N-au trecut nici doua saptamani de cand germanii de la Rhenimetall si-au vazut visul cu ochii atunci cand conationalii lor de la Krauss-Maffei Wegmann si-au luat bagajele si i-au lasat pe italieni sa-si faca singur tancurile de care au nevoie, Leopard 2A8IT devenind istorie in urma pretentilor nerezonabile (in opinia germanilor) ale italienilor.
Si imediat Rheinmetall a intrat in hora cand pe 3 iulie (nici nu ajunsesera cei de la KMW acasa) au semnat un Memorandum de Intelegere cu cei de la Leonardo. Momorandumul cu pricina enunta trei lucruri: va fi un parteneriat egal intre cele doua companii, dezvoltarea in comun a unui tanc si a unei MLI.
Doar ca lucrurile sunt mult mai complicate decat par la prima strangere de mana pentru de fapt fiecare are propria sa viziune.
Rheinmetall are nevoie de clienti nu de parteneri si vine deja cu doua produse: MLI Lynx (gata dezvoltat) si KF -51 Panther care nimeni nu stie ce tip de tanc o fi pana la urma.
MLI Lynx pare matur dar deocamdata au cumparat-o doar ungurii, iar in privinta KF 51 Panther stim ca are la baza un sasiu de Leopard 2A4 si cam atat. Nu exista inca o turela fixa, un tun clar si de la un demonstrator tehnologic ciudatel pana la un tanc produs in serie ar putea fi calea foarte lunga si multe miliarde de euro de cheltuit.
Adica sa nu confundam oferta KMW cu Leopard 2A8, tanc matur – dai banul iti iei tancul, cu KF 51 care deocamdata pare mai mult un tanc facut din bucati, o modernizare a unui sasiu vechi. Si pana la urma sa nu uitam ca ideea din spatele KF-51 era tocmai aceea de a convinge detinatorii de Leopard 2A4 sa-si modernizeze flota la un nou standard asemanator cu ceea ce Rheinmetall oferea prin KF 51. Pantherul nu se dorea neaaparat un tanc nou ci o resapare a mai vechiului Leopard 2A4, stiindu-se deja ca modernizarea modelului A4 este foarte dificiala si costisitoare, existand mari diferente intre Leo 2A4 si Leo 2A5.
Leopard 2A5 poate fi adus la standardul A7 fara mari probleme in timp ce A4 este foarte greu de modernizat, dupa cum au aflat si polonezii intre timp.
Pe de alta parte ramane de vazut daca Rheinmetall este dispusa sa faca compromisurile care au facut KMW sa se ridice de la masa.
Dar haideti sa vedem care sunt principiile de baza ale colaborarii. 60% din activitate se va desfasura in Italia. Leonardo va raspunde de electronica, sistemul de comanda si control, integrarea armelor pentru ambele programe (tanc si MLI).
Lucrurile sunt destul de vagi ca sa creeze o impresie buna, dar in acelasi timp nu suficient de clare ca sa intelegem ce se doreste de fapt. Daca in cazul MLI, imaginea pare clara: Lynx dotata conform preferintelor italienilor, in cazul KF 51 inca nu avem de facto un tanc ci doar o chestie de aratat pe la balciurile numite pompos Expozitii Militare, pentru ca nu poti sa compari Leopard 2A8 cu un “tanc” scos din joben de Rhinmetall si prezentat optimist ca MBTul viitorului.
Mai sugereaza Rheinmetall ca aceasta colaborare, daca va functiona cum trebuie, va trasa o harta a unei posibile colaborari italiene in programul MGCS. Dar este foarte greu de crezut ca Rheinmetall are prea multe lucruri de spus in acest program acolo unde compania germana vine doar cu tunul, restul este al KMW si Nexter. Iar in Germania tancuri construieste KMW nu Rheinmetall, companie carea fost bagat fortat in programul MGCS.
Deocmadata pare o uniune de interes intre un aspirant (Rheinmetall) la piata blindatelor grele si cineva lasat singur in fata altarului (Leonardo). Sigur, oficial se vorbeste despre o dezvoltare in comun a unui tanc si a unei MLI dar in realitate germanii vor sa-si vanda Pathnerul (ce-o fi el pana la urma) si Lynxul. Se mai discuta si despre eventuale exporturi, dar pana acum tot despre export si dezvoltare in comun este vorba si in Ungaria, iar Lynxul unguresc va folosi o turela fabricata in Australia urmare a acordului pentru Boxer. Si pe baza acestui “tricotaj” al Rheinmetall vom vedea cine cu ce se alege.
Deocamadata avem o singura certitudine si anume MLIul Lynx care desi nu are decat un singur client (si ala gasit mai mult prin mijloace politice decat concurentiale) pare o platforma si o tehnologie de calitate, dar nu putem sti nimic sigur atat timp cat germanii nu isi critica singuri produsul, iar presa din Ungaria este orice numai libera sa scrie ce crede de cuvinta nu.
Sa nu uitam ca in Australia, competie libera si suficient de transparenta, Lynxul a pierdut in fata coreenilor desi Rheinmetall era bine ancorata in Tara Cangurilor cu programul Boxer si cu toate acestea s-a intamplat rusinea ca un blindat german sa pirada pe baza unor criterii tehnice (nu de pret) in fata unui blindat sud-coreean…
GeorgeGMT