Romania Military

Roata vs senile II

De aceasta data, din punctul de vedere al mobilitatii artileriei.

Achizitia ceha a obuzierelor frantuzesti Nexter Caesar aduce in discutie din nou mobilitatea artileriei grele cu cele doua posibile optiuni: obuziere autopropulsate pe senile si cele pe roti. Despre artileria grea tractata nu discutam aici, cu toata ca are si ea painea ei de mancat.

Cehia a optat pentru roata, avand in dotare tancuri si o competitie in derulare pentru achizitia de MLI-uri pe senile, dar in acelasi timp, armata ceha are in portofoliu si transportoare 8×8 Pandur II, fiind din acest punct de vedere o armata echilibrata.

Germanii, pe de alta parte, sunt ceva mai “senilati”, conform traditiei am spune, si langa Leopard 2 au Marder si Puma, iar la capitolul 8×8 folosesc Boxerul. Francezii sunt ceva mai dedicati rotii, cu exceptia tancurilor Leclerc si a obuzierului autopropulsat CN 155 AuF 1, armata franceza nu stiu sa mai detina ceva pe senile.

Daca ne uitam in restul Europei, inclusiv la rusi, lucrurile sunt combinate: unii au tancuri, altii deloc sau doar simbolic, iar la nivelul infanteriei se folosesc atat MLI-uri pe senile cat si transportoare pe roti 8×8/4×4, mai rar 6×6.

Din acest punct de vedere, rusii imi par cei mai bine echilibrati (si avand si cele mai bune programe de dotare – macar la nivel teoretic), armata rusa avand (conceptual vorbind) atat o foarte mare mobilitate cat si capacitatea de a lupta frontal (tete-a-tete) avand in dotare vehicule usoare, amfibii, plus variante ale acestora cu grad ridicat de protectie si mare putere de foc.

Rusia are in dezvoltare transportoare de trupe 8×8 Bumerang in varianta usoara, amfibie cat si in varianta grea cu grad ridicat de protectie, BMP 3 este amfibie, BMP 2 la fel, iar noua familie de MLI-uri Kurganets-25 vine si ea in doua variante: 25 de tone, amfibie, +40 de tone grad ridicat de protectie, mare putere de foc, dar neamfibie.

La artilerie grea rusii merg pe preponderent pe senile, dar detin si obuziere tractate in cantitate suficienta.

In cazul nostru, cu ceva ani in urma cand ATROMul nu era inca mort si ingropat, se pare ca MApN alesese varianta de obuzier pe sasiu de camion, similar Cesar, pe criterii de mobilitate (masa redusa, costuri de intretinere si achizitie mai mici, viteza de deplasare pe drumuri amenajeate mai buna etc) in defavoarea unui obuzier similar PzH 2000 sau Palladin.

Care dintre cele doua variante este de preferat este o discutie intreaga, nu exista o argumentatie care sa fie clar impotriva uneia dintre posibilitati, fiecare vine cu avantajele sale, dar in linii mari un obuzier pe roti ofera mai multe avantaje, pana cand nu mai ofera nimic.

La modul general, un 8×8 cu tun de 155mm este mai ieftin din absolut toate punctele de vedere: achizitie, operare, mobilitate. Un 8×8 se poate duce pe sosea acolo unde il vrei, fara prea mari probleme, nu necesita un trailer greu pentru transport ci doar o husa pentru tun.

Un obuzier din familia PzH, Palladin etc, nu prea poti sa-l trimiti pe autostrada spre poligon, are nevoie de tren sau un trailer greu, de unde si inerentele probleme de mobilitate.

In plus, un 8×8, daca are acces la o retea dezvoltata de drumuri ofera, chiar in conditii de razboi, o mai mare viteza de dislocare si o mai mare mobilitate in campul de lupta, pe de alta parte, daca drumurile nu sunt sau sunt noroioase, daca obuzierul trebuie sa intre in zone cu teren moale, denivelat, in general intr-un teren cu totul neamenajeat, atunci senila isi intra in rol si ofera o mobilitate si viteza pe care roata nu le poate obtine.

Cu alte cuvinte, trebuie sa stii ce vrei, cati bani ai, ce vrei sa faci cu ele si mai ales in ce conditii.

Ideal ar fi ca in dotare sa fie si obuziere senilate si cele pe roti, dar in practica nu se prea observa acest lucru. Daca ai tancuri, atunci ai si MLI-uri pe senile si logic ar fi sa detii si artilerie autopropulsata tot pe senile, ideal sa ai sasiul comun intre obuzier si MLI. Ideal…

In cazul nostru lucrurile sunt din pacate mult mai simple, noi nu avem nici un fel de obuzier autopropulsat in inventar ci doar obuziere calibrul 152mm tractate si tunuri AT calibrul 100mm, tractate si ele.

Ce grad de mobilitate are artileria romana astazi, in epoca dronelor si a radarelor de contra-baterie greu de aflat, insa este foarte clar ca detinem o artilerie a carei mobilitate ar fi cel mai bine sa nu ne-o puna nimeni la incercare.

Ca o ultima apreciere (roata vs senile) un obuzier pe senile este gata de lupta ceva mai repede decat unul pe roti, poate trage imediat ce se opreste, pe cand unul pe roti are nevoie de ceva pregatire (vehiculul trebuie calat, tunul pregatit, echipajul debarcat) si evident ca senilatul poate parasi zona mai repede, pur si simplu – dupa ultimul foc – o ia din loc. Pe cand unul pe roti trebuie mai intai sa-si stranga “fustele” si abia mai apoi s-o stearga in asteptarea focului la contra-baterie al inamicului.

In plus, senilatul ofera protectie echipajului (si nu este un lucru de neglijat) impotriva focului cu arme usoare ale infanteriei inamice sau chiar a artileriei inamice (in functie si de distanta la care obuzele explodeaza).

Daca ne uitam in istorie – armata germana in WW2 – ei bine se pare ca protectia echipajului este destul de importanta si aici avem o alta discutie de purtat, una vesnica intr-un fel, grad de protectie vs mobilitate, doar ca in cazul artileriei auto-propulsate putem observa ca daca un 8×8 este mai mobil dpdv al dislocarii catre front si chiar pe linia frontului, un senilat intra mai repede in lupta, la fel, paraseste pozitia de tragere mai rapid decat un camion.

Pacat ca noi nu putem avea o astfel de discutie cu “obiectul” pe masa, adica nu putem discuta despre obuziere autopropulsate din dotarea Armatei Romane, iar fara artilerie nu prea avem nici forta ofensiva si nici defensiva, adica nu avem forte terestre in acceptiunea moderna a expresiei, moderna de pe la inceputul secolului XX.

Pacat…

Revenind la cehi, acestia vor cumpara 52 de obuziere autopropulsate Caesar contra unei sume de 334 milioane de euro. Conform informatiilor disponibile astazi, majoritatea acestora vor fi fabricate in Cehia, nu stim inca in ce grad.

Cel mai aprobabil ca cehii sa folosesaca o platforma auto locala (Tatra) si sa construiasca local cabina blindata, in timp ce obuzierul va veni din Franta. Iar suma de 334 de milioane de euro nici nu este mare pentru 52 de obuziere. Adevarat ca la acesti bani mai trebuie sa punem si munitia.

Se mai stie ca guvernul Cehiei (aviz MApN) a acceptat o crestere a costurilor de achizitie cu 40% doar pentru ca industria locala sa aiba si ea o paine de mancat.

Raza Nexter Caesar este la 40km.

GeorgeGMT

Exit mobile version