Mockup YAK-152
Noul avion de antrenament primar al fortelor aeriene ruse, YAK-152, este in curs de asamblare la fabrica din Irkutsk si este asteptat sa faca primul zbor in toamna anului curent, anunta Jane’s.
Pana acum au fost prezentate imagini ale mockup-ului si cateva detalii tehnice care arata ca rusii pastreaza traditia de a proiecta avioane de antrenament derivate din cele de acrobatie, asa cum s-a intamplat si in cazul YAK-52, provenit din acrobaticul YAK-50.
In cazul YAK-152, “bunicul” este YAK-55, monoloc, iar “tatal” este bilocul YAK-54.
Ramane de vazut daca se va opta pentru aceeasi motorizare ca la YAK-54, veteranul M14P, un motor conceput in anii ’40 dar inca extrem de raspandit, acesta fiind folosit inclusiv pe actualul YAK-52, construit la Aerostar Bacau.
Si pentru ca am ajuns la actualul avion de antrenament si scoala al RoAF, stirea referitoare la YAK-152 nu face decat sa scoata in evidenta ceva deja stiut: nimic nu rezista vesnic, nici macar robustul YAK-52.
Inlocuirea lui nu reprezinta, desigur, nici prima, nici a doua si probabil nici macar a zecea prioritate a MApN insa cu cat se amana momentul inceperii pregatirii pentru retragere si inlocuire, cu atat va fi mai putin spatiu de manevra. Istoria trista a multirolului ar trebui sa fie invatatura de minte.
Iar daca inlocuirea YAK-52 nu e o prioritate atunci cu siguranta poate fi o oportunitate. Undeva in zona low-cost a UAV-urilor si a avioanelor de antrenament cu elice se gaseste cea mai simpla cale de a recupera din experienta in proiectarea aeronavelor atrofiata in atatia ani de stagnare si de a incerca tehnologii noi, aplicabile apoi altor proiecte.
Desi piata pare acaparata de marii jucatori precum Embraer (Tucano) si Pilatus (PC-7/9), au aparut o serie de proiecte care incearca sa isi faca loc cum ar fi PZL-130, KAI KT-1, TAI Hürkuş sau Utva Lasta 95. Unde incap atatia ar mai fi loc si pentru un urmas al IAR-825 Triumf.