Leopard 2PL – pliant publicitar
Ca si curta introducere, Rheinmetall au anuntat in 2015 posibilitatea de modernizare a tancurilor Leopard 2 in cadrul programului MBT Technologieträger care include un nou tun cal.120mm de presiune ridicata si performante superioare cu 20% potrivit unor surse, posibil realizat printr-o combinatie de solutii: actualul tun L55 care inglobeaza noi material si componente (asemanator programului american XM360 E1), fie o noua crestere a lungimii tevii cu 1 metru suplimentar (putin probabil din punctual meu de vedere pentru un vehicul cu turela, deoarece ar crea probleme de masa suplimentara si dificultati de manevra in spatii restranse, deja existente la L55).
Demonstratorul tehnologic Rheinmetall MBT (Technologieträger)
Rheinmetall isi propune sa ofere pana in 2030 o modernizare etapizata in 3 faze in cadrul programului sau:
- Pe termen scurt, modernizarea tancurilor existente cu tun de presiune ridicata cal. 120mm si munitie noua (impreuna crescand performantele cu 20% fata de L55 actual), conjugat cu un nucleu digital al turelei, sistem de constienta situationala (situational awareness) si aparare activa (ADS);
- Incepand cu 2016 se incepe marketingul pentru dezvoltarea unui nou tun cal. 130mm cu performante crescute cu 50%, tun care va fi ulterior inglobat intr-un nou tanc. De vazut daca se va putea face retrofit cu un astfel de tun pentru platformele existente, pentru care a fost studiata acum 2 decenii si o varianta cu tun cal. 140mm;
- Dupa 2017, daca faza de conceptie va fi finalizata, se trece la dezvoltarea « noului tanc european » (cum este laudat in campaniile de marketing), care va ingloba si noul tun cal. 130mm.
Linie de Leoparzi 2A4 polonezi asteptand revizia nivel F6, inaintea modernizarii
Ce vor face ceilalti producatori vest-europeni de referinta, britanicii ? Vor fi interesati de acest program sau vor merge pe o solutie proprie, foarte probabil cu parteneriat american ? Deocamdata au inceput sa se intereseze de un posibil program de modernizare a tancului Challenger 2. Ministerul apararii britanic a primit in 14 ianuarie a.c.propunerile a 3 firme care doresc sa participe la programul LEP (Challenger 2 Life Extension Program) de modernizare in valoare de 1 mld.$: BAE Systems General Dynamics UK si Lockheed Martin UK, in timp ce pozitia celor de la Krauss-Maffei Wegmann nu este cunoscuta. Evaluarea va dura urmatorii 2 ani, urmand ca in 2019 sa se ia decizia de finantare, programul urmand a extinde durata de viata a parcului de tancuri Challenger 2 pana in 2035. Cu o flota de tancuri redusa in 2010 la 227 vehicule, britanicii reactioneaza la schimbarile geopolitice din estul Europei, la aparitia unor noi modele de tancuri, cum este Armata, echipate cu protectie activa, precum si noi tipuri de proiectile si arme antitanc. Se pare ca se vor focaliza pe actualizarea subsistemelor turelei (senzori – sistemul de vedere/termoviziune Thales UK’s TOGS II va fi inlocuit inaintea demararii LEP) si a blindajului suplimentar dar nu vor inlocui tunul ghintuit L30 (nestandard NATO) sau agregatul.
Leopard 2A4 polonez asteptand intinerirea
Revenind la Rheinmetall Landsysteme si la subiectul principal, acestia au semnat in februarie un acord de colaborare strategica cu polonezii de la Bumar-Łabędy/ ZM Tarnów pentru modernizarea poloneza Leopard 2 PL, contract in valoare de 130 mil. Euro pentru care industria autohtona va primi o felie de 50%. Dupa alte surse, felia totala ce revine Rheinmetall in acest contract urca la 220 mil. euro, cu tot cu licente, design, integrare si prototipare, transferuri de tehnologie si formare.
In urmatorii 3 ani industria poloneza va pregati capacitatea tehnologica necesara modernizarii iar Rheinmetall sunt responsabili de designul modernizarii, de integrarea componentelor si de partea de documentatie tehnica. Primele 2 prototipuri ale Leopard 2PL vor fi finalizate si livrate in 2017, alte 6 prototipuri, toate produse in Germania, urmand a fi livrate in 2018. Lotul de preserie, realizat in Polonia, va consta in 12 vehicule, restul de 110 urmand a fi livrate de industria poloneza pana la sfarsitul lui 2020. Un lot final de 14 tancuri modernizate ar putea fi livrat in 2021, conform unei anexe a acordului.
Sistem de evacuare/tractare pentru Leo 2PL
Programul de modernizare a Leopard 2A4 poloneze contine urmatoarele puncte majore:
- Cresterea rezistentei balistice a turelei peste nivelul Leopard 2A5;
- Inlocuirea mecanismelor hidraulice de stabilizare a tunului si de actionare a turelei cu sisteme electrice;
- Modernizarea sistemelor de observare si tintire ale tragatorului si comandantului;
- Cresterea puterii de foc, prin modernizarea tunului si folosirea unor noi tipuri de munitie, inclusiv autohtona, cu contributia Rheinmetall Waffe Munition: DM11 si DM63;
- Cresterea sigurantei echipajului prin instalarea de spall-liner si sistem modern anti-incendiu/anti-explozie de tip Deugra;
- Instalarea unui generator electric auxiliar de 17kW.
