Rusia este in discutii, se pare destul de avansate, pentru o baza navala permanenta in Egipt! Relatile dintre Moscova si Cairo tind sa devina din ce mai apropiate, iar rusii isi fac noi planuri pentru cresterea influentei in Mediterana si zona Golfului printr-o prezenta militara permanenta in zona. In urma acestei evolutii John Kerry a simtit nevoia sa zboara de urgenta la Riad in Arabia Saudita pentru discutii, iar in drum spre Riad s-a oprit si la Cairo pentru o scurta convorbire pe 3 noiembrie.
Iar ca lucrurile sa fie clare Rusia a trimis in Mediterana doua dintre cele mai puternice nave de lupta operationale: nava-amiral a Flotei Pacificului – Varyag si crucisatorul greu cu propulsie nucleara Petru Cel Mare, care alaturi de alte nave de lupta au ridicat forta navala rusa din regiune la 16 nave.
Pe langa cele doua nave amintite mai sus, din escadra rusa mai fac parte: crucisatorul Moskva –clasa Slava la fel ca Varyag, trei nave mari de asalt – Aleksandr Shabalin, Novocherkassk si Minsk, toate avand la bord infanterie marina, plus patru nave de desant.
Astfel cea mai mare forta nvala rusa din Mediterana, de foarte mult timp incoace, este deja o prezenta obisnuita in tari precum: Cipru, Siria, Liban, Israel, Egipt, Libia si zona Canalului Suez. Dupa cum RoMilitary a scris, s-ar putea ca aceasta apropiere intre Rusia si Egipt sa fie intr-un fel finantata de catre Arabia Saudita, desi oferta initiala a sauditilor catre Moscova a fost respinsa : „Sauditii au de dat o spaga”.
Locatia pentru o eventuala baza navala rusesca in Egipt ar avea patru posibile locatii: Alexandria, Damietta – un port aflat la doar 15 km de Mediterana si 70 de km de Port Said, Port Said in nordul Canalului de Suez si Rosetta in Delta Nilului la 65 km de Alexandria.
Nu se stie inca daca rusii cauta o baza navala in Egipt ca inlocuitoare pentru baza din Tartus, atata timp cat pe teren Assad este in acest moment invingator, trupele sale, cu masiv ajutor rusesc, aflandu-se intr-o ofensiva de neoprit .
Asadar atat Washingtonul cat si Riadul sunt dipuse sa faca concesii substantiale Rusiei, permitandu-i practic sa tina sub un relativ control Estul Mediteranei, acolo unde se afla una dintre cele mai importante rute navale de transport: Canalul Suez, care este vital nu numai pentru traficul de marfuri generale in si dinspre Asia, dar tot pe acest canal se desfasoara si o parte foarte importanta din exportul de hidrocarburi de catre tarile din Golf pe piata europeana si americana.
Iar daca cumplam informatile despre o noua baza navala rusa in Egipt, cu convorbirile dintre Moscova si Cairo pe seama unui import masiv de tehnica de lupta, si avansul pe care Bashar al-Assad, aliat loial Moscovei in are in razboiul din Siria, daca mai adaugam si pasul semnificativ facut inapoi de americani in problema iraniana, ajungem la concluzia ca anul acesta a fost unul dintre cei mai prosperi din istoria post-sovietica a politicii externe ruse, politica pe care o putem caracteriza ca fiind una a recupararii terenului pierdut din 1991 incoace.
Iar actiunile din cadrul “Primaverii Arabe” sprijinite de catre occidentali au venit precum o manusa de piele fina pe interesele rusesti in zona Mediteranei si Golfului Persic…
GeorgeGMT