După ce am citit adresa trimisă guvernului de Sindicatul Dreptatea de la Automecanica Moreni, în special punctul referitor la un echipament de intervenţie în situaţii de urgenţă majoră, am început să mă gândesc ce autovehicule ale armatei ar putea fi transferate către ISU, după o prealabilă reconversie.
Uitându-mă la echipamentele altor ţări mi-au sărit în ochi transportoarele 8X8 Medevac. Dintre numeroasele variante realizate de diverşi producători am reţinut BTR-4 Medevac ucrainean
BTR-4 Medevac
Întorcându-mă la repetatele încercări (mai mult din gură) de a dota armata cu un nou TBT care să înlocuiască vechile TAB-71, am aruncat un ochi pe Wiki, să văd câte TAB-71 avem în dotare, şi surpriză:
În varianta în limba engleză se vorbeşte despre 374 maşini iar în varianta în limba română despre 669 maşini. Foarte probabil, totalul ar fi de 669 din care doar 374 în dotarea unităţilor active, restul ruginind prin diverse parcuri reci (canibalizare, furt de piese etc).
Asta înseamnă că deja sunt aproape 300 de maşini care stau degeaba iar lor li se vor alatura (în vreo 10 ani) alte 374.
Cred că aici ar fi o pâine de mâncat pentru Automecanica Moreni, pe direcţia reconversiei de TAB-71 ca maşină de intervenţii pentru situaţii de urgenţă.
Când vorbesc despre situaţii de urgenţă mă refer, în primul rând, la dezastre majore (cutremur catastrofal în care podurile peste râuri cad iar deplasarea pe străzile oraselor e blocată de dărâmături şi maşini distruse), inundaţii, evacuare bolnavi/persoane înzăpezite, accidente nucleare/chimice, accidente majore pe autostrăzi etc.
Mă gândesc la realizarea, pe şasiu modificat de TAB-71, a unui vehicul modular, amfibiu, apt să îndeplinească diverse misiuni în cadrul IGSU: ambulanţă (cu diferite variante de dotare), evacuare sinistrati/răniţi, transport echipe de interventie/echipamente/ajutoare în zonele sinistrate, descarcerare, cercetare-intervenţie NBC, intervenţie echipe de scafandri etc.
Pentru a urmări mai usor modificările propuse urmărim imaginea de mai jos. Nu e TAB-71 ci un BTR-60PB de la care s-a plecat cu modificările pentru TAB-71:
BTR-60PB
Cea mai importantă modificare ar consta în înlocuirea motoarelor şi sistemului de transmisie de pe TAB-71 cu o solutie de tip SAUR-1 cu motor de 285CP, amplasat în faţă, longitudinal sau transversal (botul la TAB-71 e diferit de cel de la SAUR-1).
Postul soferului ar trebui ridicat, pe o soluţie prezentă la o variantă a Boxer-ului, cu realizarea unei portiere:
Postul şoferului la Boxer
Referitor la motor, va trebui lăsată deschisă opţiunea de a utiliza şi motoare mai mici (220-250 CP), în funcţie de masa maximă totală aferenta fiecărei variante şi destinaţii.
A doua modificare importantă ar fi înlocuirea sistemului de propulsie pe apă al TAB-71 cu o soluţie de tip SAUR-1, cu doua propulsoare exterioare, detaşabile.
Prin aceste două modificări s-ar deschide spre spate compartimentul trupei, permiţând instalarea unei trape sau a unei uşi normale cu deschidere laterală (sau o soluţie cu trapă + uşă).
Partea superioară a cutiei blindate se decupează, începand din spate şi mergând până deasupra punţii a doua, şi se înlocuieşte cu o structură înalţată, cu pereţi laterali verticali, neblindată pentru că ISU nu merge pe front.
Noua structură va trebui să aiba o trapa in plafon, în faţă, atât pentru evacuare de urgenţă cât şi pentru preluare sinistrati (pe deasupra) în caz de inundaţii.
Înălţimea structurii va trebui să permită ca, în varianta ambulanţă, să poată transporta câte două tărgi cu răniţi/bolnavi, etajate, pe fiecare parte, cea de jos fiind situată la înălţimea banchetei.
Asta ar insemna o inălţime totală de cca 2.90- 3.00 m a autospecialei.
TAB-71 – ambulanţă/NBC/evacuare sinistraţi/transport răniţi etc.
