Inca nu se stie daca viitorul MBT franco-german va utiliza un tun de calibrul 130mm, dar daca asa se va hotari este foarte probabil ca acesta sa fie Rheinmetall 130mm/L 51 cu teava lisa (detalii aici).
Inca nu se cunosc foarte multe lucruri despre noul tun anti-tanc, stim doar ca va avea teava lisa, calibrul 130mm si o lungime de 6,63m (51 de calibre).
Mai stim ca acest tun cantareste cam 3000 de kg si va putea fi montat pe toate variantele Leopard 2 ca modernizare propusa, fiind deja instalat pe un demonstrator Challenger 2.
De asemenea tunul este cuplat la un incarcator automat, de unde intelegem noi ca tancul de-l va avea in dotare va dispune de un echipaj de doar trei cetateni, precum Leclercul frantuzesc. Probabil ca solutia cu incarcator automat vine de la greutatea destul de mare a proiectilului de 130mm. Probabil…
Iar noul tun nu vine singur, Rheinmetall avand deja in dezvoltare un nou tip de proiectil AT (APFSDS) dintr-un aliaj nou pe baza de tungsten. Se are in vedere si dezvoltarea unui nou proiectil anti-infanterie pentru tunul de 130mm – (HE AB), adica a unui proiectil care explodeaza la o distanta si altitudine pre-determinata. Astfel de proiectile sunt folosite inca din WW1 si sunt foarte eficiente impotriva infanteriei adapostite in transee, cladiri etc.
Conform reclamei celor de la Rheinmetall, cu noul tun nu mai trebuie sa ne facem probleme daca suntem atacati de T 14 Armata, cu atat mai putin daca spre noi s-ar indrepta T 15 Armata MLI.
Acum ramane de vazut ce pozitia va adopta Nexter, fabricantul tunului de 120mm care echipeaza Leclerc. Dupa unele surse francezii sunt chiar mai drastici, facand experimente cu calibrul 140mm, doar ca, cu cat creste calibrul, cu atat poate creste si masa tancului, iar tunul devine prea greu, proiectilul la fel. Sa nu uitam ca AMX-56 Leclerc a fost prevazut inca din design-ul initial cu posibilitatea de a primi un tun calibru 140mm in locul celui cal. 120mm, timp ce Leopard 2 a avut nevoie de modificari mai serioase ale turelei pentru a acomoda un calibru 140mm si autoloader.
De unde si diferenta, deocamdata, intre abordarile celor doi constructori dar care ar putea duce mai tarziu la niste decalaje in cadrul programului viitorului tanc european MGCS. O posibila solutie de tranzitie care sa impace si KMW si Nexter ar fi LeoClerc-ul prezentat in 2018 la Eurosatory, Rheinmetall putandu-si aduce contributia cu noul tun cal. 130mm instalat in turela de Leclerc.
Ivanii, din partea lor de Europa, ameninta cu un tun AT de 152mm, doar ca in acest caz discutam despre un tanc cu o turela fara echipaj (T 14), cu toate acestea creste calibrul, creste al dracului si reculul si este o mare diferenta intre un 152mm tun anti-tanc si un 152mm obuzier, adica tre sa mesteresti zdravan la respectiva turela si chiar nu stiu daca T 14, asa cum arata el astazi, poate sustine un tun AT de calibrul unui obuzier clasic.
Asadar, numai vesti bune.
GeorgeGMT