Romania Military

Raytheon vs Lockheed Martin, Bell vs Boeing

programe de inarmare

Scurt și fără prea multe comentarii:

Rachete anti-navă cu baza la sol – zice domnul Leș că ar fi doi competitori care au depus toate cele necesare și că, probabil, dintre dumnealor se va alege câștigătorul. Nimeni n-a reușit încă să afle care sunt norocoșii, deși există destulă lume care nu pune bază pe ceea ce domnul ministru spune. Foarte greu de crezut dar rămâne să vedem, un anunț oficial în privința companiilor rămase în cursă trebuie să fie făcut foarte curând. Pare doar prostie…

Corvete & fregate – ciudată mișcarea celor de la SN Constanța. Mai întâi contestă însăși actul pe baza căruia susțineau prin presă că ar fi câștigat (împreună cu Naval Group), apoi își retrag plângerea. Ori știu ei ceva, ori este ceva necurat, ori… altceva. Peste ceva timp ne așteptăm ca și în acest program să apăra soarele, poate atunci să vedem mai bine. Pare mânărie…

SHORAD – Aici lucrurile se complică printre supușii lui Varu’ Sam, colții economiei de piață se văd din întuneric. Raytheon, după anunțul-surpriză de la BSDA 2018 cum că va participa în mod natural, cu NASAMS 2, în competiție se vede acum luată prin învăluire de o companie la fel de americană că și ea. Lockheed Martin a bătut palma cu Saab și Diehl pentru a pune pe picioare un sistem anti-aerian și anti-rachetă cu rază scurtă spre medie, intitulat, fără prea multă imaginație, „Falcon”.

Nemții pun la bătaie racheta IRIS T SLM (rază 40 km, ghidată IIR și cu corecție de traiectorie), Saab-ul vine cu radarul AESA Giraffe 4A, americanii cu sistemul comandă și control al focului „SkyKeeper” plus, bineînțeles, cu influența politică necesară vinderii sistemului. Dacă cei trei fac rost de clienți, șanse mari ca „Falcon” să ne fie oferit și nouă, intrând astfel pe curs de coliziune cu NASAMS 2 al Raytheon/Kongsberg. Lockheed vs Raytheon se întrevede la orizont. Pare ceva de viitor…

Elicoptere – Bătaie mare peste tot. În cazul elicopterelor de transport favoriți par a fi: Bell cu al sau UH-1Y Venom, Lockheed Martin/Sikorski cu UH-60 și Airbus cu H-215 M. Sikorski a apărut foarte recent în discuție ca o posibilă pistă de luat în seamă, în timp ce Airbus cu al sau H-215 M n-a mai zis nimic, neparticipând nici măcar la licitația organizată de Ministerul de Interne, acolo unde la capitolul „elicoptere medii” nu s-a prezentat nimeni. Și aici se întrevede fraticidul: Lockheed vs Bell. Pare ceva îndepărtat, nu foarte îndepărtat însă…

În cazul elicopterelor de atac, un program mai cețos deocamdată, Bell cu AH-1 Z Viper părea scăpată în câștigător, dar Boeing a dat primul semn de viață când, la BSDA 2018, a adus un AH-64 E Guardian să-l vază poporul. Iar de atunci până acum ofensiva Boeing în România s-a intensificat, chiar dacă cei din Seattle nu-și fac încă publică prezența. Competitori direcți Bell vs Boeing. Poate părea interesant, dacă ne uităm însă la cât costă ora de zbor pe Apache (nu ca Viperul ar fi mai ieftin) te ia cu amețeală…

Astfel că, în condiitiile în care americanii se vor lupta între ei, greu de crezut că va mai rămâne loc și pentru altcineva, deși surprizele nu sunt excluse, europenii (în fapt doar francezii au mai rămas, germanii făcând deja pasul spre americani) având de oferit sisteme antiaeriene excelente (MBDA cu VL Mica și  Mistral 3+, ambele rachete foarte, foarte bune, Mistralul neavând de fapt concurență).

Israelienii cred că ar putea să-și ia gândul, în lumina ultimelor mișcări de la noi, și nu numai, americanii și europenii par hotărâți să nu mai lase pe nimeni să le ia caimacul. În cazul IAR 99/IAR 99 Șoim nu pare a fi nimic, aici se vede de la mare distanță: un prost pus pe furat. Nici să-și ascundă urmele nu știe…

Deocamdată doar speculăm, ne dăm cu părerea, cert este că în aceste zile au loc mișcări curioase și deseori foarte surprinzătoare, una dintre ele – la nivel de zvon – ar fi că ai noștri s-ar fi dus prin „însorita” Norvegie să întrebe despre turele pentru Pirahna 5. Sigur, Kongsberg are turele foarte bune, dar dacă ne uităm la prețuri…

Ar fi păcat să avem tocmai noi cel mai scump transportor blindat din lume, dar poate se găsesc soluții.

P.S. Până una alta fiți optimiști cineva, undeva, ne iubește sigur 🙂 …

P.P.S. Și bineînțeles mergeți la vot!

 

Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version