MLI Lynx pe coperta brosurii Rheinmetall
La Eurosatory de anul acesta a debutat vehiculul usor de lupta al infanteriei Lynx, dezvoltat de Rheinmetall Defense. Vehiculul prezentat in expozitie este versiunea KF31 dotat cu arma cal. 35 mm / Wotan 35 in turela de tip Lance, acelasi model cu cea instalata déjà pe Boxer CRV, avand si o versiune teleoperabila.
Noua platforma este o evolutie a sasiului Marder 1 si a trenului de rulare aferent calat pe noile cerinte de protectie ale Bundeswehr, incorporate deja in MLI Puma. Lynx se vrea o alternativa mai ieftina si modulara (similara cu Boxer) la Puma, mai usor configurabila si design monococa. Intentia Rheinmetall este de a concura, cu versiunea dotata cu tun cal.30mm MK-30/2ABM, in faza a 3-a a programului australian Land 400 (vizand inlocuirea a 431 de transportoare senilate de trupe M113AS4), alaturi de Boxer 8×8 MRV.
Look-ul «plouat»: coafura rezista
Lynx poate fi configurat, in versiunea lunga a sasiului, ca si transport de infanterie, vehicul de lupta al infanteriei, recunoastere, punct de comanda, respectiv in versiunea scurta ca si vehicul de reparatii si evacuare tehnica, genisti si evacuare medicala. Motorul este amplasat frontal, iar datorita raportului putere-masa si transmisiei performante vehiculul poate urca pante de pana la 60 de grade, obstacole de peste 1m inaltime si suporta inclinari transversale de pana la 30 de grade.
Trenul de rulare este alcatuit din cate 6 galeti pe fiecare parte, cate un galet de antrenare in partea frontala si cate un galet de intindere in partea din spate. Lynx poate folosi fie senile metalice, fie de cauciuc, putand traversa santuri de 2,5m latime si cursuri de apa cu adancime de pana la 1,5m.
Exista 2 versiuni majore ale sasiului KF (‘Kettenfahrzeug’ = vehicul senilat), cu un procent ridicat de piese comune:
- KF31, mai scurta, cu dimensiunile 7220 x 3600 x 3300 mm, o masa intre 38-42 de tone si capacitatea de a transporta o grupa de 6 militari complet echipati, alaturi de cei 3 membri ai echipajului. Vehiculul este motorizat de un PowerPack diesel de 754CP (563kW) ;
- KF41, versiunea cu sasiu mai lung, cu dimensiunile 7730 x 3600 x 3300 mm, masa intre 44-49 de tone si capacitate de a transporta o grupa de 8 militari. Motorizarea este asigurata de un motor diesel de 940/1050CP (700/800kW);
Turela Lance – un profil amenintator
Tunul automat cal. 35mm (disponibil si in cal.30mm), stabilizat, are distanta de tragere eficienta de pana la 3km (si din miscare), inclusiv cu munitie « airburst » si este suplimentat in turela LANCE de o mitraliera coaxiala RMG762 cu cadenta ridicata de tragere si teava inlocuibila atunci cand senzorul detecteaza depasirea temperaturii maxime admise. Pentru lupta antitanc, turela LANCE este dotata cu un lansator cu 2 rachete Spike-LR. Magaziile de munitie pentru arma principala se afla intr-un compartiment care inconjoara lateralele si spatele turelei, crescand protectia totala a turelei. Turela Lance dispune de o celula interna pentru echipaj, dotata cu protectie balistica, in interior nefiind stocata munitie. Arma principala si cea secundara sunt fixate in afeti aflati in exteriorul celulei, oferind flexibilitate si spatiu pentru montarea de armament diferit (arma principala interschimbabila cal. 30/35mm), dar si pentru evolutii viitoare. In cazul tunului cal.30mm MK30-2/ABM, alimentarea este cu sistem dual, astfel ca permite selectarea munitiei inaintea plecarii loviturii.
Sistemul are un mod de lucru hunter-killer, iar in cazul in care este echipat cu o turela teleoperata secundara MSSA (de exemplu Electro Optic Systems R-400, echipabil cu mitraliera grea M2QCB 12.7mm, mitraliera cal. 7,62mm MAG-58 sau aruncator grenade cal.40mm) conectata la optronica principal a comandantului, poate lucra in mod killer-killer, in acest ultim mod comandantul si tragatorul putand ataca tinte diferite, independent.
