Pakistanul a semnat un acord cu China pentru achizitia a 25 Chengdu J-10C. Investitia vine in contextul in care India a operationalizat deja primele aparate multirol Rafale.
Astfel incat aceasta achizitie ar veni in contrapondere pentru Rafale indiene. Desi J 10 nu este poate la fel de notoriu precum alte avioane chinezesti (J 16 sau J 20/J 31) el este de fapt cam singurul multirol adevarat al chinezilor, proiectat in China.
Un aparat matur si ajuns deja la a treia generatie. Dotat cu radar AESA si rachete aer-aer cu raza lunga PL-15 (echivalentul chinezesc al AMRAAM sau Meteor), sau raza medie Pl-10 (IIR), J 10 este coloana vertebrala a aviatiei militare chineze, un aparat care si-a depasit de mult bolile copilariei si care, culmea, nu provine direct din copiatul aparatelor rusesti.
Iar J 10 este chiar o raritate in panoplia chineza a avioanelor multirol, fiind un mono-motor si “single-seat”. Aparatul dispune de super-manevrabilitate si spre deosbire de alte aparate chinezesti nu genereaza zambete pe acolo pe unde zboara, la demonstratii sau in patrule de lupta. J 10 este cel mai numeros aparat de lupta din Fortele Aeriene Chineze.
J 10C se pare ca este dotat din standard cu motoare autohtone WS-10B Taihang spre deosebire de aparatele J 10 A si B care folosesc motoare rusesti – Saturn-Lyulka AL-31FN. Se mai pare si ca WS-10B are tractiune vectoriala.
Revenind la Pakistan vs India, anul viitor India isi va primi toate cele 36 de aparate Rafale comandate, iar Rafale este un avion de care trebuie sa tii cont daca ai de gand sa te iei cu hindusii de piept si pe cale de consecinta (cum F 16 Pakistanul nu prea mai poate primi) s-au orientat catre China doar ca nu s-au aruncat la J 15/J 16 si alte asemenea ci la J 10C care impreuna cu JF 17 ar trebui sa tina piept indienilor dotati cu Suhoi 30MKI si mai nou cu Rafale.
Extrem de interesant, daca ne intorcem inapoi in timp, cum s-ar fi descurcat indienii daca in loc de Suhoi 30 MKI ar fi avut la bataie Rafale in fata F 16 pakistaneze. De remarcat si faptul ca primul J 10C a intrat in dotarea chineza in aprilie 2018, fiind astfel un avion relativ nou.
Afacerea a fost anuntat pe 31 decembrie 2021 si arata ca pakistanezii nu sunt deloc siguri pe ceea ce au in raport cu Rafaleul indienilor.
PS Evident ca J 10C ar putea avea un handicap major si anume armamentul si chiar radarul. In ciocnirea recenta dintre aviatiile indiene si pakistaneze, indienii au cam stat deoparte datorita performantelor relative slabe ale radarelor rusesti de pe Su 30MKI, in schimb pakistanezii cu F 16 si AMRAAM s-au descurcat mult mai bine si au reusit sa tina la respect flota mult mai numeroasa de Suhoi 30MKI indiana.
Doar ca in cazul J 10 C pakistanezii pierd avantajul unei rachete mature (AMRAAM) si al unui radar pe care deja il cunosc si care a performat foarte bine (cel de pe F 16) si vor avea de-a face cu un radar AESA chinezesc cuplat la o racheta PL 15 (pe post de AMRAAM). Cat de performant se va dovedi ansamblul chinezesc radar-racheta ramane de vazut, cum va face fata radarul J 10C sistemului francez de razboi electronic ramane sa ne dumirim, dar daca J 10C se va dovedi net inferior Rafale ar fi o mare lovitura pentru China.
Pe de alta parte chinezii vor avea ocazia sa-si testeze pe viu tehnologia proprie in fata celei occidentale.
PPS Este posibil ca si embargoul asupra livrarilor de tehnica militara americana asupra Pakistanului sa fie un motiv pentru importul J 10C, dar cel mai probabil ca pakistanezii au incredere in aliatul lor chinez.
GeorgeGMT