Rafale deasupra Libiei
Ministrul Apararii francez, Gerard Longuet , a declarat ca daca Dassault nu reuseste sa vanda ceva Rafale la export, productia va fi sistata, dupa onorarea actualelor comenzi aflate in derulare.
„If Dassault doesn’t sell any Rafales abroad, the production line… will be stopped”
Problema francezilor este costul de dezvoltare al aparatului, estimat la peste 53 de miliarde de euro, plus eventualele costuri de upgrad-are, sume care, in absenta unui parteneriat sub forma unui client extern ceva mai mare, face ca Rafale sa fie pe punctul da a fi scos din productie odata ce Fortele Aeriene Franceze isi vor primii cele 180 de aparate comandate.
In principiu linia de productie va putea fi mentinuta, in afara unei comenzi externe posibile, pana in 2030.
„Production destined for the French military will not stop before 2030,” he told AFP. „Deliveries to militaries will continue substantially past 2020. In parallel the plane will evolve between 2020 and 2030.”, mai declarat Longuet.
Din pacate pentru francezi, desi Rafale este un avion exceptional, a pierdut toate competitile in care a fost implicat. Astfel un posibil contract pentru 60 de aparate in Emiratele Unite, s-a dus, arabii anuntand, cu ocazia Dubai Air Show, ca oferta franceza este necompetitiva. In Elvetia a pierdut, in Brazilia contractul este inca in coada de peste, insa entuziasmul de la inceput si-a mai pierdut din elan. La Rio se vorbeste din ce in ce mai mult de F/A 18 si Gripen, Rafale, desi nu este inca scos definitiv din carti, are sanse ceva mai mici astazi decat avea acum un an.
Marea lovitura si supravituirea aparatului, in sens de fabricatie, ar putea sa vina din India, acolo unde Rafale si Eurofighter Typhoon sunt umar la umar, pentru castigarea unui pot de 126 de aparate. Cele doua avioane fiind selectate de indienii in competitia pentru noul avion mediu al IAF.
Daca francezii pierd in India, pentru Rafale va fi probabil inca un pumn de cuie batut in sicriul sau. Din pacate pentru el s-a nascut tarziu, intr-o perioada de micsorare a bugetelor militare, perioada in care aparatele low-cost, sa le zicem, tip Gripen sunt ceva mai competitive.
Sursa: defensenews