TAB-71 – pompieri/descarcerare etc.
Nu voi intra aici în detalii privind dotările necesare, în funcţie de destinaţie (staţie oxigen, compresor, generatoare, filtru chimic/radiologic etc.)
Pentru creşterea capacităţii de trecere, va trebui prevăzută cu vinci de autoscoatere, atât în faţă cât şi în spate.
Spaţiul dintre punţile 3 şi 4 va trebui lăsat liber, fără trepte sau alte protecţii, pentru a se putea instala, la nevoie, o şenila uşoară vizand creşterea aderenţei pe zăpadă/gheaţă.
În partea frontală maşina trebuie prevăzută cu ghidaje pe care să poata fi instalat un plug (plug in V, nu lamă), pentru creşterea capacităţii de trecere prin nămeţi. Plugul nu trebuie să fie din blindaj de tanc ci trebuie doar să împingă zăpada stânga-dreapta, lăsând doar un strat de zăpadă de 25-30 cm prin care maşina să se poată deplasa. Pe aceleasi ghidaje va trebui să poată fi instalată o freză pentru zăpadă (s-a reuşit la camioane, trebuie să se poată şi la TAB), sau lamă plus berbec pentru degajarea dărâmăturilor/vehiculelor distruse, în caz de intervenţie la un cutremur sau la un accident major pe autostradă.
TAB-71 – cu kit pentru iarnă (plug si senile pe puntile 3 si 4)
Pentru varianta de intervenţie cu scafandri, structura va trebui să fie mai joasă, iar pe plafonul acestia trebuie prevăzute ghidaje pe care să poată fi asezat rapid un peridoc uşor pentru barcă pneumatică de 4.5m .
Revenind la peridoc, acesta trebuie să fie simplu şi usor de urcat/coborât pe/de pe plafon de către trei oameni şi de tractat la/de la apă de două persoane.
TAB-71 – intervenţie scafandri
Probabil că, pentru realizarea unei masini de interventie pe şasiu de APC, Moreniul ar fi tentat să încerce să impună un şasiu Saur 2 dar pentru dotarea IGSU ar trebui să ţină cont de soluţia mai ieftină. Guvernul are posibilitatea să transfere gratuit un numar de TAB-uri din patrimoniul MApN în cel al IGSU, ceea ce ar reduce costul final al autospecialelor modificate de Moreni.
Un astfel de contract, pe lângă că le-ar permite să menţină/angajeze muncitori şi să realizeze nişte venituri, le-ar permite să testeze diverse soluţii tehnice înainte de a ieşi la export cu astfel de autospeciale sau înainte de a trece la şasiuri mai moderne.
Pentru astfel de autospeciale ar fi o piaţă imensă, în primul rând în Asia de sud / sud-est (Bangladesh, Myanmar, Laos, Cambodgia, Vietnam, Filipine, Indonezia) unde repetatele uragane, coroborate cu infrastructura precară, ar face extrem de util un astfel de utilaj.
Apoi ar fi zona balcanica, cu inundaţii şi zăpezi.
În plus, numărul foarte mare de şasiuri de BTR-60 existente în lume ar permite o aprovizionare fără probleme cu şasiuri şi chiar ar permite contracte de tip buy-back (livrezi autospeciala şi primeşti bani plus un şasiu de BTR 60)
Pornind de la această experienţă, sau chiar simultan, Moreniul ar putea trece la realizarea de astfel de autospeciale şi pe alte şasiuri, mai bine protejate prin blindaj, pentru a fi utilizate în situaţii postconflict sau chiar în misiuni medicale din zonele de razboi.
Eroul Bulă
PS Doar cateva zile in urma UM Moreni a propus exact un astfel de plan (de reconversie a unor TABuri mai vechi) Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), sustinand ca masini de interventie puternice, pentru orice tip de teren si cu mare capacitate de transport, ar fi exact ceea ce ne-ar trebui, atat in caz de inundatii cat si in cazul unui cutremur sau evacuare in conditii meteo foarte grele.
ISU a fost de acord cu o astfel de idee, cele doua parti ajungand la concluzia cu o astfel de masina multifunctionala ar fi necesara macar cate una pentru fiecare judet…
Articolul Eroului este anterior primirii informatiei referitoare la planurile UM Moreni & ISU.
Acum asteptam sa vedem daca ISU va obtine finantare pentru program.