La recent deschisa expozitie MSPO din Kielce, Polonia, cei din consortiul PGZ (Grupul Polonez de Armamente) au prezentat noi variante si modernizari ale transportorului blindat Rosomak licenta Patria AMV.
Rosomak DSV cu turela Cockerill Mechanical Industries (CMI) XC-8 120HP
O prima noutate o reprezinta versiunea pentru sprijin cu foc direct a infanteriei (DSV), echipat cu o turela Cockerill Mechanical Industries (CMI) XC-8 120HP dotata cu un tun cu recul redus cal. 120 mm L/47 calibre. Belgienii de la CMI lucreaza la o noua versiune a acestei turele si a tunului afferent, care va putea fi integrata si pe viitorul vehicul de sprijin senilat polonez, Gepard.
Rosomak M este o versiune modernizata a Rosomak standard de lupta a infanteriei (IFV/MLI), dotat cu turela Hitfist-30P modernizata care include un sistem Rosomak Battlefield Management (BMS) cu cele pana la 300kg adaugate. Cresterea masei totale a vehiculului poate atinge 1,6 tone fara afectarea capacitatii amfibii, aceasta fiind realizata utilizand un blindaj din “otel nanometric” al firmei germane IBD, extinzand si latimea vehiculului, si deci a volumului de apa dislocat. Pentru a pastra aceeasi viteza in mediu acvatic, cutia de scule dintre rotile a 3-a si a 4-a a fost inlaturata iar elicele propulsoare au fost modificate.
Rosomak M (stanga) si Rosomak-XP (dreapta)
Turela imbunatatita Hitfist-30P are 2 lansatoare de rachete antitank Spike-LR iar munitia tunului cal. 30mm Mk 44 Mod 2 Bushmaster II are 30 de proiectile in plus datorita unei noi magazii. Rosomak M mai este dotat cu un nou sistem de aer conditionat si cu un nou model de scaune anti-explozie.
Si tot pentru Rosomak M2 (versiunea MLI) si noul MLI polonez, in cadrul programului Borsuk, este in curs de pregatire o noua turela telecomandata produsa de Huta Stalowa Wola (HSW), al carei al 2-lea prototip ZSSW-30 a fost expus la MSPO. Acesta foloseste un sistem polonez PCO GOC-1 Nike de vizoare electro-optice infrarosii, in locul Selex ES al primului prototip. Turela este compatibila cu inelul si amprenta Hitfist-30P, putand fi instalata fara modificari pe Rosomak. Testele de tragere si integrarea pe Rosomak sunt in desfasurare, tragerile cu Spike-LR fiind planificate pentru luna noiembrie, in timp ce productia primului lot de 5 bucati este planificata pentru 2016 iar cea de serie pentru 2017.
Turela ZSSW-30 a Huta Stalowa Wola (HSW)
Al doilea eveniment major este prezentarea Rosomak-XP, echivalent al Patria AMV XP, care aduce vehiculul in zona masei de 30 de tone, chiar 32 de tone fata de maximul de 27 de tone in prima versiune, cu modificarile de rigoare ale suspensiei si franarii. Modificarea include si cresterea protectiei balistice la nivel 4 STANAG4569 iar a celei la explozii la nivel 4a/b, dar si un motor mai puternic Scania DC 13, de 604 Cp.
Iar daca tot vorbim de motoare, WZM Poznan a prezentat un nou agregat pentru viitoarea generatie d etransportoare blindate, si anume un motor MTU Euro5 de 715 CP cuplat la o transmisie Allison cu 6 trepte, totul la 1,69 tone si un spatiu ocupat de 2,2/1,07m.
Rosomak-WPT pentru genisti
Tot cei de la PGZ au prezentat si primul exemplar de serie al Rosomak-WRT destinat recunoasterii si genistilor, dotat cu o statie de arme telecomandata ZSMU-1276A3 Kobuz dotata cu o mitraliera UKM-2000C cal. 7,62mm a celor de la Zaklady Mechaniczne Tarnow (ZMT). Pentru varianta WRT exista déjà o comanda de 34 de bucati (de aprox. 16,8 mil. USD) iar pentru varianta WPT, destinata sprijinului genistilor, o comanda de 18 bucati.
Polonezii au in program sa se doteze cu 997 de transportoare blindate Rosomak pana la sfarsitul deceniului. In decembrie 2002 polonezii au semnat primul contract de achizitie pentru 690 de vehicule KTO Rosomak (313 in varianta MLI cu turela Oto Melara 30 mm Hitfist-30P si 377 in varianta transportor si derivati), livrarile desfasurandu-se intre 2004 si 2013. In octombrie 2013 a fost semnat un nou contract pentru alte 307 vehicule, din care 122 in varianta de lupta a infanteriei, livrarile fiind planificate pentru 2014-2019. Intre timp si Macedonia si-a aratat interesul pentru Rosomak, iar Slovacia a anuntat in iulie ca va achizitiona 30 de bucati de Rsomak modificat pe cerintele proprii in versiunea Scipio, intentia fiind pentru 100 de bucati pe termen mai lung.
Tot polonezii au introdus recent in dotare si transportorul amfibiu 8×8 Hipopotam, produs propriu al AMZ, care poate atinge 25t si sa ramana amfibiu, masa maxima fiind de 32 de tone cu blindaj compozit modular si protectie pana la nivel 4 STANAG. Acesta se vrea un complement mai amfibiu si cu capacitate mai mare de transport, de pana la 5 tone, fata de Rosomak.
Scipio slovak
Deci polonezii se pregatesc de modernizarea parcului de transportoare recent intrate in dotare, extinzand si numarul de bucati la 1000 si in acelasi timp se pregatesc sa introduca in serviciu un nou tip de transportor autohton, tot 8×8. Si in paralel au anuntat o noua strategie de dezvoltare a industriei de aparare proprii, cu crearea a 60.000 de locuri de munca in domeniu pana in 2030.
Intre timp in Romania e pace si liniste, expozitia militara internationala de anul acesta fiind anulata, iar armata romana, ramasa la nivelul tehnic al anilor ’80 cu dotarea, nu stie cum sa faca sa nu comande nici SAUR2 dar in acelasi timp sa nu mai finanteze nici programul national de dezvoltare TBT 8×8, ideala fiind transformarea acestuia intr-un program de achizitie a catorva loturi reduse numeric de transportoare din strainatate. Pentru a mai bifa indeplinirea cu succes a unui program de inzestrare si modernizare a armatei… si a scapa de orice fantoma a industriei de aparare autohtone.
Marius Zgureanu
Surse :
http://www.janes.com/article/54040/mspo-2015-poland-s-rosomak-range-extended
http://www.defence24.com/235979,scipio-slovak-variant-of-the-rosomak-apc
http://survincity.com/2013/08/oh-its-not-an-easy-job-behemoth-drag-out-of-the/