UralVagonzavod si Renault Trucks Defense au aratat publicului, cu ocazia expozitiei de tehnica militara RAE 2013, un IFV greu, pe roti – 8×8, destinat sustinerii infanteriei. Cooperarea intre cele doua companii a inceput in februarie 2013 si daca tinem cont de timpul extrem de scurt pana cand s-a reusit obtinerea unui produs finit, nu putem decat sa felicitam cele doua parti.
ATOM IFV, inaugurat miercuri la Nizhny Tagil, are un sasiu comun cu Nexter VBCI al Armatei Franceze si reprezinta vizunea celor doua companii constructoare cu privire la viitorul vehiculelor grele de suport pentru infanterie. ATOM este de facto o platforma multirol, capabila sa adopte o gama foarte larga de sisteme de armament si sa indeplineasca o multitudine de misiuni complexe.
Astfle ATOM poate fi folosit in configuratie de transportor de trupe, purtator de artilerie, sisteme AA sau AT, centru de comanda, razboi electronic sau evacuare raniti si cam orice alte variatiuni necesare, oferind in acelasi timp o maxima flexibilitate in lupta. La expozitia RAE 2013 ATOM a fost prezentat in varianta de IFV, dotat cu un tun automat calibrul 57mm, capabil sa foloseasca la randul sau o gama foarte larga de munitii.
Intentia celor de la UralVagonzavod este sa atace o piata care pana acum a fost exclusiv sub domnia celor de la AMZ care produc in prezent BTR-82/90, dar a caror produse nu mai sunt atat de dorite de catre Armata Rusa, dornica sa aiba in dotare echipamente cat mai apropiate de cele occidentale, atat calitativ cat si din punctul de vedere al versatilitatii si fiabilitatii. Aici trebuie sa facem o paranteza si in acela si timp o paralela intre Romania si Rusia.
Astfel Renault are o prezenta industriala foarte puternica in ambele tari, la noi prin grupul Dacia, la rusi impreuna cu grupul Lada, si in ambele tari este prudusa linia de automobile Logan.
Dupa cum se vede, francezii au acum in vedere, dupa si-au asigurat o prezenta puternica in cele doua tari, trecere la un alt nivel si diversificarea colaborarii economice si pe spatiul aplicatiilor militare. Asa cum la RAE 2013 francezii au venit cu ATOM, la Expomil, pastrand bineinteles proportile, au venit cu un camion militar, cu Sharpa si parteneriatul cu MFA Mizil in dinti.
Revenind la ATOM, vehiculul prezentat este dotat cu o turela complet automata cu tun de 57mm care are o raza de 6 kilometri si este de productie ruseasca, insa marea gaselnita a acestui tip de turela este faptul ca ea nu penetreaza spatiul destinat echipajului, lasand practic intregul vehicul liber pentru transportul trupelor.
Speram ca Renault Trucks sa aiba si in Romania macar acelasi succes ca in Rusia si sa vedem compania franceza implicata cat mai serios in industria de aparare nationala.
GeorgeGMT