…trage cu dintii sa nu ramana fara obiectul muncii, asta dupa ce USAF a ales ca inlocuitoare pentru AIM 120 AMRAAM o racheta produsa de rivalii de la Lockheed Martin – AIM 260 JATM.
Si cum sa nu ramaie pe dinafara altfel decat aruncand in ring o noua racheta dezvoltata, de aceasta data, doar pe banii companiei. Noua “zburatoare” cu raza medie ar fi o intrepatrundere (sa nu spunem corcitura/hybrid) intre tehnologia AIM –9X si AIM – 120 AMRAAM, ambele rachete aflate in panoplia Raytheon. Adica, un fel de reciclare de tehnologie…
“Peregrine” ar avea o raza medie de actiune – Raytheon nu ne explica in kilometri sau mile ce inseamna aceasta raza medie – ceva peste Sidewinder dar sub AMRAAM, va fi semnificativ mai mica si va dispune de un sistem de tractiune vectoriala, similar celui de pe AIM 9X. Dupa lansare racheta va fi autonoma, dispunand de un senzor despre care Raytheon nu ne spune iarasi aproape nimic, decat ca va fi unul “tri-mode seeker”, posibil in IIR, posibil radar.
Dar marele avantaj, crede compania producatoare, este dat de pret (jumatate fata de AMRAAM) si de dimensiuni, tot jumatate dintr-o AMRAAM (lungime 1,8 metri vs 3,7m AMRAAM) si de aici un avantaj evident dat de faptul ca un avion poate transporta un numar aproape dublu de rachete “Peregrine” fata de o incarcatura clasica de AMRAAM-uri.
Si cu apropo direct la F 35, ei bine un F 35 ar putea sa-si dubleze incarcatura de rachete daca se opteaza pentru “Peregrine”, in contextul in care F 35A/C pot transporta 4, maxim 6 rachete AMRAAM (dupa ce LM a scos la iveala o noua cala pentru rachete, intitulata “Sidekick” care poate primi sase rachete).
Astfel, aritmetica Raytheon este simpla: unde intra sase AMRAAM-uri pot intra 12 “Peregrine”…
Compania producatoare ne anunta ca noua sa racheta este supersonica si poate angaja atat tinte clasice (avioane supermanevriere, elicoptere) cat si drone (ca tot sunt la moda) sau rachete de croaziera.
Si, bineinteles, racheta ar fi gata de productia de serie absolut imediat. Citam: “The beauty of it is we are using some of our additive manufacturing processes, military off-the-shelf technology, and readily available materials to put this together. It’s going to be rapidly produced. It is going to be low risk,” a spus domnul Mark Noyes, mai mare prin Raytheon company…
PS O veste extraordinar de buna pentru entuziastii transformarii IAR 99 intr-un aparat de vanatoare mai usoara, sa spunem. Desi nu-i supersonic si nu ar putea sa prinda macar un Airbus sau Boieng pline cu turisti, aceasta racheta ar putea sa fie – intr-un fel sau altul – legata de aripa, iar cuplata cu radarul AESA Vixen (sa mai zica cineva ca ala de-a avut ideea cu radarul n-a fost baiat destept si vizionar) ar face ravagii printre deltaplane, Cessne si alte asemene pericole grave la adresa sigurantei noastre nationale.
PPS Bineinteles ca eram doar un pic – foarte un pic – sarcastic…
GeorgeGMT