Se observa lansatorul antitanc pe lateralul turelei dar si lungimea tunului cal.35mm
Sistemul de arme poate fi inlocuit cu tunuri cal. 105mm respectiv 120mm in diverse configuratii de turele, sistemele Oto-Melara déjà existente fiind printre optiunile posibile, unele variante fiind deja integrate pe demonstratorul anterior Marder Evolution MBT.
Optronica Lynx si sistemele de arme
Comandantul si tragatorul au acces fiecare la cate un sistem electro-optic stabilizat (Stabilized Electro Optical Sight System/SEOSS), un vizor digital TV – IR cu telemetru laser incorporate si calculator balistic. SEOSS-ul comandantului este unul panoramic si retractabil, fiind aflat pe partea stanga a turelei, in spate si deasupra celui al tragatorului, aliniat cu armamentul. Ecranele din compartimentul de lupta furnizeaza vedere panoramica la 360°. Pentru cresterea vitezei de reactie si a eficientei in lupta, sistemul de constienta situationala (Situational Awareness System/ SAS), include detectare si urmarirea automata a tintelor, marind capacitatea hunter-killer (tintele selectate si prioritizate de commandant sunt atacate rapid, in succesiune, de tragator).
Marder light MBT (cu tun stabilizat cal.105mm Oto-Melara)
Sistemul de lupta contine si avertizori de iluminare LASER dar si sistem de detectie acustica a tirurilor de arma (Acoustic Sniper Locating System/ASLS), precum si sisteme de management al luptei si comunicare tactica prin intercom.
Fiecare dintre membrii echipajului are propria trapa de acces iar in spatele compartimentului trupei se afla o trapa in plafon pentru 2 militari, trapa care poate fi folosita si pentru observatie, aranjamentul semanand cu cel al Marder.
Trapa spate pentru desant – pe lateral evacuarile de gaze
Accesul trupei se realizeaza printr-o trapa actionata hidraulic si aflata in spatele vehiculului, fiind incadrata de trapele de evacuare de gaze. Sistemul de racire a evacuarii motorului este compus din doua racitoare dispuse in sponsoanele lateral-spate ale compartimentului trupei, acestea evacuand aerul racit prin fantele care incadreaza parte de jos a trapei echipajului, reducand semnatura IR si asigurand protectie balistica sporita si un centru de gravitatie coborat. Sistemul de filtrare NBC este combinat cu sistemul de control al circularii aerului, aflat pe partea stanga in fata sistemului de racire, conducte de aeratie fiind prevazute pentru podea dar si pentru zona plafonului.
Pentru cresterea izolatiei termice si reducerea semnaturilor termice si IR, corpul vehiculului poate fi acoperit cu Rheinmetall Solar Sigma Shield Mobile Camouflage System.
Soferul este asezat in partea stanga fata a vehiculului, iar compartimentul echipajului este echipat cu sine-C si puncte de fixare pe pereti si podea, pentru maximul de felxibilitate in configurare.
Protectia vehiculului la explozii si proiectile porneste de la nivel 4a/4b STANAG 4569 in zona frontala, iar alte zone pot fi aduse la nivel 4 cu blindaj suplimentar, interiorul fiind captusit cu spall-liner. Echipajul si grupa sunt astfel protejati de arme antitanc, bombleti, proiectile de calibru mediu, srapnele de artilerie, mine si DEI (dispozitive explozive improvizate). Protectia la explozii este crescuta datorita scaunelor decuplate de podea. Instalarea unui sistem de protectie activa hard-kill / ADS (Active Defence System) este de asemenea inclusa in optiunile de echipare.
Vedere de ansamblu spate-dreapta a Lynx-ului
Programul de dezvoltare si integrare al Lynx va fi accelerat incepand cu luna august 2016. In cazul in care polonezii ar alege Lynx pentru unul dintre programele lor de inzestrare, Rheinmetall ar fi dispusi sa mute in intregime productia in Polonia. Ma gandesc ca probabil o oferta similara pe acest produs sau altul din catalog ar fi putut face cei de la Rheinmetall catre guvernantii romani acum ceva timp cand ne-au vizitat.
