meteor, Scalp si, una peste alta, macar din aceste puncte de vedere, aeronavalul francez ar fi favorit. O alta problema, in cazul Super Hornet, ar putea fi cea a armamentului pe care Guvernul American l-ar vine catre India. Nu exista nici o garantie ca daca aparatul celor de la Boeing va castiga va putea sa vina cu un arsenal decent. Cazul Egiptului care zboara F 16 cu AIM-7 Sparow, fara sa primeasca acordul pentru AMRAAM, da probabil de gandit Indiei.
Pe de alta parte, Super Hornet are un viitor foarte incert, atat timp cat principalul sau client, US Navy, nu-l prea mai doreste. Astfel incat, pentru India exista sansa ca in cazul alegerii acestui aparat sa cam ramana de caruta cu viitoarele pachete de modernizare, sa fie nevoita sa suporte singura costurile, atat timp cat americanii nu vor mai fi interesati de up-gradari, iar alti clienti mari pentru Super Hornet nu prea mai sunt.
F/A-18 Super Hornet
In acelasi timp, oficiali ai fortelor navale sustin ca este cu totul prematur pentru o discutie privind un favorit, marina va supune cele doua aeronave testelor si cea mai buna varianta va fi aleasa.
Cu toate acestea, companiile franceze ar putea fi ceva mai maleabile in negocieri (MBDA, Safran, Dassault) daca tinem cont de interesele majore pe care acestea le au in India, de contractele deja in derulare, de experienta pe sub-continentul Indian, de transferul de tehnologie.
PS Daca Boeing pierde si piata indiana ar fi mare dezastru pentru compania americana care, pe an ce trece, se vede fara clienti pentru Super Hornet, F 15 ramanand singurul sau aparat multirol care inca primeste noi comenzi, dar nici acesta nu se lafaie, Boeing tocmai ce a pierdut – cel mai probabil – o comanda de 36 de F 15EX in Indonezia.
GeorgeGMT