Aceasta domnilor este articolul cu numarul 5000 publicat pe RomaniaMilitary.ro, lucru semnalat bineinteles de Razvan Mihaeanu, „ochiul si timpanul” din umbra RoMilitary, fara de care putine lucruri ar merge cum trebuie (si care multumeste lui Marius si E.B. ca scriu mai mult si mai bine decat el).
Asa cum va anuntam cu ceva timp in urma India si Franta discuta deja despre o posibila suplimentare a comenzii initiale de 36 de aparate (deocamdata comanda anticipata, nimic semnat), surse din piata anuntand ca este vorba de aproximativ 40 de Rafale aditionale celor 36, iar India nu este singura veste buna pentru constructorul francez (asta daca cele doua parti se vor intelege asupra offsetului).
Astfel pe langa Egipt si Qatar (fiecare cu cate 24 de avioane comandate) sanse din ce in ce mai mari par a avea francezii si in Emiratele Arabe Unite (negocieri reluate, posibil 60 de avioane) si mai nou chiar si in Malaiezia. Daca arabii din Emirate cauta sa-si inlocuiasca flota de Mirage 2000-9 cu 60 de avioane multirol noi (s-ar putea sa nu fie chiar 60 si arabii sa imparta comanda intre Rafale si F 16 Block 60), malaiezienii au reinceput discutiile cu Franta, asiaticii avand de gand sa scape de MiG –urile 29 Fulcrum.
Francezii se asteapta ca in 2016 cel putin doua alte comenzi de export sa fie parafate, discutiile cele mai avansate fiind cu Malaiezia si UEA, dar in acelasi timp la orizont se profileaza si alti client cum ar fi Indonezia.
Malaiezia a avut ca cerinta principala pentru un nou avion multirol ca acesta sa fie unul cu doua motoare – datorita in principal distantelor mari de deasupra Marii de Sud a Chinei – dar odata cu prabusirea pretului titeiului, aceasta cerinta ar putea sa nu mai fie chiar asa de batuta in cuie, surse guvernamentale malaieziene declarand ca si un avion cu un singur motor ar fi ok si astfel Saab Gripen C/D a intrat in carti. Ramane de vazut ce vor hotari asiaticii anul viitor.
Revenin la Rafale pentru India, vanzarea se va face pe baza unui contract guvern-guvern si desi indienii au anuntat ca partea franceza a fost de acord cu o reducere substantiala de pret (de la 290 milioane de dolari la 220), francezii s-ar putea sa iasa chiar foarte bine, atat timp cat contractul prevede ca intreaga parte de intretinerea a aeronavelor va reveni catre Dessault, astfel ce au pierdut la vanzarea directa vor castiga probabil pe intretinere in anii care vor urma, iar daca cererea IAF catre guvernul federal indian pentru suplimentarea urgenta a numarului de Rafale cu inca 40 de unitati va fi pusa in practica, Parisul se va vedea cu 76 de avioane vandute catre India, dintr-un total sperat de 126, dar va avea intretinerea aeronavelor si in viitor, cine stie, poate ca va reusi sa vanda chiar mai mult de 126 de aparate, atata vreme cat New Delhi este aproape disperat sa inlocuiasca flota de MiG 21 Bison si MiG 27, iar viitor si aparatele Jaguar.
Cum Tejasul mai are mult pana cand sa devina un avion serios iar Su 30MKI nu pare sa fie pe dea-ntregul pe gustul hindusilor, Rafale ramane cu oportunitatea de a acoperi o piata enorma, intr-un ritm rapid.
Insa si in cazul vestilor bune pot aparea probleme. Daca pana mai ieri Dassault umbla disperata dupa comenzi, acum au venit comenzile peste ea si francezii dau din colt in colt sa onoreze aceste noi contracte in conditiile in care parca a dat dracii in toti, aboslut toata lumea ar vrea avioanele ieri daca se poate.
Egiptul, dar mai ales India, pune presiune pe Franta pentru livrarea cat mai rapida a aeronavelor, iar Dassault face si ea ce poate crescand ritmul de la 11 aparate pe an in prezent la 16 anul viitor, dar chiar si asa nu va fi suficient…
Si daca mai prind inca un contract va fi vai de capul lor, bineinteles intr-un sens in care asa as dori sa fie si pentru industria romaneasca de aparare; sa ne zoreasca clientii sa le dam marfa iar noi sa lucram in trei schimburi ca sa facem fata.
GeorgeGMT