Specificatii Lynx (preluate de aici):
SYSTEM | LYNX KF 31 | LYNX KF 41 |
Crew: | 3 + 6 dismounts | 3 + 8 dismounts |
Length/Width/Height: | 7.2 x 3.6 x 3.3m | 7.7 x 3.6 x 3.3m |
MLC/GVM: | 42 at 38 tonne | 49 at 44 tonnes |
Engine Power: | 563kW (750hp) | 800kW (1,050hp) |
Max Speed: | 65km/h | 70km/h |
Powerpack Design: | Front engine, rear cooling, rear exhaust system | |
Running Gear: | Segmented rubber band or lightweight steel tracks; torsion bar based suspension system with swing arms and dampers | |
Protection: | Ballistic, mine, IED and bomblet protection, ADS, combined NBC and air-conditioning system, blast attenuating seats, optional Rheinmetall ADS | |
Main Armament (IFV variants): | Lance manned/unmanned turret fitted with 30 or 35mm cannon, 200rds/minute rate-of-fire; 45º/-10º elevation/depression | |
Secondary Armament: | 7.62mm co-axial; remotely-controlled weapon system, ATGM | |
Sighting Systems: | 360° independent digital commander’s sight (SEOSS-P) and digital gunner’s sight (SEOSS-S) | |
Situational Awareness: | 360° TV/IR cameras networked with SEOSS-P and SEOSS-S, Automatic Target Recognition and Tracking, Laser Warning and Acoustic Shooter Locating System, Battle Management System and Tactical Communications |
Marder BMP Evolution varianta transportor de trupe cu mitraliera cal. 12,7mm
Lynx-ul, ca si design al carcasei si tren de rulare, este o evolutie, mai grea, a liniei Marder, ceea ce ar putea explica costul mai redus, completat cu modularitate. « Stramosul » Lynxului pare a fi demonstratorul BMP Marder Evolution prezentat in 2014, iar turela Lance a fost deja prezentata integrata pe veriunea IFV CCV a modernizarii Marder.
Marder IFV CCV („close combat vehicle” cu Lance RCT si tun cal.30mm)
Marder Evolution era propus de catre Rheinmetall ca si pachet de modernizare pentru lotul de 43 de blindate Marder 1A3 cumparate din stocul Bundeswehr de catre guvernul de la Jakarta in 2013.
BMP Marder Evolution la IndoDefence Jakarta 2014
Din modernizare facea parte un pachet de blindaj suplimentar si scaune cu protectie la explozie apartinand Rheinmetall Chempro pentru a asigura protectia crescuta a echipajului impotriva minelor, grenadelor reactive, munitiilor antitanc cu cap penetrant tandem APFDS-T, pachetul putand fi montat ca si retrofit fara a afecta simtitor mobilitatea blindatului. Blindatul modernizat atingea o masa de 33 de tone, incluzand un plafon inaltat pentru compartimentul de trupe si oferind o protectie balistica STANAG Nivel 4+ si una antimina nivel 3a/3b.
Diferente majore ale MLI Lynx fata de mai batranul Puma, deja in dotarea Bundeswehr:
– in jur de 15 ani diferenta intre cele 2 concepte (Puma a fost definitivat prin 2000-2001);
– Puma este Rheinmetall+KMW in timp ce Lynx este doar produs Rheinmetall;
– Lynx foloseste materiale de ultima generatie (+15 ani diferenta fata de Puma);
– Lynx este modular;
– Lynx ofera 2 platforme, cea mai compacta fiind pentru cei care doresc costuri mai mici de achizitie si mentenanta. Pentru versiunea compacta este disponibil un motor mai slab, de doar 750CP, ion timp ce Puma ofera doar 1100CP.
– Lynx refoloseste o parte din logistica Marder, mai ieftina si capitalizeaza efortul de modernizare a Marder, transpunandu-l intr-un proiect nou (costuri mult mai mici de R&D, deci amortizare mai rapida a costurilor, deci posibil pret mai redus al produsului);
Marius Zgureanu
Surse:
dtrmagazine.com/wp-content/uploads/2016/06/Lynx-IFV-Special-Supplement.pdf
http://www.miltechmag.com/2016/06/eurosatory-2016-world-premier-of-lynx.html
http://armyrecognition.com/eurosatory_2016_official_news_online_web_tv_television_defense_security_exhibition_paris_france/rheinmetall_undiscloses_the_lynx_light_armored_infantry_fighting_vehicle_at_eurosatory_2016.html
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19657
http://beyondthesprues.com/Forum/index.php?topic=1074.45
http://www.miltechmag.com/2016/06/eurosatory-2016-world-premier-of-lynx.html
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/marder-2-o-masina-de-lupta-a-infanteriei-de-categorie-grea
http://www.rumaniamilitary.ro/mli-84-m2-posibilitati-de-modernizare-suplimentara