- Instalarea unor elemente de tractare-remorcare specifice masei de 60 de tone.
Modernizarea sistemului de vedere al comandantului PERI R17A1 la nivel A3L4
Noul standard 2PL va putea utiliza munitie poloneza si va fi dotat cu sisteme de vedere poloneze: camera termica KLW-1 Asteria si vizor PERI-17A3 pentru comandant, vizor EMES 15 pentru ochitor si vedere pe timp de zi/noapte KDN-1 pentru sofer. Echipajul va primi display-uri multifunctionale interconectate la intregul sistem prin CAN-BUS.
Participarea industriei poloneze la modernizare consta in:
- Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne [Military Automotive Works] din Poznan, parte a Polska Grupa Zbrojeniowa (Grupul polonez de armament) care se vor ocupa de revizia transmisiei si a suspensiilor;
- PCO S.A. (Industrial Optics Centre), responsabili cu instalarea camerelor cu termoviziune KLW-1 Asteria (generatia a 3-a) pentru sistemul de tintire si a sistemului de vedere nocturna KDN-1 Nyks pentru sofer, inclusive in modul marche-arriere.
- Rosomak S.A., care instaleaza blindajul aditional al turelei, produs local sub licenta IBD Deisenroth, inclusive spall-liner interior;
- ZM Tarnów, furnizori sub licenta ai componentelor EWNA de actionare electrica a tunului si turelei si instalatorii acestora;
- OBRUM Gliwice, pentru modernizarea simulatoarelor si a dispozitivelor de formare-antrenament;
Vizorul cu termoviziune KLW-1 Asteria
Pentru partea germana, principalii contributori sunt:
- Rheinmetall Defence Electronics, pentru modernizarea sistemelor de tintire EMES 15 si SKO;
- IBD Deisenroth Engineering, furnizori ai blindajului modular, in principal pentru turela, blindaj care ulterior va fi produs sub licenta in Polonia;
- Airbus DS Optronics va imbunatati vizorul PERI R-17 la nivel A3L4, pentru a ingloba si telemetru laser;
- Jenoptik Defence & Civil Systems ESW vor livra actionarile electrice EWNA pentru tun si turela, assimilate sub licenta in Polonia;
Interfatarea sistemelor de observatie si comunicatii intre membrii echipajului prin CAN-bus
Un aspect important al programului a fost incadrarea intr-o masa maxima de 60 de tone a Leopard 2PL, depasirea ei necesitand modificari costisitoare ale suspensiei, cu posibil impact asupra « drive-train »-ului. Astfel din cresterea de masa de maxim 4 tone, 75% (3 tone) se va duce catre cresterea protectiei balistice a turelei si doar ce ramane este dedicat restului imbunatatirilor. Interesant ca turela se «ingrasa » cu 3 tone fara ca macar sa dispuna de noul tun L/55 calibre si nici de blindajul spatiat frontal al Leopard 2A5 si A6, insa cerinta este ca blindajul suplimentar sa lase accesul liber soferului indiferent de pozitia turelei. Greu de spus daca macar protectia turelei va fi cel putin echivalenta variantelor ulterioare de Leopard, desi Rheinmetall sustine ca va fi superioara standardului A5.
Comutarea intre camerele EMES 15 si PERI R-17
In plus, asta inseamna ca blindajul sasiului va ramane neschimbat, initial fiind inclus un kit de protectie la explozii si unul balistic frontal dar si un scaun pentru sofer cu protectie suplimentara la explozii.
Generatorul suplimentar de 17kW este destinat atat sistemelor electrice pentru operarea tunului si turelei, cat si sistemelor de vedere si control al tragerii, comunicatii de banda larga precum si pentru eventuale sisteme viitoare de management al luptei (BMS), neincluse in actuala modernizare.
Tunul L44 cal. 120mm va fi modificat si recalibrat impreuna cu electronica aferenta pentru a putea folosi noile proiectile DM63A1-sabot si DM11 inalt exploziv programabil. Creste presiunea si reculul, ceea ce necesita modificarea mecanismului de recul, containerul de stocare a proiectilelor este si el modificat iar sistemul de control al tragerii, incluzand un declansator electronic pentru programarea exploziei proiectilului.
Desi initial se astepta ca modelul 2PL sa fie superior ca si protectie standardului 2A5, este posibil ca pe anumite nise sa nu-l poata echivala, in special in zona protectiei sasiului. Se pare ca intregul program polonez a fost revizuit catre unul mai putin ambitios, punand in balanta costul scazut si pastrarea unei mase maxime, pe de-o parte, si modernizarile cele mai necesare, pe de alta parte.
Introducerea in servici a acestei variante va schimba filozofia de utilizare, antrenament si de mentenanta, permitand industriei poloneze sa faca si un salt tehnologic pentru a putea pregati viitoare evolutii ale tancului..
LEO2 A4 cu blindaj suplimentar IBD AMAP-B (sursa Rheinmetall)
In paralel, Rheinmetall este in discutii cu polonezii pentru un viitor vehicul greu de lupta a infanteriei dar si pentru noi variante de transportor blindat, printre care un posibil derivat 6×6 al actualului Rosomak in clasa 16-25 de tone, denumit KAV.
Evolutia de la Fuchs catre… KAV
Deci doar motive de bucurie… pentru altii bineinteles!
Marius Zgureanu
Surse :
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18711
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18729